f(x, y) ekstremum
Draghan: Wyznaczenie ekstremum.
Dla f−cji 2 zmiennych. Mam wyznaczone punkty podejrzane, spełnione warunki konieczne... I teraz
należy określić, czy w danym punkcie jest maksimum czy minimum.
Czy mogę wziąć dowolną czystą pochodną cząstkową drugiego rzędu w tym punkcie i porównać
względem zera? Czy trzeba wziąć jedną konkretną, "po iksie"?
21 cze 00:00
kyrtap: jak masz wyznaczone punkty i jak wiesz że to są już ekstrema to podstawiasz te współrzędne pod
pochodną po x i sprawdzasz
21 cze 00:12
52: Mnie uczono, aby patrzeć na fxx i wtedy określać czy to minimum czy maksimum.
21 cze 00:14
Draghan: Pytam, bo mam w notatkach jakoś tak niefortunnie zapisane, że:
| d2f | |
1. Jeśli |
| < 0 to jest maksimum. |
| dx2 | |
| d2f | |
2. Jeśli |
| > 0 to jest minimum. |
| dy2 | |
I tak patrzę na to i się zastanawiam, czy tak rzeczywiście było, czy może się pomyliłem.
21 cze 00:26
kyrtap: | d2f | |
w 2 punkcie Jeśli |
| > 0 jest minimum |
| dx2 | |
21 cze 00:32
52:
21 cze 00:38
Draghan: No, to by się i zgadzało.
21 cze 00:39
Trivial:
Dla funkcji wielu zmiennych wystarczy sprawdzić określoność macierzy Hessego w podejrzanych
punktach.
Jeżeli macierz H jest w punkcie P:
1) dodatnio określona → minimum
2) ujemnie określona → maksimum
3) nieokreślona → brak ekstremum
4) półokreślona → kryterium nie rozstrzyga
Czyli dla przypadku dwuwymiarowego:
Niech A = f
xx oraz B = f
xxf
yy − f
xy2. Z kryterium Sylvestra:
(1) A > 0, B > 0 → minimum
(2) A < 0, B > 0 → maksimum
(3) A ≠ 0, B ≠ 0, ale nie zachodzi (1) lub (2) → brak ekstremum
(4) inne przypadki → kryterium nie rozstrzyga
21 cze 12:59
Draghan: Skąd wziąłeś oznaczenia dla pochodnych cząstkowych?
Kiedy zdam z matmy, to się temu przyjrzę.
Na chwilę obecną nie chcę sobie mieszać, bo mam jeszcze za dużo do przypomnienia, a do mojego
egzaminu wystarczy mi badanie ekstremów w taki sposób, jak przedstawiłem wyżej...
A tak poza tym, pojęcia którymi operujesz, słyszę pierwszy raz w życiu.
21 cze 13:18
Kacper:
Czyli widać, że nie chodzisz na wykłady
21 cze 13:56
Draghan: Kacper − w tym semestrze nie byłem na jednym i pół.
Po prostu nie miałem takich cudów*.
_________________
*oczywiście wiem, że nie są to żadne cuda tylko normalna matma, ale jak człowiek nie rozumie,
to mówi: "magia!".
21 cze 14:19
Trivial: Jak to skąd wziąłem − trzeba być pomysłowym.
Ja wpisuję encję HTML: &
part;, klikam
podgląd i kopiuję.
21 cze 16:24