matematykaszkolna.pl
zadanie ;) historyczka: 8 * 4 i 1/4 −nawias kwadratowy 11,2 :9 i 1/3 +(−2 i 1/3) :5/3 i nawias kwadratowy / kreska 14 :2 i 2/9 +8i 2/5 razy 1 i 2/7 − 0,1 = powie mi ktos od czego zaczac i ogolnie pomoze zrozumiec i rozwiazac plissssssss
5 wrz 16:12
5-latek: To jest poziom szkoły podstawowej
5 wrz 16:20
historyczka: wiem pomozesz
5 wrz 16:21
historyczka: ?
5 wrz 16:23
olekturbo: Pomogę jak napiszesz to po ludzku. Kliknij po więcej przykładów i zobacz jak napisać takie równanie, żeby było czytelnie.
5 wrz 16:24
5-latek:
 1 1 1 5 
8*4

−[11,2:9

+(−2

:

]
 4 3 3 3 
 

 2 2 2 
14:2

+8

*1

−0,1
 9 5 7 
 
tak to ma wygladac ?
5 wrz 16:25
historyczka: tak dokładnie
5 wrz 16:28
historyczka: rozwiąże ktoś olekturbo albo 5 −latek
5 wrz 16:31
5-latek: To zacznij od tego
 1 1 
8*4

= 8*.... teraz 4

zamien na ułamek zwykly ile to jest?
 4 4 
5 wrz 16:33
historyczka: 8 *17/4 = 136/4 =34
5 wrz 16:35
historyczka: dobrze ?
5 wrz 16:40
5-latek : Moglas sobie 8 z 4 skrocic Zajmujemy sie caly czas licznikiem
 2 1 56 
11.2= 11

= 11

=

 10 5 5 
 1 28 
9

=

 3 3 
 56 56 
To mamy

:28}{3}=

* ile ?
 5 5 
5 wrz 16:42
5-latek : Powinno byc tak
56 28 56 

:

=

*
5 3 5 
5 wrz 16:44
historyczka: to i jak w sumie wyjdzie 34 a skad ci sie wzieło 11 i 1/5
5 wrz 16:47
historyczka: 56/5 : 28/3=56/5 *3/28 = skróciłam 56 i 28 = 6/5
5 wrz 16:48
5-latek :
 1 
8*4

= 34
 4 
Teraz zajmujemy sie nawiasem kwadratowym w liczniku (przypominam o kolejnosci wykonywania dzialan To zamie sama 11,2 na ulamek zwykly
5 wrz 16:50
historyczka: to jest 11 i 2./10
5 wrz 16:52
historyczka: fakt 56/5
5 wrz 16:53
5-latek : Dobrze
 1 5 
To teraz policzmy (−2

) :

sprobuj to sama policzyc
 3 3 
5 wrz 16:55
5-latek : No co tak dlugo liczysz ?
5 wrz 17:00
historyczka: −7/3 :5/3 =−7/3 razy 3/5 = −7/5
5 wrz 17:00
5-latek : Dobrze . No to teraz zapiszmy sobie licznik
 6 7 
34−[

+(−

] Przypominam ze najpierw wykonujemy dzialania w nawiasie
 5 5 
czyli mozemy zapisac to tak
 6 7 
34−[


]= dalej Ty
 5 5 
5 wrz 17:04
historyczka: 34 − (−1/5)
5 wrz 17:06
5-latek :
 1 1 
No ale to przeciez rowna sie 34+

= 34

bo (−) i (−) daje (+)
 5 5 
Mamy juz licznik zalatwiony Teraz zabieramy sie za mianownik
 2 
14:2

=licz
 9 
5 wrz 17:12
historyczka: 126/20
5 wrz 17:14
5-latek : Ale to mozna jeszcze skrocic np przez 2 to bedzie ile ?
5 wrz 17:16
historyczka: 63
5 wrz 17:17
5-latek :
 9 9 63 3 
14*

= 14 i 20 skracamy przez 2 i mamy 7*

=

= 6

 20 10 10 10 
5 wrz 17:18
historyczka: to koniec zadanie , chyba nie jeszcze
5 wrz 17:20
5-latek : Jesli skracamy lub rozszszerzamy ulamek przez ta sama liczbbe to zarowno licznik i mianownik
 2 2 
Teraz liczmy 8

