matematykaszkolna.pl
Wyrazenie 5-latek: Jeśli mam takie wyrażenie (x−1)1/2 to mogę zapisac je tak (x−1)1/2= x−1=4(x−1)2 = 6(x−1)3= 8(x−1)4 i tak dalej Jeśli mam takie wyrażenie (x−1)1/4 = 4(x−1) = (x−1) czy taki będzie zapis jeśli 4(x−1) będę chciał wyrazić za pomocą pierwiastka drugiego stopnia ?
18 lip 18:51
ZKS: Niestety nie możesz tak zapisać (tam gdzie masz parzyste potęgi) bez żadnych założeń. Jedynie możesz zapisać tak (4x − 1)2.
18 lip 18:56
ZKS: Wyrażenia x − 1 = 6(x − 1)3 te są równoważne, ponieważ dziedziny są te same, ale x − 1 = 4(x − 1)2 już nie.
18 lip 18:58
5-latek: ZKS emotka Chodzi mi tylko i wyłącznie o sam zapis .
18 lip 18:59
henrys: cześć emotka a mi się wydaje 5−latku, że spokojnie możesz tak zapisać
18 lip 19:04
5-latek: czescemotka Tak ten zapis mogl wprowadzić w blad bo ja zamiast zapisac tak np. 5= 452 i tak dalej spojrzałem na równanie i przepisałem (nie wiem czemu emotka No i teraz mam 420 = 20 ( a idzie to jeszcze inaczej zapisac żeby był pierwiastek stopnia drugiego ? czyli 420 = ile pierwiastek stopnia drugiego ?
18 lip 19:14
henrys: 25
18 lip 19:15
ZKS: henrys , a mi się wydaje, że nie może bo przykładowo −4 nie istnieje w zbiorze liczb rzeczywistych, natomiast 4(−4)2 już tak.
18 lip 19:18
5-latek: Dobrze emotka Wiem już o co chodzi 420= 44*5= 2*5
18 lip 19:18
ZKS: Napisałem, że jeżeli zrobi się odpowiednie założenie to wyrażenia będą równoważne. Na Twoim przykładzie x − 1 założenie x ≥ 1 i teraz możemy zapisać 4(x − 1)2, ponieważ to wyrażenie już będziemy rozpatrywali tylko dla x ≥ 1.
18 lip 19:21
john2: Przychylam się do tego, co pisze ZKS Ja również miałem podobne dylematy, np. x * x = x2 = |x| czy x * x = (x)2 = x Okazuje się, że wyniki w obu przypadkach są takie same, gdyż zgodnie z założeniem x ≥ 0 |x| = x
18 lip 19:31
henrys: W sumie to i tak ciekawe emotka To zależy od czego wychodzisz przekształcając wyrażenie, bo np. jeśli masz tak jak napisał 5−latek: x−1, wtedy dziedziną jest x>1 i dla x należącego do tej dziedziny x−1=4(x−1)2 równość jest prawdziwa. Jeśli przekształcamy wyrażenie 4(x−1)2, gdzie x∊R zapisując równość 4(x−1)2=x−1 zawężamy dziedzinę
18 lip 19:32
henrys: Nie rozumiem w takim razie john2 twojego stanowiska
18 lip 19:34
5-latek: Mam takie równanie do rozwiązania (x−1)1/2+6(x−1)1/4=16 Teraz żeby nie robic podstawienia (x−1)1/4= z i x−1>0 i x−1≠1(takie powinny być do tego zalozenia? i rozwiazywac to dalej bo latwiej chciałem sobie rozwiać inaczej a mianowicie x−1+64x−1=16 zalozenia co do pierwiastkow x−1≥0 (bo stopnie parzyste I teraz albo x−1 zapisac za pomocą pierwiastka stopnia czwartego i rozwiazywac dalej albo p{4{x−1} zapisac za pomocą pierwiastka stopnia drugiego i rozwiazywac dalej Dlatego zapytałem czy 4x−1 mogę zapisac tak inaczej (x−1)
18 lip 19:35
ZKS: henrys źle zapisałeś. Jeżeli wychodzimy od wyrażenia 4(x − 1)2 to wyrażeniem równoważnym jest |x − 1| i żadnej dziedziny nie zwężamy. Tylko trzeba uważać, ponieważ jeżeli wychodzimy od wyrażenia (4x − 1)2 to wyrażeniem równoważnym jest x − 1.
18 lip 19:38
ZKS: 5−latek teraz już rozumiesz, czy jeszcze nie?
