matematykaszkolna.pl
log i wyklad ukl nr 5 5-latek: Nastepny układ do rozwiązania Taki
 3 
{logax+loga2y=

 2 
 3 
{logb2x+logby=

 2 
Zalozenie a i b ≠1 a i b >0 x i y >0
 1 3 
{logax+

logay=

logaa
 2 2 
 1 3 
{

logbx+logby=

logbb
 2 2 
{logax+logay1/2=logaa3/2 {logbx1/2+logby=logbb3/2 {logax+logay= a3/2 {logbx+logby=b3/2 {loga(x*y)=a3/2 {logb(x*y}= b3/2 {x*y=a3/2 {x*y=b3/2 (mnoze i dostaje x3/2*y3/2= a3/2*b3/2 x*y=a*b Teraz co zrobić ?
15 lip 10:38
Kacper: Pierwsze równanie podnieś do kwadratu, a potem podstaw z drugiego policzoną wartość x lub y. Nie sprawdzałem poprawności rachunków emotka
15 lip 10:52
AS: Popróbuję ja moich sił. logax +loga2,y = 3/2 , logb2x + logby = 3/2 loga,x + logay/logaa2 = 3/2 , loga,x/logab2 + logay/logab = 3/2 logax + logay/2*logaa = 3/2 , loga*x/2logab + logay/logab = 3/2 logax +1/2logay = 3/2 , logax + 2*logay = 3logab 2*logax + logay = 3 , lofax + 2*logay = 3*logab Podstawiając logax = m . logay = n otrzymuje układ równan 2*m + n = 3 , m + 2*n = 3*logab dalej policz samemu,prosty układ do rozwiązania. Powodzenia
15 lip 11:22
AS: Tak na oko,wynik powinien mieć postać x = a , y = b
15 lip 11:33
5-latek: Nie miałem polaczenia z internetem wiec nie odpisywałem As to a2 i b2 jest w podstawie logarymu . Odpowiedz do zadania jest taka
 a2 b2 
x=

i y=

 b a 
15 lip 12:15
AS: Możliwe,ja do końca nie liczyłem i zgadzam się że może być inne rozwiązanie.
15 lip 12:37
AS: Dopisek Tak,tylko ja wszystkie logarytmy przepisałem na logarytmy o podstawie a a nie a2.
15 lip 12:43
5-latek: tak ja to potem zauwazylem ale musialem jechać po wyniki badan i nie zdazylem odpisac . Potem przeanalizuje Twoje rozwiązanie emotka
15 lip 14:54
5-latek: Może najpierw sprobuje pomysl Kacpra (x*y)2= (a3/2)2 x2*y=a3 x*y=a*b
 a*b 
to y=

 x 
czyli
 a*b 
x2*

=a3
 x 
x3*a*b=a3x (ale co dalej z tym to nie wiem
15 lip 14:59
henrys: ech 5−latku xab=a3/:ab
 a2 
x=

 b 
15 lip 15:20
5-latek: Być może ze to jest proste Może ja czegos nie widze ale ja tego nie rozumiem Moz etak jeśli nawet zastosujemy prawo skreślenia to mam x*x*x= a3*x (skreślam po obu stronach x i mam x2ab=a3 (gdzie zle mysle ?
15 lip 15:29
5-latek: ja chce to zrozumieć gdyż potem mam podobne zadanie . Wiec jeśli możesz to wytłumacz prosto
15 lip 15:31
Metis:
 a*b 
x2*

=a3 skracam x
 x 
xab=a3 /ab
 a2 
x=

 b 
15 lip 15:33
henrys: wszystko jest ok
 ab 
x2*

=a3 w tym równaniu skróciłem x2 z mianownikiem
 x 
15 lip 15:35
5-latek: Michał nie załamuj mnie Dlaczego ja tam widziałem dodawanie i chciałem się pozbyć mianownika i dlatego to x3*ab=a3x
15 lip 15:39
5-latek: dzięki Wam za wyjaśnienie emotka
15 lip 15:40
henrys: przecież nie śmiałbym się gdybyś nie rozumiał emotka
15 lip 15:41
Metis: 5−latku to tylko chochlik emotka
15 lip 15:43
5-latek: To dokoncze
 a*b b2 
y=

a*b*{b}{a2}=

 x a 
15 lip 17:21