Kombinacje trudne
5-latek:
Zadanie z kombinacji :
na plaszczyznie danych jest n punktów z których żadne 3 nie leza na jednej prostej
a) Ile prostych wyznaczają pary tych punktów
b) Zakladamy ze żadne dwie z tych prostych nie sa rownolegle i żadne 3 nie przechodzą przez
jeden punkt różny od punktów danych
Ile jest punktów przecięcia tych wszystkich prostych nie licząc punktów danych ?
Zrob rysunek dla n=4 i dla n=5
Dla n=4 będzie 6 prostych a dla n=5 będzie 10 prostych
Korzystamy z pewnika ze przez dwa punkty przechodzi tylko jedna prosta wiec przez n punktów
| | | (n−1)*n | |
będzie przechodzić C2n= | = |
| prostych |
| | 2 | |
Jeśli chodzi o b to proszse o pomoc
26 kwi 01:49
Buuu:
Każde dwie proste będą się przecinać w jednym punkcie. Zauważ, że każdy punkt należący do
zbioru n−danych jest punktem przecięcia dla n−1 prostych.
| (n−1)*n | |
Zatem mamy prostych: |
| |
| 2 | |
Ilość przecięć (spośród wszystkich prostych wybieramy 2):
| (0,5n(n−1))! | |
C20,5n(n−1) = |
| |
| 2((0,5n(n−1)−2)! | |
Ilość przecięć w n−danych punktach (spośród n−1 prostych przechodzących przez punkt wybieramy 2
w każdym punkcie):
| n*(n−1)! | | n*(n−1)! | | n*(n−1)(n−2) | |
n*C2n−1 = |
| = |
| = |
| |
| 2*(n−1−2)! | | 2*(n−3)! | | 2 | |
Każdy pozostały punkt to jedno przecięcie, a więc zostaje ich:
(0,5n(n−1))! | | n*(n−1)(n−2) | |
| − |
| |
2((0,5n(n−1)−2)! | | 2 | |
26 kwi 07:34
5-latek: OK. Dziekuje
26 kwi 10:33
Ajtek:
5−latek, nie pomogę, musiałbym nad tym posiedzieć długo
.
26 kwi 12:30
5-latek: Nic nie szkodzi
26 kwi 12:53
5-latek: Zakladamy z ezadne dwie z tych prostych nie sa rownolegle − to wiadomo co znaczy
I żadne trzy nie przechodzą przez 1 punkt różny od punktów danych ( tego już nie rozumiem
na razie do tego momentu jeśli możesz
26 kwi 19:24
5-latek: jednak jakby ktoś pomogl to zrozumieć to bylbym wdzięczny
26 kwi 20:46
5-latek: Podbije jeszcze raz
26 kwi 22:01
Qulka: żebyś mógł liczyć punkty przecięcia jako kombinatorykę i nie rozpatrywać przypadków że
przypadkowo się kilka przetnie w tym samym miejscu
26 kwi 22:04
5-latek: Ewentualnie możesz to pokazac na rysunku ?
26 kwi 22:10
Qulka:
zdanie : żadne 3 nie przechodzą przez jeden punkt różny od punktów danych
znaczy
że nie ma takich jak ten czerwony
26 kwi 22:16
5-latek: Na razie dziekuje Ci bardzo
.
Jutro do tego wroce (może cos wymysle
26 kwi 22:21
5-latek: Jeszcze raz przepraszam kolege Buuu za to ze odpisałem ze rozumiem (ale okazało się ze
jednak nie i poprosiłem o pomoc innych forumowiczow .
26 kwi 22:31
5-latek: Dobra . odpuszcam sobie ten podpunkt b .
30 kwi 21:43
Qulka: czemu?
30 kwi 22:08
5-latek: Dobry wieczor
Aniu
Nie rozumiem go w ogole
30 kwi 22:13
Qulka: trzeba znaleźć pozostałe punkty przecięcia prostych
dla n=4 są jeszcze trzy szara z zieloną , niebieska z fioletową i czerwona z żółtą
30 kwi 22:26
Qulka: dla n=5 chyba 15
30 kwi 22:30
5-latek: Policzylem wtedy tak
30 kwi 22:37
Qulka: a teraz w ilu punktach się te proste przecinają
30 kwi 22:41
5-latek: to będzie może tak ?
30 kwi 22:49
Qulka: i chyba mam wzorek
30 kwi 22:51
5-latek: Ale to jest cos niemożliwe bo wychodzi mi ze az w 45 punktach
30 kwi 22:51
Qulka: blisko
ale teraz trzeba odjąć te przecięcia w wyznaczonych punktach
30 kwi 22:52
Qulka: bo masz policzyć pozostałe
30 kwi 22:52
5-latek: I tutaj wlasnie się zawieszam .
Jeśli możesz to wytłumacz mi to na tym przykładzie dla n=5
30 kwi 22:56
Qulka: np w punkcie A ile masz przecięć prostych ?
30 kwi 22:57
5-latek: Aniu wychodzi mi ze takich przeciec jest 4 (czarne ,brazowe , zielone i rozowe )
30 kwi 23:02
5-latek: I teraz patrze na rysunek ze w każdym punkcie A, B C D E będzie takich przciec 4
30 kwi 23:06
5-latek: czyli z tego wynika ze jeśli w 5 punktach mamy 4 przecięcia to w n punktach będziemy mieli n−1
przeciec
30 kwi 23:07
Qulka: w każdym jest 6
30 kwi 23:08
Qulka: przypominam że liczyłeś parami
30 kwi 23:09
5-latek:
Zrobilem teraz rysunek dla n=6 i wyszlo mi ze tych przeciec w punkcie A jest 5
Tylko dlaczego kolega napisał w poscie 07:34 (spośród n−1 prostych
30 kwi 23:11
Qulka: nie wiem co tam napisał
W A jest 10 przecięć
30 kwi 23:13
Qulka: jeśli kontynuujemy twoje obliczenia z 22:49
30 kwi 23:14
5-latek: A czemu 23:08 napisalas ze wkazdym jest 6 ?
30 kwi 23:16
Qulka: bo dla n=5 było 6 i na tamtym chciałeś wyjaśnienia
30 kwi 23:19
5-latek: To może już faktycznie nie mieszajmy (bierzmy dla n=5
ja napisałem ze przeciec jest 4 a Ty napisalas ze 6 (proszse napisz skad wzielas te 2
przecięcia
30 kwi 23:22
Qulka: podpowiedź przypominam że liczyłeś parami
30 kwi 23:25
Qulka: więc zielona z fioletową , zielona z żółtą zielona z czarną, fioletowa z żółtą i filet z czarną
i żółta z czarną to 6 par
30 kwi 23:40
5-latek: Caly czas analizuje ten rysunek . Wiec trochę czasu zejdzie nim odpiszse .
Dlatego wybacz ze tak długo to chodzi .
| | |
Wiec tak tych pozostałych punktów będzie 5* | |
| |
czyli wszystkich punktów przecięcia oprócz danych będzie
30 kwi 23:44
Qulka: brawo
30 kwi 23:45
5-latek: Dziekuje za pomoc w rozwiązaniu i przede wszystkim za cierpliwość
30 kwi 23:47