matematykaszkolna.pl
wlasnosci liczb 5-latek: Zadanie :
 1 1 1 
Znajdz najmiejsza taka liczbe n∊N ze

n jest kwadratem ,

n sześcianem ,

n
 2 3 5 
piata potega liczby naturalnej
23 maj 20:29
5-latek: Teraz pytanie . Dlaczego ta liczba n musi być podzielna przez 2,3 i 5 ?
23 maj 20:35
wieszcz : zeby ci sie ta liczba skróciła ,p
23 maj 21:03
5-latek: Ale tu pewnie nie chodzi o to żeby ona się skrocila
23 maj 21:06
Godzio:
1 

n = k2
2 
1 

n = k3
3 
1 

n = k5
5 
n = 2k2 n = 3k3 n = 5k5 No i już masz czemu musi być podzielna przez 2, 3 i 5.
23 maj 21:26
5-latek: To już rozumiem emotka I innych dzielników już nie będzie Ok Wiec dalej czyli n=2p*3q*5r (dlaczego tak możemy zapisac ta liczbe ? To jest zawile dla mnie i chciałbym to zrozumieć
23 maj 21:35
5-latek: i p,q r ∊N
23 maj 21:44
5-latek: Już chyba lapie dlaczego tak można zapisac . A tak ogolnie to ta liczba będzie podzielna przez30
23 maj 21:53
Saizou : tak, będzie podzielna przez 30
23 maj 21:56
5-latek:
 1 1 
dalej mam tak [istnieje k∊N

=k2 i

n= 2p−1*3q*5r] to (2|p−1i 2|q i 5|r )
 2 2 
 1 n 
[(istnieje s∊N

n=s3)i

=2p*3q−1*5r] to (3|p i 3|q−1 i 3|r )
 3 3 
 n 
[(istnieje t∊N U{n}[5}=t5 i

= 2p*3q*5r−1] to 5|p i 5|q i 5|r−1}
 5 
tego pmin=15 qmin=10 i rmin=6
 n 
Dlaczego np. przy 1 warunku jest i

=2p−1*3q*5r to 2|p−1} i 2|q i 2|r i skad te
 2 
minima
23 maj 22:20
5-latek: Dlaczego 2p−1 ? jeśli to będę wiedział to następne warunki będą zrozumiale
23 maj 22:24
5-latek: Może jednak ktoś wie
23 maj 23:10
Mariusz: To wynika z działań na potęgach no i z założenia że liczba jest postaci n=2p3q5r
23 maj 23:26
5-latek: A możesz to pokazac ?
23 maj 23:31
Mariusz: Dlaczego minimum − ty masz znaleźć najmniejszą liczbę p,q,r jeśli zwiększysz wykładniki o naturalną wielokrotność 30 to otrzymasz kolejne liczby
23 maj 23:33
Mariusz:
ap 

=ap−1
a 
Jeżeli zastosujesz to w rozkładzie liczby na czynniki pierwsze to otrzymasz to czego potrzebujesz
23 maj 23:36
5-latek: Mariusz tak mam w rozwiązaniu liczba to jest postaci n=215*310*56
23 maj 23:37
5-latek: To dzielenie już widze emotka
23 maj 23:40
Mariusz: Ja myślałem zad zastosowaniem chińskiego twierdzenia o resztach do wykładników p , q, r
23 maj 23:45
5-latek: A minum to pewnie przez to z eto musi być liczba najmniejsza
23 maj 23:46
5-latek: Już wiem skad te p q i r To wynika z tych warunków po slowie to Teraz to zauwazylem . dzięki CI za pomoc w zadaniu emotka
23 maj 23:53
Mariusz: p=1 (mod 2) p=0 (mod 3) p=0 (mod 5) q=0 (mod 2) q=1 (mod 3) q=0 (mod 5) r= 0 (mod 2) r=0 (mod 3) r=1 (mod 5) Niektórzy dopuszczają też zero jako liczbę naturalną ale wtedy nie byłoby zabawy
23 maj 23:54
5-latek: Było to zadanko ze zbioru 1973r Oznaczone jako trudne Niestety nie znam modulo . Jeszcze raz dziekuje za pomoc emotka
23 maj 23:58
Mariusz: Może to zadanie jest podchwytliwe ? W tym zbiorze dopuszczają zero jako liczbę naturalną ?
24 maj 00:00
5-latek: tak patrze do zbioru i dopuszczają zero jak liczbe naturalna
24 maj 00:06
5-latek: Chciałbym wrocic do postu z 22:20 Powinien być tam taki zapis
 1 1 
[(istnieje k∊N

n=k2 i

n=2p−1 *3q *5r ] to ( 2|p−1 2|q i 2|r )
 2 2 
Wiec tak .
1 

n=k2 tutaj pokazaliśmy ze 2 jst podzielnikim n
2 
Dalej ten zapis
1  2p*3q*5r 3 5 

n=

= 2p−1 *

q *

r
2 2 2 2 
a w tym zapisie mam = 2p−1*3q*5r (dlaczego tak? czy ktoś ewentualnie molglby mi wyjasnic ?
24 maj 19:12
5-latek:
 3 
Czy tutaj chodzi o to ze np

q nie będzie liczba nturalna ?
 2 
A może o co innego ?
24 maj 20:22
Mila: To jest iloczyn podzielony przez 2 ( nie suma) i tylko jeden czynnik dzielisz przez 2.
4*8 

=2*8
2 
24 maj 20:29
5-latek: No jasne emotka Przeciez nie korzystam z tego wzoru
a+b+c a b c 

=

+

+

2 2 2 2 
dziekuje CI bardzo emotka
24 maj 20:34
Mila: emotka
24 maj 20:35
5-latek: Milu przegladnalem tak pobieznie wczoraj (Wstep do teorii liczb Sierpinskiego bo myslaem ze cos znajde do tego zadania (ale sobie chyba dalszse studiowanie daruje
24 maj 20:40