matematykaszkolna.pl
Naszkicuj wykres funkcji f i oblicz f(-3/2) oraz f(p{3}/2) Rillithana: Witam, mam problem z zadaniem: Naszkicuj wykres funkcji f i oblicz f(−3/2) oraz f(3/2) a) f(x) = {2 dla x≤1 { 3x − 1 dla x>1 b) f(x) = {2x + 3 dla < −1 {−x dla ≥−1 Proszę o wyjaśnienie, chce to w końcu zrozumieć. Poza tym mam pytanie, czy to są zadania na poziomie 1 liceum? Pozdrawiam.
31 maj 14:56
5-latek: Wykresy to poziom podstawówki f(U{3{2}) to pozim gimnazjum
31 maj 15:08
Rillithana: A jak się takie coś oblicza?
31 maj 15:09
5-latek: rysunek do a) będzie rozowy wykres Funkcja jest opisana wzorem f(x)= {2 dla x≤1 {3x−1 dla x>1 f(−1,5) czyli x=−1,5 <1 czyli jak funkcja opisuje argumenty <1 ? f(x)=2 to f(−1,5)= ile ?
 3 
To samo dla f(

}) ten argument czyli x>1 wiec opisuje go funkcja f(x)= 3x−1
 2 
 3 
wstaw do wzoru zax=

} i policz f(x)
 2 
31 maj 15:18
Janek191: rysunek a) Wykres funkcji f − czerwony kolor oraz
 3 
f(−

) = f ( −1,5) = 2 , bo −1,5 < 1
 2 
 3 3 
f(

) = 2 , bo

< 1
 2 2 
31 maj 15:23
Rillithana: "czyli jak funkcja opisuje argumenty <1 ? f(x)=2 to f(−1,5)= ile ? " Nie rozumiem niestety tego. Nie chcę zgadywać.
31 maj 15:24
5-latek: Pisalem 3 a widziałem 5 emotka czyli działa
31 maj 15:25
Janek191: Dla wszystkich x ≤ 1 jest f(x) = 2, więc i dla x = − 1,5 jest f(−1,5) = 2.
31 maj 15:27
Rillithana: Panie Janek191,
  3  
w " f(−

) = (−1,5) = 2" nie jestem w stanie zrozumieć dokładnie tego co robi ta 2 w
 2  
tym przykładzie. Skoro −1,5 <1. W takim razie po co ta 2 ?
31 maj 15:28
5-latek: rysunekTo jest wykres funkcji stalej nieważne jaki będzie jej przepis (tutaj np. y=2 Zobacz ze jaki by nie wziela x to wartość tej funkcji dla każdego xsa = 2 a jeśli by równanie było np. y=−4 to wartość tej funkcji dla każdego xsa =−4
31 maj 15:32
Rillithana: Ok, powoli rozumiem. emotka
31 maj 15:36
Rillithana: Czyli to f(−1,5) = 2?
31 maj 15:37
5-latek: No to teraz podpunkt b) czyli zrob wykres i policz wartości funkcji dla tych argumentow
31 maj 15:38
5-latek: a np. f(−1995632)= ?
31 maj 15:39
Rillithana: b)
 3 
f(−

) = 2x + 3
 2 
 3 3 
f(−

) = 2 x −

+ 3
 2 2 
 3 
f(−

) = 0
 2 
 3 
f(

) = − x
 2 
 3 3 
f(

) = −

 2 2 
31 maj 15:46
Rillithana: f(−1995632) = −1995632 Tak mi się wydaje w każdym bądź razie.
31 maj 15:47
5-latek:
 3 
druga linijka ma być tak f(−

)= 2*(−3/2)+3
 2 
31 maj 15:50
Rillithana: to x miało być mnożeniem ale nie byłam pewna jak to zapisać. Generalnie w swoim zeszycie mam tak napisane jak mi podałeś.
31 maj 15:52
5-latek: Post 15:47 no to zle się wydaje jeśli mamy funkcje stala y=2 to jak będzie jej wartość dla tego xsa ?
31 maj 15:52
Janek191: b) f( − 1,5) = 3*( −1,5) + 3 = − 4,5 + 3 = − 1,5 bo − 1,5 < − 1 oraz
 3 3 3 
f(

) = −

, bo

> − 1
 2 2 2 
31 maj 15:53
Rillithana: Jeżeli y=2, a funkcja jest stała to ten xsa = 2.
31 maj 15:56
5-latek: Zauwaz ze funkcja stala ma postac y=m gdzie za m ∊ℛ czyli za m wstawias dowolna liczbe rzeczywista może to być np. 2, 5 ,78603 , ale rownie dobrze może być 3 , albo 34+8 itd.
31 maj 16:00
5-latek: I wartości takiej funkcji wynoszą m dla każdego xsa
31 maj 16:02
Rillithana: I y zawsze jest równe tej liczbie.
31 maj 16:03
Rillithana: Czyli jeżeli mamy z podpunktu f(−1,5) = 2 ? bo y=m, a xsa, to jest to m.
31 maj 16:04
5-latek: emotka
31 maj 16:04
5-latek: bo jeśli f(−1,5) to x=−1,5
31 maj 16:06
Rillithana: Ok rozumiem. Czyli jeżeli y=2 a f (−392397237) to i tak f(−392397237) = 2
31 maj 16:08
5-latek: emotka emotka
31 maj 16:09
5-latek: Teraz czekam na wykres podpunktu b)
31 maj 16:10
Rillithana: Szczerze powiedziawszy nie wiem jak to narysować. Patrzę w podręczniku na rysowanie wykresu ale nie przemawia to do mnie. Nie jestem pewna jak to −x narysować.
31 maj 16:16
5-latek: rysunekczarna to y=x niebieska to y=−x
31 maj 16:22
Rillithana: Dlaczego tak? To jednak źle myślałam.
31 maj 16:23
Janek191: Źle emotka Dla x < − 1 jest y = 2 x + 3
31 maj 16:24
5-latek: rysunekczarny to y=2x+3 niebieski to y=−x teraz tyko zaznacz poszczególne części wykresow w odpowiednich przedziałach
31 maj 16:26
Janek191: rysunek Wykres − kolor czerwony
31 maj 16:27
Rillithana: Dziękuję za pomoc. emotka Jestem bardzo wdzięczna
31 maj 16:30