geometria
bimbam: Hej
Mam zadanie: znaleźć punkt jednakowo odległy od prostej x+y+1=0 i od punktów A(1,1) B(2,1).
Zrobiłem rysunek, ale nie wiem co dalej z tym robić.
W podpowiedziach jest napisane, że
współrzędne szukanego punktu P(x,y) spełniają układ równań:
| (x+y+1)2 | |
(x−1)2+(y−1)2=(x−2)2+(y−1)2= |
| |
| 2 | |
// nad x,y w powyższych wzorach są "daszki", ale to chyba nie są wektory//
Ta podpowiedź nic mi jednak nie pomaga.
Może ktoś zna jakieś inne rozwiązanie
Odpowiedź to:
11 lip 11:01
ZKS:
Mi wychodzą inne odpowiedzi.
11 lip 11:09
ZKS:
Oznaczmy sobie ten szukany punkt jako C (x ; y), wtedy z treści zadania wynika, że
|AC| = |BC|, następnie liczymy odległość d tego punktu od prostej x + y + 1 = 0 i to ma być
równe tyle co |AC| = d, albo |BC| = d.
11 lip 11:15
PW: Punkty jednakowo oddalone od A i od B leżą na symetralnej tego odcinka. Gdyby cyrklem szukał
takich punktów, to kreśliłby okrąg o środku A i promieniu r oraz okrąg o środku B i tym samym
promieniu r. Tam, gdzie przecięły się te okręgi, mamy dwa punkty jednakowo oddalone od A i od
B (jeżeli w ogóle się przecięły, czyli jeżeli r jest dostatecznie duży − wykonaj samodzielnie
konstrukcję dla kilku r).
To rozumowanie uzasadnia konieczność spełniania równania
(1) (x̂−1)
2 + (ŷ−1)
2 = r
2 = (x̂−2)
2 + (ŷ−1)
2
przez współrzędne x̂, ŷ punktów leżących w jednakowej odległości od A i od B (są to równania
okręgów o tym samym promieniu r i środkach A = (1, 1) oraz B = (2,1).
Te daszki nad x i y są po to, żeby odróżnić współrzędne punktów symetralnej od współrzędnych
dowolnych punktów płaszczyzny.
Pomyśl teraz, skąd wzięło się jeszcze przyrównanie tych liczb z (1) do
11 lip 11:22
henrys: p1(3/2,9/2−2√6) p2(3/2,9/2+2√6)
11 lip 11:27
bimbam: dzięki za wypowiedzi. Już zabieram się za czytanie.
11 lip 11:46
bimbam:
PW, Twój opis trochę pomógł. Wiem skąd się wzięła lewa strona równania, ale prawa − niestety
nie.
4,5+
√6 ≈ 6,9
4,5−
√6 ≈ 2,05
| 3 | | 3 | |
Czyli w punktach P1( |
| , 6,9 ) P2( |
| , 2,05 ) będą te środki okręgów. |
| 2 | | 2 | |
Chyba zły rysunek wykonałem
11 lip 12:24
bimbam: zauważyłem, że u mnie promienie są różne
11 lip 12:26
monia:
k: y= −x−1 to P(x, −x−1)
|AP|
2=|BP|
2
...............
Sprawdź czy na pewno dobrze podajesz współrzędne punktów A i B
11 lip 14:04
bimbam: dzięki monia
współrzędne podałem prawidłowo, tj. A(1,1) B(2,1)
11 lip 14:17
PW: Pierwsze dwa człony równości to − jak już rozumiesz − równość kwadratów odległości szukanego
punktu od A i od B. Trzeci człon równości to kwadrat odległości punktu (x̂, ŷ) od prostej
x + y + 1 = 0
(specjalnie napisałem w takiej postaci, żeby ten wzór na odległość był widoczny, a nie tak jak
w podpowiedzi w książce).
11 lip 16:30
Bogdan:
Wtrącę swoje 3 grosze
A(1, 1), B(2, 1), prosta k: x + y + 1 = 0,
| |x0 + y0 + 1| | |
r = |SA|, r = |SB|, r = |
| − odległość punktu S od prostej k |
| √1 + 1 | |
S(x
0, y
0) − szukany punkt
| 3 | |
r2 = |SA|2 = |SB|2 ⇒ (x0−1)2 + (y0−1)2 = (x0−2)2 + (y0−1)2 ⇒ x0 = |
| |
| 2 | |
| 3 | | 5 | |
r2 = |SA|2 = ( |
| − 1)2 + (y0 − 1)2 ⇒ r2 = y02 − 2y0 + |
| |
| 2 | | 4 | |
oraz
| 5 | | | | 15 | |
y02 − 2y0 + |
| = |
| ⇒ y02 − 9y0 − |
| = 0 |
| 4 | | 2 | | 4 | |
Δ = 96,
√Δ = 4
√6, y
0 = ... lub y
0 = ...
11 lip 16:41
ZKS:
monia a kto powiedział, że ten punkt należy do prostej?
11 lip 16:43
Bogdan:
| 3 | |
Szukany punkt leży na prostej x = |
| i jest środkiem okręgu przechodzącego |
| 2 | |
przez punkty A i B oraz stycznego do prostej k: x + y + 1 = 0. Są dwa takie okręgi
spełniające warunki zadania, zadanie ma więc dwa rozwiązania.S
1 i S
2
11 lip 17:16
bimbam: PW, Tak się właśnie zastanawiałem dlaczego wpisałeś w mianowniku równości po prawej stronie
√2 skoro w podpowiedziach jest tylko 2.Te kilka zdań, które właśnie dodałeś, rozjaśniło
sytuację.
Bogdan, Twoje kompletne rozwiązanie jest bardzo pomocne. Rysunku bym sam nie zrobił.
Dziękuję wszystkim za pomoc
11 lip 17:56
monia:
Sorry
(źle przeczytałam treść zadania)
Przeczytałam : znajdź punkt na prostej równo odległy od punktów A i B
Stąd taki rysunek i rozwiązanie
11 lip 19:28
Maniek:
monia dotknięta jest powszechną bolączką wielu współczesnych osobników, to
nieumiejętność czytania ze zrozumieniem tego, co czytają. Jak można coś źle
przeczytać? Litery i znaki pisane układają się przecież w słowa, problemem jest rozumienie
przeczytanego tekstu.
11 lip 22:24