proszę o pomoc
Depay: rozwiąż nierówności
x(x+6) 3</(4x−3)
12 sie 10:52
J:
x2 + 6x − 4x + 3 < 0 ⇔ x2 + 2x + 3 < 0 ... a teraz dasz radę ?
12 sie 10:54
5-latek: Wedlug zapisu wygląda to tak
x(x+6)3< | |
| zycze powodzdenia |
4x−3 | |
12 sie 10:55
Depay: x(x+6) 3 mniejsza równe (4x−3)
12 sie 10:57
5-latek: Witaj
J
12 sie 10:57
5-latek: Czy tak ?
x(x+6)*3≤4x−3?
12 sie 10:59
J:
Cześć
... no to popraw znak w poście: 10:54 na: ≤
12 sie 11:01
J:
nie .....( nie widziałem tej 3 )
12 sie 11:01
Depay: x(x+6)≤3(4x−3)
12 sie 11:01
5-latek: tak wlasnie myslalem bo po co bylby ten nawias przy (4x−3)
no to teraz wymnazaj nawiasy
12 sie 11:05
Depay: x2+6x≤12x−9
12 sie 11:08
5-latek: Teraz wszystko na lewa strone i przyrownac do zera
Zobaczyc czy cos się nie zredukuje
Uwaga na znaki przy przenoszseniu
12 sie 11:10
Depay: x2−6x−9=0
12 sie 11:12
J:
źle ..
12 sie 11:15
Depay: jak zawsze
12 sie 11:17
mat:
............
x2−6x+9≤0 ⇔(x−3)2≤0 ⇒ x=3
12 sie 11:19
J:
x2 − 6x + 9 ≤ 0
12 sie 11:19
Depay: x2−6+9=0
12 sie 11:19
Depay: delta teraz?
12 sie 11:20
5-latek: Nie (−9) tylko +9
Po drugie to jest nierownosc a nie równanie wiec ≤0 a nie (=0)
12 sie 11:20
Depay: delta = 0
więc x1=3
12 sie 11:22
5-latek:
Skoro nie zawazyles/as wzoru skroconego mnożenia x
2−6x+9= (x−3)
2 to dobrze
Teraz jeśli narysujemy wykres y= x
2−6x+9
to dla jakich x
ow ta funkcja będzie przybierala wartości <0 i rowna 0 ?
12 sie 11:28
5-latek: Mialo być to dobrze x1,2=3
12 sie 11:29
Depay: nwm
12 sie 11:30
5-latek: To odpowiedz mi na pytanie
Na której osi OX czy OY odzczytujemy wartości funkcji ? (zresztą każdej funkcji
12 sie 11:34
J:
" wartości < 0 i równe 0" ?
12 sie 11:34
mat:
przerost formy nad treścią
12 sie 11:35
Depay: OY
12 sie 11:35
Depay: od − nieskończoność do 3 i od 3 do + nieskończoność
12 sie 11:37
5-latek: J napisałem rowna 0 (post 11:28
mat OK tylko tylko ze nikt mu /jej dokładnie nie wytłumaczy żeby zrozumial/la
12 sie 11:39
J:
Czy Ty masz pojęcie, co to jest wykres funkcji ?
12 sie 11:39
5-latek: Dobrze
Odczytujemy na osi OY
To teraz zobacz dla x=3 ile wynosi wartość tej funkcji ?
12 sie 11:40
Depay: 0
12 sie 11:41
J:
małolat ... nie może być: wartości mniejsze od zero
i równe zero ....
lub
12 sie 11:41
5-latek: Tak masz racje . Ma być lub rowna 0 .
12 sie 11:48
5-latek: Teraz czy znajdziesz takie xsy żeby wartości funkcji były <0?
12 sie 11:51
5-latek: No co tak długo się zastanawiasz ?
12 sie 11:57
5-latek: Skoro nie widzisz na wykresie to może tak
Mamy y=(x−3)2 dla x=3 y= (3−3)2=02=0
wezmy np. x=4 to y= (4−3)2 = 12=1>0
wezmy x=6 to y= (6−3)2=32=9>0
Zauwaz ze dla x>3 y>0
Wezmy teraz x<3
np. x=2
y=(2−3)2=(−1)2=1>0
x=−1 to y= (−1−3)2= (−4)2=16>0
Zauwaz ze dla x<3 y>0
Wniosek . Nie znajdziemy takich xow żeby y<0
Teraz (x−3)2≤0 jest spełnione tylko dla x=3 . Koniec
12 sie 12:16
Eta:
"małolatku" co Ty wypisujesz? po co?
(x−3)
2≤0 spełniona tylko dla x= 3
kwadrat liczby nie może być ujemny jedynie może być równy zero
zatem x−3=0 ⇒ x=3
koniec
12 sie 12:21
Eta:
To wiedzą już Twoi koledzy z przedszkola
12 sie 12:22
pigor: ..., a więc podsumowując np. tak :
x(x+6) ≤ 3(4x−3) ⇔ x
2+6x−12x+9 ≤ 0 ⇔ x
2−2x*3+3
2 ≤ 0 ⇔
⇔ (x−3)
2 ≤ 0 ⇔ |x−3| ≤ 0 ⇔ x−3= 0 ⇔
x= 3 ⇔
x∊{3}. ...
12 sie 12:27
5-latek: Dzien dobry
Eta
Ja to wiem ale czy on/ona to wie ?
czy miał/la wytlumaczone to porządnie ? Być może ?
Tylko z tego względu to napisałem
Dzisiaj już tak u mnie nie grzeje
12 sie 12:27
Eta:
Jak nie umie prostej nierówności kwadratowej, to ......tym bardziej modułów
12 sie 12:30
pigor: ..., dla kogo prosta to prosta, skąd ta pewność, a może drzemie
w Nim ... ,a gdzie jak nie tu (jak nie potrafi gdzie indziej), ma okazję
"zobaczyć" różnorodność (piękno) rozwiązań (matmy) , a więc np.to :
(x−3)2 ≤ 0, to pierwiastkując obustronnie ⇔
√(x−3)2 ≤
√0 ⇔ |x−3| ≤ 0 ⇔
⇔ |x−3|= 0 lub |x−3|< 0 ⇔ x−3= 0 lub x∊∅ ⇔
x=3 i tyle, ...
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
a więc jak nie On, to może kto inny zechce to wszystko zrozumieć
i następnym razem w podobnych okolicznościach mocno ...skracać
12 sie 12:55
Eta:
12 sie 12:57