matematykaszkolna.pl
sprawdź czy podane równości są tożsamościami trygonometrycznymi U{1+cosα}{sinα}= Zwyczajna: sprawdź czy podane równości są tożsamościami trygonometrycznymi
1+cosα sinα 

=

sinα 1−cosα 
czy ktoś może mnie naprowadzić na trop?
18 maj 20:58
Ajtek: Przewal na lewą stronę, przyrównaj do zera i doprowadź do wspólnego mianownika. "Coś" powinno wyjść.
18 maj 21:05
PW: A wymnożyć "na krzyż". Pilny uczeń pamięta o założeniach (dziedzinie).
18 maj 21:06
Ajtek: Witaj PW, kurcze nie jestem pilnym uczniem emotka.
18 maj 21:06
Zwyczajna: Hm tu raczej chodzi o to, ze mam tak lewą stronę(bądz prawą) przekształcic, by L = P. Więc tu nie chodzi o przeniesienie na lewą stronę
18 maj 21:09
Ajtek: Można, tak jak napisał PW, można tak jak ja napisałem emotka.
18 maj 21:10
Eta:
 α α 
1+cosα= 2cos2

, 1−cosα= 2sin

 2 2 
 
 α 
2cos2

 2 
 α 
L=

= ctg

 
 α α 
2sin

*cos

 2 2 
 2 
 
 α α 
2sin

*cos

 2 2 
 α 
P=

= ctg

 
 α 
2sin2

 2 
 2 
L=P
18 maj 21:29
PW: Zwyczajna, tak uczą w szkole, jest to "klasyczny sposób" dowodzenia tożsamości. Niektórzy się tak kurczowo trzymają przykazań, że mają wątpliwości, czy można "wyjść od prawej i pokazać, że jest równa lewej". Ajtek i ja jesteśmy zdania, że wystarczy tak przekształcić podaną równość w sposób równoważny, żeby stała się równością prawdziwą w sposób oczywisty. Co ciekawsze, sposób ten jest namiętnie stosowany przy dowodzeniu innych równości, ale przy trygonometrycznych − blokada, bo Pani nie kazała.
18 maj 21:53
Ajtek: A Eta "rozwaliła system" emotka.
18 maj 22:04
Eta: Widzę chochlika emotka
 α 
ma być: 1−cosα= 2sin2

 2 
18 maj 22:29
Ajtek: Eta, czy Zwyczajna coś ogarnie z Twojego rozwiązania? emotka.
18 maj 22:33
Bogdan:
 1 + cosα 1 − cosα 1 − cos2α 
L =

*

=

=
 sinα 1 − cosα sinα(1 − cosα) 
 sin2α sinα 
=

=

= P
 sinα(1 − cosα) 1 − cosα 
18 maj 22:42
Eta: emotka
18 maj 22:45
PW: Znaczy się zadziałaliśmy wedle schematu stosowanego w reklamie: przestraszyć i pocieszyć. Ten sposób "podzielić i pomnożyć przez to samo" podoba mi się, Bogdan już nie pierwszy raz pokazuje jego skuteczność. A uczniowie w tym momencie pytają: emotka − A skąd ja niby miałbym być taki mądry?
18 maj 22:48