Wyrazenie
5-latek: Jeśli mam takie wyrażenie (x−1)1/2 to mogę zapisac je tak
(x−1)1/2= √x−1=4√(x−1)2 = 6√(x−1)3= 8√(x−1)4 i tak dalej
Jeśli mam takie wyrażenie (x−1)1/4 = 4√(x−1) = √√(x−1) czy taki będzie zapis jeśli
4√(x−1) będę chciał wyrazić za pomocą pierwiastka drugiego stopnia ?
18 lip 18:51
ZKS:
Niestety nie możesz tak zapisać (tam gdzie masz parzyste potęgi) bez żadnych założeń.
Jedynie możesz zapisać tak (4√x − 1)2.
18 lip 18:56
ZKS:
Wyrażenia √x − 1 = 6√(x − 1)3 te są równoważne, ponieważ dziedziny są te same, ale
√x − 1 = 4√(x − 1)2 już nie.
18 lip 18:58
5-latek: ZKS
Chodzi mi tylko i wyłącznie o sam zapis .
18 lip 18:59
henrys: cześć
a mi się wydaje 5−latku, że spokojnie możesz tak zapisać
18 lip 19:04
5-latek: czesc
Tak ten zapis mogl wprowadzić w blad bo ja zamiast zapisac tak np.
√5=
4√52 i tak
dalej
spojrzałem na równanie i przepisałem (nie wiem czemu
No i teraz mam
4√20 =
√√20 ( a idzie to jeszcze inaczej zapisac żeby był pierwiastek
stopnia drugiego ? czyli
4√20 = ile pierwiastek stopnia drugiego ?
18 lip 19:14
henrys: √2√5
18 lip 19:15
ZKS:
henrys , a mi się wydaje, że nie może bo przykładowo √−4 nie istnieje w zbiorze liczb
rzeczywistych, natomiast 4√(−4)2 już tak.
18 lip 19:18
5-latek: Dobrze
Wiem już o co chodzi
4√20=
4√4*5=
√2*√5
18 lip 19:18
ZKS:
Napisałem, że jeżeli zrobi się odpowiednie założenie to wyrażenia będą równoważne.
Na Twoim przykładzie √x − 1 założenie x ≥ 1 i teraz możemy zapisać 4√(x − 1)2, ponieważ
to wyrażenie już będziemy rozpatrywali tylko dla x ≥ 1.
18 lip 19:21
john2: Przychylam się do tego, co pisze ZKS
Ja również miałem podobne dylematy, np.
√x * √x = √x2 = |x|
czy
√x * √x = (√x)2 = x
Okazuje się, że wyniki w obu przypadkach są takie same, gdyż zgodnie z założeniem x ≥ 0
|x| = x
18 lip 19:31
henrys: W sumie to i tak ciekawe
To zależy od czego wychodzisz przekształcając wyrażenie, bo np.
jeśli masz tak jak napisał 5−latek:
√x−1, wtedy dziedziną jest x>1 i dla x należącego do tej dziedziny
√x−1=
4√(x−1)2 równość
jest prawdziwa.
Jeśli przekształcamy wyrażenie
4√(x−1)2, gdzie x∊R zapisując równość
4√(x−1)2=
√x−1
zawężamy dziedzinę
18 lip 19:32
henrys: Nie rozumiem w takim razie john2 twojego stanowiska
18 lip 19:34
5-latek: Mam takie równanie do rozwiązania
(x−1)1/2+6(x−1)1/4=16
Teraz żeby nie robic podstawienia (x−1)1/4= z i x−1>0 i x−1≠1(takie powinny być do tego
zalozenia? i rozwiazywac to dalej bo latwiej
chciałem sobie rozwiać inaczej a mianowicie
√x−1+64√x−1=16 zalozenia co do pierwiastkow x−1≥0 (bo stopnie parzyste
I teraz albo √x−1 zapisac za pomocą pierwiastka stopnia czwartego i rozwiazywac dalej albo
p{4{x−1} zapisac za pomocą pierwiastka stopnia drugiego i rozwiazywac dalej
Dlatego zapytałem czy 4√x−1 mogę zapisac tak inaczej √√(x−1)
18 lip 19:35
ZKS:
henrys źle zapisałeś. Jeżeli wychodzimy od wyrażenia
4√(x − 1)2 to wyrażeniem równoważnym jest √|x − 1| i żadnej dziedziny nie zwężamy.
Tylko trzeba uważać, ponieważ jeżeli wychodzimy od wyrażenia
(4√x − 1)2 to wyrażeniem równoważnym jest √x − 1.
18 lip 19:38
ZKS:
5−latek teraz już rozumiesz, czy jeszcze nie?
