???
poprawkowicz:
Czy zaokrąglając wartości pierwiastków robi się to standardowo czyli dla pierwiastka z 5 jest
to 2.24? Czy zostawia sie 2.23?
17 lip 19:19
PW: A po co liczysz te przybliżone wartości? Jeżeli w zadaniu nie było wyraźnego polecenia "Podaj
przybliżenie z dokładnością do ...", to zostawiamy √5 i koniec.
Jeżeli w poleceniu podali dokładność przybliżenia, to należy odpowiedzieć zgodnie z poleceniem.
17 lip 19:56
Bogdan:
Ja w razie potrzeby przyjmuję dla √5 ≈ 2,24, bo √5 ≈ 2.236067977...
Czasami trzeba oszacować jakąś wartość, w której występuje √5
17 lip 20:18
PW: poprawkowiczu, bywają jednak takie polecenia jak
"Zakoduj trzy kolejne cyfry rozwinięcia dziesiętnego liczby √5".
To "zakodowanie" jest idiotycznym określeniem oznaczającym po prostu wpisanie odpowiednich cyfr
do wydrukowanych okienek.
Co w takim wypadku wpiszesz?
17 lip 20:25
poprawkowicz: 236?
17 lip 20:38
PW: 223 (nie mówili o cyfrach po przecinku, ale o cyfrach rozwinięcia dziesiętnego). Pierwsze
przykazanie: Czytaj trzy razy polecenie.
17 lip 20:42
poprawkowicz: Byłem przekonany, że to jest właśnie rozwinięcie dziesiętne.
To dla 1830,7938 pierwsze 3 cyfry rozwinięcia dziesiętnego to 183,
a 3 pierwsze po przecinku (jest na to jakaś profesjonalna nazwa?) to 793?
17 lip 20:47
PW: Liczba 1830,7938 to zapis dziesiętny (przedstawienie) pewnej liczby.
| 3 | |
Tak samo jak |
| może być zapisana (przedstawiona) w postaci 0,75. |
| 4 | |
Tego bym nie nazywał
rozwinięciem.
Z rozwinięciem dziesiętnym mamy do czynienia, gdy liczba jest niewymierna (tak jak
√5), a
zamiast tej liczby podajemy ciąg kolejnych przybliżeń. Nie notujemy tego formalnie w postaci
ciągu, ale piszemy to "z kropeczkami", np.
√5 ≈ 2.236067977...
oznacza, że kolejnymi coraz dokładniejszymi przybliżeniami są:
2,2, 2,23, 2,236, 2,23606, 2,236067, itd,
i ciąg ten ma nieskończenie wiele różnych wyrazów.
Podobnie jest z liczbą wymierną, która nie da się przedstawić jako "ułamek dziesiętny", np.
pisząc
| 4 | |
|
| = 1,333333... , inny zapis 1,(3) |
| 3 | |
| 4 | |
podajemy rozwinięcie dziesiętne liczby |
| . |
| 3 | |
17 lip 21:11
poprawkowicz: | 4 | |
To w takim przypadku jak mam rozwinięcie dziesiętne równe |
| to jak miałbym |
| 3 | |
takie coś zakodować? A tak swoją drogą to czemu zaokrąglając nie podnosisz
liczby gdy następna jest ≥5 ?
17 lip 21:15
poprawkowicz: to znaczy mam na myśli to czemu przybliżasz z niedomiarem, bo nas uczyli
ze zawsze jak nie ma informacji to przybliza sie z nadmiarem..
17 lip 21:18
PW: Od 20:25 nie mówię o zaokrąglaniu, jeno o rozwinięciu. Chciałem zwrócić uwagę, że bywają i
takie pytania, na które często udzielane są błędne odpowiedzi (wskazanie kolejnych cyfr
rozwinięcia nie ma nic wspólnego z zaokrąglaniem).
To bzdura, że "jak nie ma informacji, to przybliża się z nadmiarem".
Proponuję, żebyś przeczytał w podręczniku o zasadach zaokrąglania.
17 lip 21:37
poprawkowicz: miałem na myśli to, że jak jest ≥5 to wtedy do góry leci..
czyli, że jak jest 0,1,2,3,4 to w dół, a jak jest 5,6,7,8,9 to w górę..
tak powinno być?
17 lip 21:46
PW: To co piszesz to jest żargon, do którego nie umiem się odnieść.
Skoro "poprawka", to jednak przeczytaj w podręczniku co to jest:
a) przybliżenie liczby, błąd względny i bezwzględny przybliżenia,
b) zaokrąglenie liczby z określoną dokładnością i jakie są zasady zaokrąglania,
c) rozwinięcie dziesiętne.
To są trzy zagadnienia (związane ze sobą, ale nie można ich zastąpić jedną bezmyślnie stosowaną
regułką, której w dodatku nie umiesz poprawnie wypowiedzieć). Dopiero gdy zrozumiesz dokładnie
o co pytają, będziesz mógł poprawnie odpowiedzieć na postawione pytanie.
17 lip 22:04
poprawkowicz: Poczytam, dzieki
17 lip 22:07