figury geometryczne
4max:
Uzasadnuj ze punkt M lezacy wewnątrz wielokąta (punkt wewnwnetrzny) charakteryzuje nastepujaca
wlasnosc :
Istnieje kolo o srodku M cale zawarte w wielokącie
27 wrz 16:10
PW: Jeżeli punkt M należy do kąta i nie należy do jego ramion (niezależnie od tego, czy jest to kąt
wypukły, czy wklęsły), to istnieje koło o środku M zawarte w tym kącie.
Taka własność kąta pewnie była wcześniej udowodniona.
Wielokąt jest częścią wspólną n kątów. Jeżeli powyższą własność kątów zastosujemy n razy i
wybierzemy najmniejszy promień r spośród n promieni wskazanych dowolnie dla n kątów, to koło o
środku M i promieniu r będzie zawarte we wszystkich n kątach, czyli w ich części wspólnej.
Napisz uprzejmie: z podręcznika jakiego autora korzystasz?
27 wrz 19:35
4max: PW
Te wlasnosci nie byly wczesniej udowadniane
Podrecznik to Matematyka klasa 1 Jan Anusiak
27 wrz 19:52
PW: Koszmar. Słyszałem (od samego autora), że Anusiak jest zwolennikiem intuicyjnego podejścia do
podstawowych zagadnień. Zwolenników precyzyjnych dowodów pilnujących aksjomatów, definicji i
ścisłości pojęć nazywał pogardliwie "podstawiaczami".
27 wrz 20:01
4max: To w takim razie co proponujesz do nauki geometrii ?
27 wrz 20:04
Eta:
Czyżby "małolat" ?
i jego ulubiony ....
Anusiak
27 wrz 20:04
henrys: Dla każdego punktu wewnętrznego M, danego wielokąta ustalamy najmniejszą odległość d tego
| 1 | |
punktu od brzegu wielokąta. Istnieje zatem takie r równe np. |
| d, że koło o promieniu r i |
| 2 | |
środku w M w całości jest zawarte wielokącie.
27 wrz 20:05
PW: Nie wiem. Nie jestem ekspertem od dydaktyki, ale wątpię w sensowność prowadzenia takich
rozważań przez ucznia pierwszej klasy. Nie wierzę również, żeby uczeń był w stanie skutecznie
takie dowody przeprowadzać i w ogóle widział potrzebę takich dowodów. 90% uczniów powie:
− Przecież to oczywiste, czego pani od nas chce?
Przykładowe dzisiejsze pytanie: Czy zbiór jednopunktowy jest wypukły? może być ćwiczeniem przy
rozważaniach logicznych, ale uczeń pierwszej klasy pewnie jeszcze tej logiki nie miał, więc
pytanie jest dla niego "głupie", albo odpowie błędnie. Nigdy w życiu tej "wiedzy o wypukłości
punktu" nie wykorzysta.
Nie katuj się tymi zadaniami.
27 wrz 20:17
Mila:
Popieram, od dawna to radzę koledze.
Taka teoria zniechęci każdego ucznia I klasy LO do matematyki.
28 wrz 16:22