matematykaszkolna.pl
proszę o pomoc Depay: rozwiąż nierówności x(x+6) 3</(4x−3)
12 sie 10:52
J: x2 + 6x − 4x + 3 < 0 ⇔ x2 + 2x + 3 < 0 ... a teraz dasz radę ?
12 sie 10:54
5-latek: Wedlug zapisu wygląda to tak
x(x+6)3< 

zycze powodzdenia emotka
4x−3 
12 sie 10:55
Depay: x(x+6) 3 mniejsza równe (4x−3)
12 sie 10:57
5-latek: Witaj J emotka
12 sie 10:57
5-latek: Czy tak ? x(x+6)*3≤4x−3?
12 sie 10:59
J: Cześć emotka ... no to popraw znak w poście: 10:54 na: ≤
12 sie 11:01
J: nie .....( nie widziałem tej 3 )
12 sie 11:01
Depay: x(x+6)≤3(4x−3)
12 sie 11:01
5-latek: tak wlasnie myslalem bo po co bylby ten nawias przy (4x−3) no to teraz wymnazaj nawiasy
12 sie 11:05
Depay: x2+6x≤12x−9
12 sie 11:08
5-latek: Teraz wszystko na lewa strone i przyrownac do zera Zobaczyc czy cos się nie zredukuje Uwaga na znaki przy przenoszseniu
12 sie 11:10
Depay: x2−6x−9=0
12 sie 11:12
J: źle ..
12 sie 11:15
Depay: jak zawsze
12 sie 11:17
mat: ............ x2−6x+9≤0 ⇔(x−3)2≤0 ⇒ x=3
12 sie 11:19
J: x2 − 6x + 9 ≤ 0
12 sie 11:19
Depay: x2−6+9=0
12 sie 11:19
Depay: delta teraz?
12 sie 11:20
5-latek: Nie (−9) tylko +9 Po drugie to jest nierownosc a nie równanie wiec ≤0 a nie (=0)
12 sie 11:20
Depay: delta = 0 więc x1=3
12 sie 11:22
5-latek: rysunekSkoro nie zawazyles/as wzoru skroconego mnożenia x2−6x+9= (x−3)2 to dobrze Teraz jeśli narysujemy wykres y= x2−6x+9 to dla jakich xow ta funkcja będzie przybierala wartości <0 i rowna 0 ?
12 sie 11:28
5-latek: Mialo być to dobrze x1,2=3
12 sie 11:29
Depay: nwm
12 sie 11:30
5-latek: To odpowiedz mi na pytanie Na której osi OX czy OY odzczytujemy wartości funkcji ? (zresztą każdej funkcji
12 sie 11:34
J: " wartości < 0 i równe 0" ?
12 sie 11:34
mat: przerost formy nad treścią
12 sie 11:35
Depay: OY
12 sie 11:35
Depay: od − nieskończoność do 3 i od 3 do + nieskończoność
12 sie 11:37
5-latek: J napisałem rowna 0 (post 11:28 mat OK tylko tylko ze nikt mu /jej dokładnie nie wytłumaczy żeby zrozumial/la
12 sie 11:39
J: Czy Ty masz pojęcie, co to jest wykres funkcji ?
12 sie 11:39
5-latek: Dobrze Odczytujemy na osi OY To teraz zobacz dla x=3 ile wynosi wartość tej funkcji ?
12 sie 11:40
Depay: 0
12 sie 11:41
J: małolat ... nie może być: wartości mniejsze od zero i równe zero .... lub emotka
12 sie 11:41
5-latek: Tak masz racje . Ma być lub rowna 0 .
12 sie 11:48
5-latek: Teraz czy znajdziesz takie xsy żeby wartości funkcji były <0?
12 sie 11:51
5-latek: No co tak długo się zastanawiasz ?
12 sie 11:57
5-latek: Skoro nie widzisz na wykresie to może tak Mamy y=(x−3)2 dla x=3 y= (3−3)2=02=0 wezmy np. x=4 to y= (4−3)2 = 12=1>0 wezmy x=6 to y= (6−3)2=32=9>0 Zauwaz ze dla x>3 y>0 Wezmy teraz x<3 np. x=2 y=(2−3)2=(−1)2=1>0 x=−1 to y= (−1−3)2= (−4)2=16>0 Zauwaz ze dla x<3 y>0 Wniosek . Nie znajdziemy takich xow żeby y<0 Teraz (x−3)2≤0 jest spełnione tylko dla x=3 . Koniec
12 sie 12:16
Eta: "małolatku" co Ty wypisujesz? po co? (x−3)2≤0 spełniona tylko dla x= 3 kwadrat liczby nie może być ujemny jedynie może być równy zero zatem x−3=0 ⇒ x=3 koniec
12 sie 12:21
Eta: To wiedzą już Twoi koledzy z przedszkola emotka
12 sie 12:22
pigor: ..., a więc podsumowując np. tak : x(x+6) ≤ 3(4x−3) ⇔ x2+6x−12x+9 ≤ 0 ⇔ x2−2x*3+32 ≤ 0 ⇔ ⇔ (x−3)2 ≤ 0 ⇔ |x−3| ≤ 0 ⇔ x−3= 0 ⇔ x= 3x∊{3}. ...emotka
12 sie 12:27
5-latek: Dzien dobry Eta emotka Ja to wiem ale czy on/ona to wie ? czy miał/la wytlumaczone to porządnie ? Być może ? Tylko z tego względu to napisałem Dzisiaj już tak u mnie nie grzeje emotka
12 sie 12:27
Eta: Jak nie umie prostej nierówności kwadratowej, to ......tym bardziej modułów emotka
12 sie 12:30
pigor: ..., dla kogo prosta to prosta, skąd ta pewność, a może drzemie w Nim ... ,a gdzie jak nie tu (jak nie potrafi gdzie indziej), ma okazję "zobaczyć" różnorodność (piękno) rozwiązań (matmy) , a więc np.to : (x−3)2 ≤ 0, to pierwiastkując obustronnie ⇔ (x−3)20 ⇔ |x−3| ≤ 0 ⇔ ⇔ |x−3|= 0 lub |x−3|< 0 ⇔ x−3= 0 lub x∊∅ ⇔ x=3 i tyle, ... emotka −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− a więc jak nie On, to może kto inny zechce to wszystko zrozumieć i następnym razem w podobnych okolicznościach mocno ...skracać
12 sie 12:55
Eta: emotka
12 sie 12:57