log i wyklad ukl nr 5
5-latek: Nastepny układ do rozwiązania
Taki
Zalozenie a i b ≠1 a i b >0 x i y >0
| 1 | | 3 | |
{logax+ |
| logay= |
| logaa |
| 2 | | 2 | |
| 1 | | 3 | |
{ |
| logbx+logby= |
| logbb |
| 2 | | 2 | |
{log
ax+log
ay
1/2=log
aa
3/2
{log
bx
1/2+log
by=log
bb
3/2
{log
ax+log
a√y= a
3/2
{log
b√x+logby=b
3/2
{log
a(x*
√y)=a
3/2
{log
b(
√x*y}= b
3/2
{x*
√y=a
3/2
{
√x*y=b
3/2 (mnoze i dostaje
x
3/2*y
3/2= a
3/2*b
3/2
x*y=a*b
Teraz co zrobić ?
15 lip 10:38
Kacper:
Pierwsze równanie podnieś do kwadratu, a potem podstaw z drugiego policzoną wartość x lub y.
Nie sprawdzałem poprawności rachunków
15 lip 10:52
AS: Popróbuję ja moich sił.
logax +loga2,y = 3/2 , logb2x + logby = 3/2
loga,x + logay/logaa2 = 3/2 , loga,x/logab2 + logay/logab = 3/2
logax + logay/2*logaa = 3/2 , loga*x/2logab + logay/logab = 3/2
logax +1/2logay = 3/2 , logax + 2*logay = 3logab
2*logax + logay = 3 , lofax + 2*logay = 3*logab
Podstawiając logax = m . logay = n otrzymuje układ równan
2*m + n = 3 , m + 2*n = 3*logab
dalej policz samemu,prosty układ do rozwiązania.
Powodzenia
15 lip 11:22
AS: Tak na oko,wynik powinien mieć postać x = a , y = b
15 lip 11:33
5-latek: Nie miałem polaczenia z internetem wiec nie odpisywałem
As to a
2 i b
2 jest w podstawie logarymu .
Odpowiedz do zadania jest taka
15 lip 12:15
AS: Możliwe,ja do końca nie liczyłem i zgadzam się
że może być inne rozwiązanie.
15 lip 12:37
AS: Dopisek
Tak,tylko ja wszystkie logarytmy przepisałem na
logarytmy o podstawie a a nie a2.
15 lip 12:43
5-latek: tak ja to potem zauwazylem ale musialem jechać po wyniki badan i nie zdazylem odpisac .
Potem przeanalizuje Twoje rozwiązanie
15 lip 14:54
5-latek: Może najpierw sprobuje pomysl
Kacpra
(x*
√y)
2= (a
3/2)
2
x
2*y=a
3
x*y=a*b
czyli
x
3*a*b=a
3x (ale co dalej z tym to nie wiem
15 lip 14:59
henrys: ech
5−latku
xab=a
3/:ab
15 lip 15:20
5-latek: Być może ze to jest proste
Może ja czegos nie widze ale ja tego nie rozumiem
Moz etak jeśli nawet zastosujemy prawo skreślenia to mam
x*x*x= a3*x (skreślam po obu stronach x i mam x2ab=a3 (gdzie zle mysle ?
15 lip 15:29
5-latek: ja chce to zrozumieć gdyż potem mam podobne zadanie .
Wiec jeśli możesz to wytłumacz prosto
15 lip 15:31
15 lip 15:33
henrys: wszystko jest ok
| ab | |
x2* |
| =a3 w tym równaniu skróciłem x2 z mianownikiem |
| x | |
15 lip 15:35
5-latek: Michał nie załamuj mnie
Dlaczego ja tam widziałem dodawanie i chciałem się pozbyć mianownika
i dlatego to x
3*ab=a
3x
15 lip 15:39
5-latek: dzięki Wam za wyjaśnienie
15 lip 15:40
henrys: przecież nie śmiałbym się gdybyś nie rozumiał
15 lip 15:41
Metis: 5−latku to tylko chochlik
15 lip 15:43
5-latek: To dokoncze
| a*b | | b2 | |
y= |
| a*b*{b}{a2}= |
| |
| x | | a | |
15 lip 17:21