matematykaszkolna.pl
Zadanie nr 61 5-latek: Może taki układ do rozwiązania {x3−y3= 19(x−y) {x3+y3=7(x+y) Tu bym mogl podzielić stronami dostane
x3−y3 19(x−y) 

=


x3+y3 7(x+y) 
czy będzie dobrym poomyslem rozpisać strone lewa i wymnozyc na krzyz ?
16 sie 11:01
Janek191: Może trzeba zastosować wzory : a3 − b3 = ( a − b)*(a2 + a*b + b2) a3 + b3 = (a + b)*( a2 − a*b + b2)
16 sie 11:14
5-latek: WItaj Janek191 emotka Wlasnie to miałem na myśli pisząc o lewej stronie po wymnożeniu na krzyz dostaniemy 7(x2−y2)(x2+xy+y2)= 19(x2−y2)(x2−xy+y2)
16 sie 11:20
PW: A na razie dzielić stronami nie można (niebezpieczeństwo dzielenia przez 0).
16 sie 11:22
5-latek: Tutaj ma być az 9 rozwiazn tego układu
16 sie 11:22
5-latek: Wiec należy zrobić zalozenia x≠y i x≠−y
16 sie 11:25
PW: Chyba dobrze by było zacząć od takich, w których y = x lub y = − x.
16 sie 11:27
5-latek: Nie rozumiem dlaczego . Przeciez wtedy możemy dostać dzielenie przez 0
16 sie 11:38
PW: Nie, nic nie robimy z układem równań i na początku zastanawiamy się − co by było, gdyby y=x (będą takie rozwiązania, czy nie?). Następnie analogicznie dla y = −x. Dopiero po znalezieniu (lub wykluczeniu) takich rozwiązań szukamy dalej, już wtedy można podzielić pierwsze równanie stronami prze (x−y) i drugie przez (x+y).
16 sie 12:01
5-latek: Dobrze. Już rozumiem Pozniej się za to wezme
16 sie 12:36
5-latek: To od początku {x3−y3= 19(x−y) {x3+y3=7(x+y) Sprawdzamy dla y=x {x3−x3= 19(x−x) to 0=0 {x3+x3=7(x+x) to 2x3=14x Sprawdzamy dla y=−x {x3−(−x3)= 19(x−(−x))to 2x3=38x (x3+(−x3)=7(x+(−x)) to 0=0 czyli mogą być takie rozwiązania i wobec tego teraz już mogę podzielić stronami równania układu {x3−y3= 19(x−y)/ (:(x−y) {x3+y3= 7(x+y) /(:(x+y) {x2+x*y+y2=19 {x2−x*y+y2=7 Nie mam dalej pomysłu na ten układ Żeby drugie równanie było inne np. x+y=5 to wtedy bym rozwiazal ale to nie
16 sie 16:43
5-latek: Pomysl żeby lewe strony zwinąć do wzoru (x+y)2 nic nie da mi
16 sie 16:59
henrys: po odjęciu równań mamy 2xy=12, xy=6 po dodaniu x2+y2=13
 6 
y=

, x≠0
 x 
 36 
x2+

=13
 x2 
x4+36−13x2=0 x2=t t2−13t+36=0 Δ=169−144=25
 13−5 
t1=

=4
 2 
 13+5 
t2=

=9...
 2 
16 sie 17:50
5-latek: Witajemotka W sumie ja miałem sobie odpuscic to zadanie bo ono jest trudne Skoro jednak zaczales rozwiazywac (do tego momentu oczywiście rozumiem to mamy dopiero 4 rozwiązania . Brakuje jeszcze 5−ciu rozwiazan według odpowiedzi napisze jakie 1) x=0 y=0 2) x=7 y=7 3) x=−7 y=−7 4) x=19 y=−19 5) x=−19 y=19 dziekuje CI oczywiście za zainteresowanie
16 sie 18:18
henrys: z tych pierwszych warunków, które tam napisałeś dostajesz wszystkie pozostałe (5)
16 sie 18:20
henrys: Nie rozumiem tylko dlaczego je wykluczyłeś
16 sie 18:21
5-latek: Dobrze. Wroce później do tego .
16 sie 18:24
5-latek: Już CI pisze dlaczego je wykluczyłem Post 11:01. Zamiast sprawdzać z układu tak jak napisał potem PW to ja to się sugerowałem ta postacia
x3−y3 19(x−y) 

=

x3+y3 7(x+y) 
16 sie 18:27
henrys: ale wiesz już o co chodzi?
16 sie 18:29
5-latek: Chyba tak . Dla y=x 2x3=14x 2x(x2−7)=0 to x=0 lub x=7 lub −7 natomiast dla y=−x 2x3=38x to x=0 lub x=19 lub x= −19 To naprawdę było trudno wpaść na to żeby jeszcze znaleźć te 5 dodatkowych rozwiazan
16 sie 18:39
henrys: nie no bez przesady Przy tego typu równaniach widzisz, że lewe i prawe strony maja wspólne dzielniki, więc na początek możesz sprawdzić czy te liczby spełniają równania i dalej szukać innych rozwiązań emotka
16 sie 18:42
5-latek: dziekuje za pomocemotka Co do przesady to jednak przeciętnemu licealiście (jak mnie trudno wpaść na to Dletego ze razczej już się nie rozwiazuje w szkole takich ukladow bo nie ma na to czasu i nikt nie tłumaczy raczej takich rzeczy
16 sie 18:54
henrys: masz rację 5−latku emotka jednak licealista z rozszerzoną matematyką jeśli chce podzielić obustronnie przez pewne wyrażenie, to najpierw powinien zrobić założenie co by nie dzielić przez zero, a następnie rozważyć przypadek, gdy dane wyrażenie się zeruje. Podobne zadania (co prawda zazwyczaj równania liniowe , układy równań z parametrem) znajdują się w podręcznikach już dla klasy I liceum. Ty nie jesteś przeciętnym licealistą, a zapaleńcem!
16 sie 19:04
5-latek: emotka
16 sie 19:12
pigor: ... to może pokażę jak inaczej (na rozszerzeniu) rozwiązywać to−to co w poście z godziny17:50 : 2xy=12 i x2+y2=13 /+stronami ⇒ (x+y)2=25 i 2xy=12 ⇔ ⇔ |x+y|=5 i xy=6 ⇔ (xy=6 i x+y=5) v (xy=6 i x+y= −5) ⇔ wzory Viete'a, więc w ...emotka naprawdę z pamięci mamy 4 rozw. (x,y)=(2,3) v (x,y)=(3,2) v (xy)=(−2,−3) v (x,y)=(−3,−2). ...emotka
17 sie 15:33