18 lip 19:40
john2: Chodzi o to, jak rozstrzygnąć jaki jest wynik takiego działania x * x Robimy założenie x ≥ 0 i teraz albo 1) x * x = x * x = x2 = |x| = x (bo x ≥ 0) albo 2) x * x = (x)2 = x (oczywiście dalej x ≥ 0) Należy jednak dodać, że wyrażenia (gdyby to były wyrażenia "wyjściowe") (x)2 i x2 nie są sobie równe dziedziną pierwszego jest x ≥ 0, a drugiego x ∊ R
18 lip 19:41
ZKS: Według mnie oba zapisy są poprawne pod warunkiem założenia, ale jednak przychylał bym się do zapisu x * x = (x)2 = x dla x ≥ 0.
18 lip 19:46
5-latek: Zaraz momento emotka mam takie równanie (x−1)1/2 +6(x−1)1/4 = 16 zapisuje go sobie tak x−1+64x−1=16 ( na razie zostawmy dziedzine na boku teraz chce to wyrażenie zapisac za pomocą pierwiastkow stopnia czwartego to wtedy mogę zapisac (4x−1)2+64x−1=16? A jak bym zapisal 4(x−1)2+64x−1=16 to wtedy |x−1|+64x−1=16 i dalej mam dwa inne stopnie pierwiastkow
18 lip 19:59
ZKS: Wyrażenie x − 1 nie jest równoważne wyrażeniu 4(x − 1)2, natomiast x − 1 = (4x − 1)2. Twój pierwszy zapis jest poprawny.
18 lip 20:02
5-latek: Dobrze emotka Teraz chce zapisac to równanie za pomocą pierwiastkow stopnia drugiego Wiec piszse x−1+6x−1=16 i teraz 6x−1=16−x−1 2 36x−1= 256−32x−1+x−1 68x−1= 257+x i dalej Bo moglem zrobić podstawienie x−1=t czy taki zapis jak na początku jest prawidłowy ?
18 lip 20:12
ZKS: Możesz normalnie policzyć Δ bez robienia podstawienia. x − 1 + 64x − 1 = 16 x − 1 + 64x − 1 − 16 = 0 Δ = 9 + 16 Δ = 5 4x − 1 = −3 + 5 ∨ 4x − 1 = −3 − 5 (sprzeczne). Jeżeli chcesz rozwiązać podnosząc obustronnie to musisz robić założenia. 64x − 1 = 16 − x − 1 / 2 przy założeniu 16 − x − 1 ≥ 0 Dalej rozwiązujesz jak rozwiązywałeś.
18 lip 20:22
ZKS: Chyba, że robisz metodą analizy starożytnych, wtedy nie robisz żadnych założeń oraz nie ustalasz dziedziny tylko końcowy wynik sprawdzasz, czy L = P.
18 lip 20:24
henrys: ZKS nie zapisałem x−14(x−1)2 implikacja w drugą stronę nie zachodzi
18 lip 20:27
henrys: Tam miało być ,,nie zapisałem źle"
18 lip 20:27
5-latek: Dziekuje za wszystko emotka Będę rozwiazywal te równania ta wlasnie metoda . Te rownania mam w książce trochę pokopane i będzie mi lepiej tak rozwiazywac
18 lip 20:30
ZKS: " ... Jeśli przekształcamy wyrażenie 4(x − 1)2, gdzie x∊R zapisując równość 4(x − 1)2 = x − 1 zawężamy dziedzinę. " Tutaj jest zły zapis, ponieważ powinieneś zapisać 4(x − 1)2 = |x − 1| i nie zwężamy dziedzny. emotka
18 lip 20:32
henrys: 5−latku przepraszam za te spamy emotka
18 lip 20:32
ZKS: 5−latek, więc wszystko już jasne? emotka
18 lip 20:33
henrys: aj no tu masz racje ze tak jest dlatego napisalem ze ze to rownanie 4(x−1)2=x−1 nie jest prawdziwe
18 lip 20:34
henrys: 5−latek jest zdolną bestią
18 lip 20:36
ZKS: Taki spam to nie spam, bo i ktoś inny z tego może skorzystać nie rozmawiamy o pogodzie, żeby traktować to jako spam.
18 lip 20:36
5-latek: Tak [ZKS]] emotka jasne już henrys emotka (tak zesmy nazywali chrześniaka mojego taty) . To wszystko było potrzebne do wyjaśnienia . Może nawet jeszcze ktoś inny z tego będzie miał użytek .emotka
18 lip 20:39