matematykaszkolna.pl
Geometria analityczna Adam: Uzupełnić równanie prostej l i płaszczyzny π, jeżeli l jest równoległa do wektora [2,−1,4], zaś płaszczyzna π nie jest prostopadła do prostej l:
 −x 2−y z−... 
l:

=

=

, bo ...
 −4 .. .. 
π:x+..y+..z+..=.. Niestety nie mam pojęcia jak podejść do tego zadania Proszę o wskazówki.
28 cze 18:22
Godzio: Co to znaczy, że prosta jest równoległa do wektora? Kiedy wektory są równoległe?
28 cze 18:31
Adam: Wektory są równoległe, kiedy ich iloczyn wektorowy jest równy 0 ?
28 cze 18:37
Godzio: Ok, ale tutaj to będzie mało skuteczna metoda. Masz wektor [1,2,3], podaj DOWOLNY wektor równoległy do niego.
28 cze 18:38
Godzio: A pierwsze pytanie ?
28 cze 18:39
Adam: Na pierwsze nie znam odpowiedzi, a nad drugim myślę
28 cze 18:46
Adam: Chyba jestem za głupi, żeby to zrozumieć, nie mam pojęciaemotka
28 cze 18:55
Adam: Z tym wektorem równoległym myślę, że będzie przyjmował takie wartości [−1,−2,−3]
28 cze 18:58
asd: Oki, jednak drugi wektor będzie wyglądał tak [2,4,6] emotka
28 cze 19:10
5-latek: Warunek rownoleglosci wektorow niezerowych u i v Wektory u i v sa rownolegle ⇔ gdy istnieje liczba k taka ze u=k*v (nad u i v strzałki ) czyli ux=k*vx, uy=k*vy uz=k*vz.
28 cze 19:12
asd: No dobra tylko nie wiem co dalej z tym pierwszym pytaniem.
28 cze 19:18
Godzio: No dobra, prosta jest równoległa do wektora jeżeli wektor KIERUNKOWY prostej jest równoległy do tego wektora. To teraz jak nazywa się postać prostej, którą masz podaną i co można z niej odczytać?
28 cze 19:34
asd: Postać kanoniczna, możemy odczytać współrzędne punktu na prostej, oraz współrzędne wektora.
28 cze 19:40
Godzio: No dobra, wycierpiałeś swoje
x y − 2 z − COKOLWIEK 

=

=

4 − a b 
[2,−1,4] || [4,−a,b] 2 * 2 = 4 2 * (−1) = −2 = − a ⇒ a = 2 2 * 4 = 8 = b
 x y − 2 z 
No to mamy równanie:

=

=

 4 −2 8 
Równanie płaszczyzny: x + y + z = 0 Sprawdźmy czy jest prostopadła do prostel l <(1,1,1), (4,−2,8)> = 4 − 2 + 8 = 10 ≠ 0 nie są więc wszystko ok
28 cze 19:54
asd: O kurde, dzięki jeszcze przeanalizuje na innych przykładach, żeby sprawdzić czy rozumiem emotka
28 cze 20:01
asd: Jeszcze mam pytanie do tej płaszczyzny, czy te punkty (1,1,1),(4,−2,8) mnożysz skalarnie ? Dlaczego akurat takie równanie tej płaszczyzny ?
28 cze 20:08
asd: i dlaczego przy z możemy dać cokolwiek ?
28 cze 20:18
Godzio: Z Twojego zapisu wywnioskowałem, że trzeba coś dopisać do tej płaszczyzny, ja dopisałem same zera, punkt nie wpływa na równoległość / prostopadłość więc można dopisać cokolwiek się chce. Tak, mnożę to skalarnie (wektory u i v są prostopadłe jeżeli ich iloczyn skalarny jest równy 0)
28 cze 20:47
asd:
 −x 
A równanie kanoniczne przekształciłeś ? Bo pierwotnie było

?
 −4 
28 cze 21:03
5-latek:
 x−x0 y−y0 
Nalezalo dlatego ze równanie kanoniczne jest takie

=

=
 vx vy 
 z−z0 

a
 vz 
tutaj było
−x 

= itd.
−4 
28 cze 21:20
asd: No ok, to dlaczego w tym przykładzie :
 3−x 2−y z−(−3) −4 
l:

=

=

przy z stoi (−3) a w mianowniku

 
1 

3 
 1 
−4 

6 
 6 
28 cze 21:49
asd: Oczywiście wektor [2,6,4]
28 cze 21:49
Adam: up
28 cze 23:07
Adam: up
28 cze 23:35