matematykaszkolna.pl
wykres trygonometria Metis: Mam problem z odczytaniem z wykresu rozwiazaniaemotka Mam nierówność:
cos2x 

≥1 , gdzie x∊R−{kπ, k∊ℤ}
1−cos2x 
cos2x 

≥1 /*sin2x
sin2x 
cos2x≥sin2x cos2x−sin2x≥0 cos2x−(1−cos2x)≥0 cos2x−1+cos2x≥0 2cos2x≥1 /:2
 1 
cos2x≥

 2 
 1 
Rysuję wykres f(x)=cosx i prostą y=

 2 
 1 
I odczytuje, kiedy wykres f(x) znajduje się nad prostą y=

.
 2 
Wykres: http://wstaw.org/m/2015/09/12/Wykres.png
 π π 
Z wykresu: x∊[−

,

]
 4 4 
 π π 
Rozwiązanie ogólne: x∊[−

+kπ,

+kπ] ,k∊ℤ
 4 4 
 π π 
I uwzględniając warunek x∊R−{kπ, k∊ℤ} , mam: x∊[−

+kπ)∪[

+kπ) k∊ℤ
 4 4 
Dobrze?
12 wrz 20:07
Nuti: Ten wykres jest błędny. Cała krzywa jest „skurczona" i przesunięta w górę po osi y. Cosinus ma wartości od −1 do 1, okres 2π miejsca zerowe co π..., a u ciebie ma tylko wartości nieujemne. Nie wiem, czy to wpływa na Twoje rozwiązanie −− tak mnie poruszył wygląd wykresu, że straciłam koncentrację −− ale to może wyjaśnić twój problem z odczytaniem z wykresu. Idź obejrzyj porządny wykres cosinusa na Wikipedii, może to coś zmieni.
12 wrz 20:31
Nuti: Zerknęłam na rozwiązanie:
 1 
w momencie cos2x≥

powinienieś zastosować wzór skróconego mnożenia i rozpatrywać w
 2 
dalszym ciągu
 2 2 
(cosx −

)(cosx +

)≥0
 2 2 
żeby na pewno czegoś nie ominąć. Albo oba czynniki mają być ujemne albo oba dodatnie.
12 wrz 20:38
Nuti: Twój wynik wydaje mi się poprawny, ale nie jest to ani zasługa wykresu, ani obliczenia. Nie wiem, jak do tego doszedłeś. Doszedłbyś do tego analizując iloczyn (jak w moim poprzednim poście) i poprawny wykres. Czekaj, chyba rozumiem − czy twój wykres miał być wykresem cosinus kwadrat?
12 wrz 20:46
Nuti: za bardzo jest zaokrąglony, wygląda jak przesunięty cosinus. Może trochę za dużo krzyku podniosłam emotka cos2x powinien być trochę bardziej spiczasty w π/2 i co π.
12 wrz 20:49
Eta: rysunek f(x)= ctg2(x) i sin(x)≠0+kπ f(x)≥1 i sin(x)≠0
 π π 
x ∊< −

+kπ,

+kπ> \ {kπ} , k∊C
 4 4 
12 wrz 21:40
Metis: Nuti tak, mój wykres to wykres funkcji f(x)=cos2x Eta jak otrzymałaś wykres funkcji ctg2x ? Moje przekształcenia są niepoprawne?
12 wrz 21:52
Nuti: @Eta skorzystała od razu w pierwszej linii z jedynki trygonometrycznej w mianowniku, stąd cotangens. Jeszcze raz sorry za zamieszanie w związku z wykresem − po głębszym zastanowieniu doszłam nawet do wniosku, że ten wykres nawet nie jest spiczasty, tylko trochę węższy niż cosinus... To wartość bezwzględna z cosinusa jest spiczasta emotka
12 wrz 22:25
Nuti: @Metis Twoje przekształcenia są poprawne, tylko @Eta użyła innej metody. To kwestia gustu. Ja też bym wybrała sinus i cosinus, bo są bardziej... oswojone, ale można też operować tangensem i cotangensem, czemu nie. Otrzymaliście takie same wyniki, każde swoją metodą.
12 wrz 22:28
Metis: Nic się nie dzieje emotka No tak...
cos2x 

≥1
sin2x 
ctg2x≥1
12 wrz 22:30
Metis: Profesor przerobił całą trygonometrię na koniec roku szkolnego, gdy na lekcje chodziła jedna osoba. Teraz bez żadnej powtórki mam sprawdzian i sam muszę wszystko nadrabiaćemotka
12 wrz 22:37
Nuti: Pracujesz and tym przecież − dasz radę!
12 wrz 22:45
Eta: emotka
12 wrz 23:04
5-latek: Czesc Michał emotka Czy ja CI wyslalem materialy z rownann i nierownosci trygonometrycznych ?
12 wrz 23:07
Metis: Dobry Wieczór 5−latku emotka Tak , wysyłales mi , i teraz często sobie do nich zaglądam , jak zdrowie 5−latku ? Dawno Cię nie widziałem na forum emotka
12 wrz 23:39
5-latek: Wiesz miałem klopopty z komputerem i w tym tygodniu mielismy bardzo dużo pracy wiec byłem zmeczony
13 wrz 00:03
5-latek: Postaram CI się zrobić jeszcze z innej książki . Ale to na drugi tydzień .
13 wrz 00:05
Kacper: Metis mam nadzieję, że byłeś tą jedną osobą
13 wrz 10:41
Metis: Kacper niestety nie
13 wrz 13:43
Mila: Bardzo mądry Profesor.
13 wrz 15:50
Kacper: Przez takie zachowanie uczniów ciężko z materiałem się wyrobić
13 wrz 15:52
Metis: To nie tylko zachowanie uczniów emotka. Gdyby wszyscy nauczyciele prowadzili lekcje tak jak w roku szkolnym to przychodzilibyśmy na zajęcia tak jak zawsze.
13 wrz 16:07
Braun: Na studiach to normalka, więc się przyzwyczajaj emotka
13 wrz 16:16