*1

=
 5 7 
5 wrz 17:21
5-latek : Jeszce troche liczenia do konca jest emotka
5 wrz 17:21
historyczka: 54/5
5 wrz 17:25
5-latek : Dobrze
 63 3 
Ale zobacz skoro

zamienilismy na 6

zamien tak samo U{54}[5}
 10 10 
5 wrz 17:27
historyczka: 5 i 4/5
5 wrz 17:29
historyczka: a jak skonczymy robic to napiszesz mi tak zebym miała wszystko jasne i czytelne emotka
5 wrz 17:32
5-latek : Ok . Tylko znowu popatrz
 3 1 
Masz 6

i potem po dodawaniu masz na koncu odjac 0,1 czyli

 10 10 
 4 
Wtedy dobrze jest sobie zamienic

na ulamek o mianowniku 10
 5 
 4 8 
czyli 5

= 5

 5 10 
 3 8 1 
To teraz 6

+5


= policz to i mamy zalatwiony mianownik
 10 10 10 
5 wrz 17:35
historyczka: 12
5 wrz 17:38
historyczka: a napiszesz to tak teraz wspolnie wszystko tak wiesz elegancko krok po kroku potem sobie to bede analizowac proszeeee
5 wrz 17:39
5-latek : Dobrze No to teraz podzielimy liczni przez mianownik
 1 
34

 5 
 

= policz to i koniec zadania . Cieszysz sie ?emotka
12 
5 wrz 17:40
historyczka: 171/5/12
5 wrz 17:41
historyczka: dziwny wynik 410,4
5 wrz 17:43
5-latek : No nie tak dzielenie zastepujemy mnozeniem , dostaniemy jakis ulamek . Nalezy go ewentualnie jk sie da skrocic albo zamienic na liczbe liczbe calkowita i ulamek
5 wrz 17:45
historyczka: 171/5 razy 12/1 =
5 wrz 17:46
5-latek : Wynik masz zly Przeciez zobacz nawet gdyby bylo 34:12 to bedzie 410?
5 wrz 17:47
5-latek : Post 17:46 no co Ty ?
5 wrz 17:48
historyczka: ale 34i 1/5/12 =to jest 171/5/12
5 wrz 17:49
daras: uzyj kalkulatora emotka
5 wrz 17:51
5-latek : No jest
 171 
Ale

:12=
 5 
5 wrz 17:51
5-latek : Pytanie . Co to jest dzielenie ?
5 wrz 17:52
historyczka: 171/5 razy 1/12 −? tak
5 wrz 17:53
5-latek : Najpierw odpowiedz mi na pytanie
5 wrz 17:54
historyczka: wyznacza iloraz2 liczb tak sie uczylismy
5 wrz 17:55
5-latek : Albo inaczej . czym zastepujemy dzielenie ?
5 wrz 17:56
5-latek : Moze to sie wydawac smieszne ale wcale nie jest
5 wrz 17:57
historyczka: mnozeniem
5 wrz 17:57
:): Można zdefiniować dzielenie a:b =a*b−1
5 wrz 17:58
5-latek : Mnozeniem ale czego ?
5 wrz 17:58
:): (dzielenie nie jest nowym działaniem...a mnożeniem działającym na elementy odwrotne w grupie .PASUJE CI TAKA ODPOWIEDZ )
5 wrz 17:58
5-latek : Grupa pierscien cialo to kiedys bylo w techniku , teraz jest na studiach . Nie wymagam az takich wiadomosci od ucznia liceum
5 wrz 18:00
:): no to napisałem CI z definicji! a:b to a*b−1
5 wrz 18:00
historyczka: bo jest przemienne
5 wrz 18:00
5-latek : Probuje jej w prosty sposob wytlumaczyc jak ma zrobic dzialenie wiec albo Ty prowadzisz dalej ja albo pozwolisz ze dokoncze . OK?emotka
5 wrz 18:03
:): sorry Nie czytałem całości..i myślałem, że odpowiadam TOBIE.. a ona tak sobie pisze... pozdrawiam
5 wrz 18:04
historyczka: 5−latek kontunujmy
5 wrz 18:04
5-latek : Tutaj nie ma nic do rzeczy przemiennosc mnozenia Ty nie masz tutaj mnozenia tylko dzielenie Juz wszkole podstawowej mowili CI ze dzielenie zastepujemy mnozeniem przez odwrotnosc dzielnika Tak ?
 171 
Wiec dzielna bedzie u nas

