matematykaszkolna.pl
przekształcenie funkcji john2:
 1 
Przekształcenie funkcji g(x) = f(|x −

|)
 4 
 1 
Najpierw robię przekształcenie f(|x|), potem przesuwam wykres o wektor [

,0] ?
 4 
27 cze 12:16
ICSP: Przekształcenia wykonujemy od wewnątrz emotka
27 cze 12:18
john2:
 1 
Gubię się. Czyli najpierw przesuwam o wektor [

,0], potem wykres odbijam względem osi OY?
 4 
27 cze 12:27
ICSP: emotka
27 cze 12:29
J: To co pod osia OX nad os
27 cze 12:29
ICSP: J nie, to co w pierwszej i czwartej ćwiartce symetrycznie na drugą i trzecią ćwiartkę odpowiednio emotka
27 cze 12:30
john2: Weźmy f(x) = sinx Zróbmy przekształcenie g(x) = f(| x − π |) f(x − π) = sin(x − π) f(|x − π|) = sin|(x − π)| http://www.mathe-fa.de/en#result Niestety nie umiem podać linku do wykresów wpisuję odpowiednio sin(x) sin(x − pi) sinabs(x − pi) ten ostateczny wykres nie wygląda na odbity względem OY
27 cze 12:38
J: Racja emotka
27 cze 12:39
john2: hmm, chwileczkę...jednak jest odbity wcześniej wpisałem sin(abs(x−pi)) i nie był, nie rozumiem.
27 cze 12:45
john2: sorry, jednak nie jest obity, zignorujcie post z 12:45
27 cze 12:48
PW: Powiedzmy o tym prościej (o tym pierwszym problemie). Wiadomo, że funkcja
 1 
h(x) = |x−

|
 4 
 1 
osiąga te same wartości dla argumentów symetrycznych względem prostej x =

. Wystarczy
 4 
 1 
zatem znaleźć wykres funkcji f(x) dla x ≥

, po czym przekształcić go za pomocą symetrii
 4 
o osi
 1 
x =

.
 4 
27 cze 13:01
john2:
 1 
Czyli, mówiąc prymitywniej, najpierw przesuwam wykres o wektor [

,0],
 4 
 1 
"wymazuję" tę cześć wykresu na lewo od prostej x =

,
 4 
 1 
odbijam to co jest po prawej od x =

na lewo
 4 
?
27 cze 13:08
Godzio: Twój początkowy pomysł był dobry. Najpierw symetria, później o wektor. Przy przesuwaniu pierwsza współrzędna wektora 'włazi' do x. Więc tutaj masz: f(x) = sinx Symetria częściowa: g(x) = f(|x|) = sin|x| Przesunięcie o wektor v = [π,0] h(x) = g(x − π) = f(|x − π|) = sin|x − π| Drugi sposób też jest ok, ale trzeba go umiejętnie robić, rozpisując w ten sposób, nie pomylisz się. Tak jak napisał PW jeżeli przesuniesz o wektor to później musisz odbijać względem prostej, którą reprezentuje pierwsza współrzędna wektora, a wykonując działanie na odwrót zawsze otrzymujesz symetrię częściową względem osi OY.
27 cze 13:15
john2: Ok. Dziękuję Wam.
27 cze 13:19