matematykaszkolna.pl
funkcja kwadratowa onaa: Napisz wzór funkcji kwadratowej,jeśli wiadomo,że do jej wykresu należy punkt A(1,3) i dla argumentu 2 funkcja przyjmuje swą największą wartość równą 4.
9 sie 20:34
5-latek: Jaka postac tej fukcji się nasuwa od razu ? Co już wiemy o waspolczynniku a tej funkcji (będzie <0 czy >0 ?
9 sie 20:38
onaa: postać kanoniczna,tak? współczynnik będzie >0?
9 sie 20:40
5-latek: Tak postac kanoniczna Wspolczynnik a<0 (przecież piszse ze wartość funkcji najwieksza w wierzchołku \ Postac kanoniczna y=a(x−p)2+q nasze p=2 i q=4 Teraz jeśli do wykresu funkcji należy jakiś punkt to oznacza ze wspolrzedne tego punktu spelniaja to równanie Wstawaimy te wspolrzedne punktu do równania i mamy 3=a(1−2)2+4 wylicz z tego a
9 sie 20:47
onaa: 3=1a+4 a= −1
9 sie 20:51
5-latek: Dobrze No to teraz do tej postaci y=a(x−p)2+q wstaw a=−1 p=2 i q=4 i napisz ta postac
9 sie 20:57
onaa: y= −1(x−2)2+4
9 sie 20:59
5-latek: Dobrze . Zazwyczaj się tej jedynki nie piszse wiec będzie tak y=−(x−2)2+4 Ja teraz ide wziąć emotkaa Ty w tym czasie z tej postaci napisz postac ogolna
9 sie 21:03
onaa: pewnie źle,no ale co tam... y= −ax2−2x+4
9 sie 21:13
onaa: y= −x2−2x+4
9 sie 21:18
5-latek: No zle (ale przynajmniej próbujesz Tak w ogole to już a nie piszsemy bo nasze a =−1 Zobacz (x−2)2 to przecież wzor skroconego mnożenia (a−b)2= a2−2*a*b+b2 Teraz według tego wzoru rozpisz (x−2)2
9 sie 21:19
onaa: x2−2 *x*2+22=x2−4x+4
9 sie 21:21
5-latek: Dobrze no to teraz mamy tak y=−(x−2)2+4 to y=−(x2−4x+4)+4 to y=
9 sie 21:23
5-latek: Zwroc uwagę ze masz (−) przed nawiasem
9 sie 21:25
onaa: −x2+4x−4+4
9 sie 21:26
5-latek: nie −x2+4x−4+4 tylko y=−x2+4x−4+4 (dlatego ze to jest funkcja I dalej dokncz y= .....
9 sie 21:29
onaa: wiem... miałam tam przed tym napisać właśnie y y= −x2+4x
9 sie 21:30
5-latek: Bardzo dobrze No to teraz pociągniemy to dalej Popatrz mamy postac ogolna tej funkcji y=−x2+4x (spróbujemy napisac postac iloczynowa tej funkcji czyli taka y=a(x−x1)(x−x2) Zobacz ze naszse a =−1 Postac ogolna jest taka y=ax2+bx+c My mamy y=−x2+4x (teraz dobrze się przypatrz na to Mozez oczywiście liczyc delte i x1 i x2 ale można to policzyć znacznie szybciej Zobacz ze wnaszej otrzymanej postaci nie ma wspolczynnika c (mamy postac niezupelna Wiec wyznaczmy teraz miejsca zerowe tej funkcji ROzwiazujemy takie równanie −x2+4x=0 Teraz przypatrz się na lewa strone Możesz wyciagnac x przed nawias x*(−x+4)=0 Teraz a*b=0 gdy a=0 lub b=0 bo a*0=0 lub b*0=0 My mamy x*(−x+4)=0 to dalej Ty
9 sie 21:47
onaa: x=0 −x+4=0 −x=−4 x=1
9 sie 21:53
5-latek: x=0 dobrze Ale jakim cudem −x+4=0 to x=1 no to podstaw −1+4=0 czy się nie rowna ?
9 sie 22:00
onaa: aa no nie równa się
9 sie 22:01
5-latek: No to przecież szkola podstawowa −x+4=0 −x=−4 to x=4 masz x1=0 i x2=4 Teraz napisz postac iloczynowa tej funkcji y=
9 sie 22:04
onaa: y= −1(x−0)(x−4)
9 sie 22:06
5-latek: No dobrze Tylko ze tej (−1) nie piszemy tylko sam (−) no ale skoro ma to być dla Ciebie ułatwieniem to niech będzie Natomiast x−0= x wiec ta postac będzie wygladac tak y=−x(x−4) Nastepnym razem przerobimy rozwiazywanie jeszcze jednej postaci ogolnej niezupełnej (przypomij mi o tym
9 sie 22:12
5-latek: A teraz dla poćwiczenia i zapamiętania rozwiąż sonie takie równania 4x2−5x=0 −6x2+10x=0 5x−14x2=0
9 sie 22:16
onaa: przy każdym muszę obliczać z delty?
9 sie 22:26
5-latek: No wlasnie ze nie Przeciez podalem Ci sposób ax2 +/−bx=0 x(ax+/−b)=0 to x=0 lub ax+/−b=0
9 sie 22:31
onaa: no tak, wiem... jednak ja wolę obliczać z delty,tak mi jest po prostu wygodniej,wiem,że dłużej ale cóż...
9 sie 22:34
5-latek: Naucz się tak liczyc gdyż czas na maturze jest cenny Zrob sobie te przykłady i znajdz jeszcze kilka innych . Wtedy zostanie w pamięci sposób
9 sie 22:39
5-latek: rysunekxw=p=2 yw=q=4 To jest wykres tej naszsej funkcji (wszystko się zgadza
9 sie 22:51
onaa: Ja i tak matury z matmy nie zdam.... 4x2−5x=0 x*(4x−5)=0 x=0 4x−5=0 4x=5
 1 
x=1

 4 
 1 
x1=0 i x2=1

 4 
−6x2+10x=0 x(−6x+10)=0 x=0 −6x+10=0 −6x=−10
 10 5 
x=

=

 6 3 
 2 
x=1

 3 
 2 
x1=0 i x2=1

 3 
5x−14x2=0 x(5−14x)=0 x=0 5−14x=0 −14x=−5
 5 
x=

 14 
 5 
x1=0 i x2=

 14 
9 sie 22:52
5-latek: Obliczenia sa wykonane prawidłowo Tylko zamiast spójnika i ma być spójnik lub
9 sie 22:56
onaa: no tak... lub będę pamiętać i ten sposób też zapamiętam
9 sie 22:58
5-latek: Zauwazylas ze znacznie szybciej rozwiazalas niz delta ?
9 sie 23:00
onaa: tak,o wiele szybszy sposób
9 sie 23:00
5-latek: Potem się zajmiemy taka postacia ogolna y=ax2 +/−c Zauwaz ze w tej postaci nie ma wspolczynnika b Ale to później
9 sie 23:03
onaa: ok
9 sie 23:04