a dzielnikiem 12 . Podaj liczbe odworotna do 12
 5 
5 wrz 18:07
historyczka: 1/12
5 wrz 18:09
5-latek : Czesc i pozdrawiam emotka
5 wrz 18:09
historyczka: koniec zadania czy jak
5 wrz 18:10
historyczka: 171/60
5 wrz 18:11
5-latek : Dobrze
 1 
Ogolnie liczba

jest liczba odwrotna do liczby a
 a 
 171 1 
No to teraz

*

= licz
 5 12 
5 wrz 18:11
5-latek : No dobrze
 171 
Ale

jest nieskracalny ale mozemy go zapisac 2 i cos tam
 60 
5 wrz 18:13
historyczka: a teraz mozesz mi napisac całosc zadania błagam bo sie pogubie a chce miec czytelnie a i najwazniejsze wielkie dzieki ze chciało ci sie meczyc ze mna z tym zadaniem
5 wrz 18:15
historyczka: to napiszesz ?
5 wrz 18:18
5-latek : Do godziny CI to napiszse . Teraz muszse wyjsc do rodzicow . Zagladaj co jakis czas . Napisze . OK?emotka)
5 wrz 18:19
historyczka: ok wielkie dzieki emotka dobry z ciebie nauczyciel
5 wrz 18:20
historyczka: to jak bedzie z tym moim zadaniem nie bede sie pospieszac ale zalezy mi zebym to dzis miała emotka
5 wrz 19:36
5-latek:
 
 17 56 28 7 5 
8*

−[

:

+(−

):

]
 4 5 3 3 3 
 
=

=
 
 20 42 9 1 
14:

+

*


 9 5 7 10 
 
 
 56 3 7 3 
34−[

*

+(−

)*

]
 5 28 3 5 
 
=

=
 
 9 42 9 1 
14*

+

*


 20 5 7 10 
 
 6 7 
34−[


]
 5 5 
 

=
63 54 1 

+


10 5 10 
 
 
 1 
34−(−

)
 5 
 

=
 
 3 4 1 
6

+10


 10 5 10 
 
 1 
34+

 5 
 
 1 
34

 5 
 171 1 

=

=

*

=
 3 8 1 
6

+10


 10 10 10 
 17 5 17 
 171 1 

=2

 85 85 
Uwaga : Post 17:29 =================
54 4 4 

= 10

a nie 5

5 5 5 
ja popatrzyłem na to co napisalas i to potwierdziłem emotka Poprawilem to w tym poscie
5 wrz 19:40
historyczka: to nic wielkie dzięki super umiesz majce emotka
5 wrz 19:43
5-latek: emotka sa naprawdę lepsi ode mnie emotka
5 wrz 19:45
historyczka: emotka
5 wrz 19:49
Dziadek Mróz:
 1 1 1 5 
8*4

−[11.2:9

+(−2

:

)]
 4 3 3 3 
 

=
 2 2 2 
14:2

+8

*1

−0.1
 9 5 7 
 
 17 112 28 7 5 
8*

−[

:

+(−

:

)]
 4 100 3 3 3 
 

 20 42 9 1 
14:

+

*


 9 5 7 10 
 
= ...
 17 8*17 
8*

=

= 2*17 = 34
 4 4 
112 28 112 3 4 4*3 3 

:

=

*

=

*3 =

=

100 3 100 28 100 100 25 
 7 5 7 3 7 

:

= −

*

= −

 3 3 3 5 5 
 20 9 14*9 7*9 63 
14:

= 14*

=

=

=

 9 20 20 10 10 
42 9 6 6*9 54 

*

=

*9 =

=

5 7 5 5 5 
 
 3 7 
34 − [

+ (−

)]
 25 5 
 
... =

= ...
 
63 54 1 

+


10 5 10 
 
3 7 3 7 3 35 3 − 35 −32 

+ (−

) =


=


=

=

25 5 25 5 25 25 25 25 
63 54 63 108 63 + 108 171 

+

=

+

=

=

10 5 10 10 10 10 
 
 32 
34 − [−

]
 25 
 
 32 
34 +

 25 
 
... =

=

=
 
171 1 


10 10 
 
171 1 


10 10 
 
...
 32 34*25 32 850 + 32 882 
34 +

=

+

=

=

 25 25 25 25 25 
171 1 171 − 1 170 


=

=

= 17
10 10 10 10 
 
882 

25 
 882 1 882 32 
... =

=

*

=

= 2

 17 25 17 425 425 
Jeżeli się nie kopnąłem to jest dobrze emotka Dziel i rządź
5 wrz 20:09