Zadanie nr 61
5-latek: Może taki układ do rozwiązania
{x
3−y
3= 19(x−y)
{x
3+y
3=7(x+y)
Tu bym mogl podzielić stronami
dostane
x3−y3 | | 19 | (x−y) | |
| = |
|
| |
x3+y3 | | 7 | (x+y) | |
czy będzie dobrym poomyslem rozpisać strone lewa i wymnozyc na krzyz ?
16 sie 11:01
Janek191:
Może trzeba zastosować wzory :
a3 − b3 = ( a − b)*(a2 + a*b + b2)
a3 + b3 = (a + b)*( a2 − a*b + b2)
16 sie 11:14
5-latek: WItaj
Janek191
Wlasnie to miałem na myśli pisząc o lewej stronie
po wymnożeniu na krzyz dostaniemy
7(x
2−y
2)(x
2+xy+y
2)= 19(x
2−y
2)(x
2−xy+y
2)
16 sie 11:20
PW: A na razie dzielić stronami nie można (niebezpieczeństwo dzielenia przez 0).
16 sie 11:22
5-latek: Tutaj ma być az 9 rozwiazn tego układu
16 sie 11:22
5-latek: Wiec należy zrobić zalozenia
x≠y i x≠−y
16 sie 11:25
PW: Chyba dobrze by było zacząć od takich, w których y = x lub y = − x.
16 sie 11:27
5-latek: Nie rozumiem dlaczego . Przeciez wtedy możemy dostać dzielenie przez 0
16 sie 11:38
PW: Nie, nic nie robimy z układem równań i na początku zastanawiamy się − co by było, gdyby y=x
(będą takie rozwiązania, czy nie?). Następnie analogicznie dla y = −x.
Dopiero po znalezieniu (lub wykluczeniu) takich rozwiązań szukamy dalej, już wtedy można
podzielić pierwsze równanie stronami prze (x−y) i drugie przez (x+y).
16 sie 12:01
5-latek: Dobrze. Już rozumiem
Pozniej się za to wezme
16 sie 12:36
5-latek: To od początku
{x3−y3= 19(x−y)
{x3+y3=7(x+y)
Sprawdzamy dla y=x
{x3−x3= 19(x−x) to 0=0
{x3+x3=7(x+x) to 2x3=14x
Sprawdzamy dla y=−x
{x3−(−x3)= 19(x−(−x))to 2x3=38x
(x3+(−x3)=7(x+(−x)) to 0=0
czyli mogą być takie rozwiązania i wobec tego teraz już mogę podzielić stronami równania układu
{x3−y3= 19(x−y)/ (:(x−y)
{x3+y3= 7(x+y) /(:(x+y)
{x2+x*y+y2=19
{x2−x*y+y2=7
Nie mam dalej pomysłu na ten układ
Żeby drugie równanie było inne np. x+y=5 to wtedy bym rozwiazal ale to nie
16 sie 16:43
5-latek: Pomysl żeby lewe strony zwinąć do wzoru (x+y)2 nic nie da mi
16 sie 16:59
henrys: po odjęciu równań mamy
2xy=12,
xy=6
po dodaniu
x
2+y
2=13
x
4+36−13x
2=0
x
2=t
t
2−13t+36=0
Δ=169−144=25
16 sie 17:50
5-latek: Witaj
W sumie ja miałem sobie odpuscic to zadanie bo ono jest trudne
Skoro jednak zaczales rozwiazywac (do tego momentu oczywiście rozumiem
to mamy dopiero 4 rozwiązania .
Brakuje jeszcze 5−ciu rozwiazan według odpowiedzi
napisze jakie
1) x=0 y=0
2) x=
√7 y=
√7
3) x=−
√7 y=−
√7
4) x=
√19 y=−
√19
5) x=−
√19 y=
√19
dziekuje CI oczywiście za zainteresowanie
16 sie 18:18
henrys: z tych pierwszych warunków, które tam napisałeś dostajesz wszystkie pozostałe (5)
16 sie 18:20
henrys: Nie rozumiem tylko dlaczego je wykluczyłeś
16 sie 18:21
5-latek: Dobrze. Wroce później do tego .
16 sie 18:24
5-latek: Już CI pisze dlaczego je wykluczyłem
Post 11:01. Zamiast sprawdzać z układu tak jak napisał potem
PW to ja to się sugerowałem
ta postacia
x3−y3 | | 19(x−y) | |
| = |
| |
x3+y3 | | 7(x+y) | |
16 sie 18:27
henrys: ale wiesz już o co chodzi?
16 sie 18:29
5-latek: Chyba tak .
Dla y=x
2x3=14x
2x(x2−7)=0 to x=0 lub x=√7 lub −√7
natomiast dla y=−x
2x3=38x to x=0 lub x=√19 lub x= −√19
To naprawdę było trudno wpaść na to żeby jeszcze znaleźć te 5 dodatkowych rozwiazan
16 sie 18:39
henrys: nie no bez przesady
Przy tego typu równaniach widzisz, że lewe i prawe strony maja wspólne dzielniki, więc na
początek możesz sprawdzić czy te liczby spełniają równania i dalej szukać innych rozwiązań
16 sie 18:42
5-latek: dziekuje za pomoc
Co do przesady to jednak przeciętnemu licealiście (jak mnie trudno wpaść na to
Dletego ze razczej już się nie rozwiazuje w szkole takich ukladow bo nie ma na to czasu i nikt
nie tłumaczy raczej takich rzeczy
16 sie 18:54
henrys: masz rację 5−latku
jednak licealista z rozszerzoną matematyką jeśli chce podzielić
obustronnie przez pewne wyrażenie, to najpierw powinien zrobić założenie co by nie dzielić
przez zero, a następnie rozważyć przypadek, gdy dane wyrażenie się zeruje. Podobne zadania (co
prawda zazwyczaj równania liniowe , układy równań z parametrem) znajdują się w podręcznikach
już dla klasy I liceum.
Ty nie jesteś przeciętnym licealistą, a zapaleńcem
!
16 sie 19:04
5-latek:
16 sie 19:12
pigor: ... to może pokażę jak inaczej (na rozszerzeniu)
rozwiązywać to−to co w poście z godziny17:50 :
2xy=12 i x2+y2=13 /+stronami ⇒ (x+y)
2=25 i 2xy=12 ⇔
⇔ |x+y|=5 i xy=6 ⇔ (xy=6 i x+y=5) v (xy=6 i x+y= −5) ⇔
wzory Viete'a, więc w ...
naprawdę z pamięci mamy 4 rozw.
(x,y)=(2,3) v (x,y)=(3,2) v
(xy)=(−2,−3) v (x,y)=(−3,−2). ...
17 sie 15:33