matematykaszkolna.pl
rozwiąż równanie x-|x+2|=4 Dominik: rozwiąż równanie x−|x+2|=4 x≥−2 x−x−2=4 0=6 równanie sprzeczne lub x<−2 x+x+2=4 2x=2 x=1 nie należy do dziedziny czyli równanie nie ma rozwiązania?
17 wrz 21:04
J: a dlaczego x= 1 nie należy do dziedziny ?
17 wrz 21:05
:): moze nie tyle nie należy do dziedziny, co nie jest objęty warunkiem. Ale tak wygląda ok
17 wrz 21:06
Dominik: Znaczy sie nie spełna x<−2 a do dziedziny należy
17 wrz 21:06
J: bzdura: x ∊ R ⇔ Ix+2I = x − 4 ⇔ x+ 2 = x − 4 lub x + 2 = − x + 4 ⇔ 0 = −6 lub 2x = 2 ⇔ x= 1
17 wrz 21:08
Dominik: Dzięki za pomoc
17 wrz 21:08
:): Nie, miałeś racje Dominik
17 wrz 21:09
J: co znaczy: "wygląda ok" ? równanie ma rozwiązanie: x = 1
17 wrz 21:10
:): no nie ma emotka
17 wrz 21:10
J: zaćmienie emotka ... wycofuję swoje posty.
17 wrz 21:11
PW: Dobrze myśli, tylko słabo argumentuje. Dla x < − 2 mamy rozwiązać nierówność x − (− x −2) = 4, x∊(−, −2) 2x + 2 = 4, x∊(−, −2) x = 1, x∊(−, −2) Teraz widać, że równanie nie ma rozwiązania. Takie przepisywanie dziedziny może jest nudne, ale jest zalecane − żeby jej nie pomylić i w związku z tym poprawnie opowiedzieć, czy wyliczona liczba jest rozwiązaniem,
17 wrz 21:11
henrys: albo można by i tak: x−4=|x+2|≥0 x≥4 i mamy to samo
17 wrz 21:15
J: dokładnie tak ... przy moim sposobie rozwiązania musi być założenie: x − 4 ≥ 0
17 wrz 21:16
henrys: ale dziedziną tego równania jest x∊R
17 wrz 22:06
PW: Bywa, że mylone są "założenia" w sensie "dziedzina równania" z założeniami będącymi elementem myślenia (procesu rozwiązywania). Oczywiście dziedziną równania jest R. Najskuteczniejszym sposobem rozwiązania jest przekształcenie do postaci |x + 2| = x − 4 i spostrzeżenie: lewa strona równania jest liczbą nieujemną, takąż musi być prawa strona, wobec tego nie będziemy szukać rozwiązań tam, gdzie ich nie ma, to znaczy dla takich x, dla których x − 4 < 0. Ograniczamy się w dalszym ciągu do takich x, które spełniają nierówność (1) x − 4 ≥ 0. Zawężenie dziedziny poszukiwań niektórzy nazywają założeniem, ale mało kto pisze o tym tak wyraźnie. Rozwiązujemy więc równoważne równanie |x + 2| = x − 4, x∊[4,). Równoważne w tym sensie, że (jeśli w ogóle są), to rozwiązania obu równań należą do zbioru [4,) i są takie same.
17 wrz 22:45
Eta: rysunek Metoda graficzna : |x+2|=x−4 f(x)=|x+2| i g(x)=x−4 ....proste k∥p wykresy nie mają punktów wspólnych Odp: takie równanie nie ma rozwiązań
17 wrz 23:10
:): Mam juz dość tego zadania ....
17 wrz 23:23
Eta: emotka
17 wrz 23:44