18 lip 19:40
john2: Chodzi o to, jak rozstrzygnąć jaki jest wynik takiego działania √x * √x
Robimy założenie x ≥ 0
i teraz albo
1) √x * √x = √x * x = √x2 = |x| = x (bo x ≥ 0)
albo
2) √x * √x = (√x)2 = x (oczywiście dalej x ≥ 0)
Należy jednak dodać, że wyrażenia (gdyby to były wyrażenia "wyjściowe")
(√x)2 i √x2 nie są sobie równe
dziedziną pierwszego jest x ≥ 0, a drugiego x ∊ R
18 lip 19:41
ZKS:
Według mnie oba zapisy są poprawne pod warunkiem założenia, ale jednak przychylał bym się
do zapisu √x * √x = (√x)2 = x dla x ≥ 0.
18 lip 19:46
5-latek: Zaraz momento
mam takie równanie
(x−1)
1/2 +6(x−1)
1/4 = 16
zapisuje go sobie tak
√x−1+6
4√x−1=16 ( na razie zostawmy dziedzine na boku teraz
chce to wyrażenie zapisac za pomocą pierwiastkow stopnia czwartego to wtedy mogę zapisac
(
4√x−1)
2+6
4√x−1=16?
A jak bym zapisal
4√(x−1)2+6
4√x−1=16 to wtedy
√|x−1|+6
4√x−1=16 i dalej mam dwa inne stopnie pierwiastkow
18 lip 19:59
ZKS:
Wyrażenie √x − 1 nie jest równoważne wyrażeniu 4√(x − 1)2, natomiast
√x − 1 = (4√x − 1)2. Twój pierwszy zapis jest poprawny.
18 lip 20:02
5-latek: Dobrze
Teraz chce zapisac to równanie za pomocą pierwiastkow stopnia drugiego
Wiec piszse
√x−1+6
√√x−1=16 i teraz
6
√√x−1=16−
√x−1 2
36
√x−1= 256−32
√x−1+x−1
68
√x−1= 257+x i dalej
Bo moglem zrobić podstawienie
√√x−1=t
czy taki zapis jak na początku jest prawidłowy ?
18 lip 20:12
ZKS:
Możesz normalnie policzyć Δ bez robienia podstawienia.
√x − 1 + 64√x − 1 = 16
√x − 1 + 64√x − 1 − 16 = 0
Δ = 9 + 16
√Δ = 5
4√x − 1 = −3 + 5 ∨ 4√x − 1 = −3 − 5 (sprzeczne).
Jeżeli chcesz rozwiązać podnosząc obustronnie to musisz robić założenia.
64√x − 1 = 16 − √x − 1 / 2 przy założeniu 16 − √x − 1 ≥ 0
Dalej rozwiązujesz jak rozwiązywałeś.
18 lip 20:22
ZKS:
Chyba, że robisz metodą analizy starożytnych, wtedy nie robisz żadnych założeń oraz nie
ustalasz dziedziny tylko końcowy wynik sprawdzasz, czy L = P.
18 lip 20:24
henrys: ZKS nie zapisałem
√x−1⇒
4√(x−1)2
implikacja w drugą stronę nie zachodzi
18 lip 20:27
henrys: Tam miało być ,,nie zapisałem źle"
18 lip 20:27
5-latek: Dziekuje za wszystko
Będę rozwiazywal te równania ta wlasnie metoda .
Te rownania mam w książce trochę pokopane i będzie mi lepiej tak rozwiazywac
18 lip 20:30
ZKS:
" ... Jeśli przekształcamy wyrażenie
4√(x − 1)2, gdzie x∊R zapisując równość
4√(x − 1)2 =
√x − 1 zawężamy dziedzinę. "
Tutaj jest zły zapis, ponieważ powinieneś zapisać
4√(x − 1)2 =
√|x − 1| i nie zwężamy dziedzny.
18 lip 20:32
henrys: 5−latku przepraszam za te spamy
18 lip 20:32
ZKS:
5−latek, więc wszystko już jasne?
18 lip 20:33
henrys: aj no tu masz racje ze tak jest dlatego napisalem ze ze to rownanie 4√(x−1)2=√x−1 nie jest
prawdziwe
18 lip 20:34
henrys: 5−latek jest zdolną bestią
18 lip 20:36
ZKS:
Taki spam to nie spam, bo i ktoś inny z tego może skorzystać nie rozmawiamy o pogodzie,
żeby traktować to jako spam.
18 lip 20:36
5-latek: Tak [ZKS]]
jasne już
henrys (tak zesmy nazywali chrześniaka mojego taty) .
To wszystko było potrzebne do wyjaśnienia . Może nawet jeszcze ktoś inny z tego będzie miał
użytek .
18 lip 20:39