matematykaszkolna.pl
Pytania co do zapisu obliczeń na maturze nervous: Witam, mam parę pytań co do zapisu obliczeń na maturze (nowej) 1. Czy zadania ze zbiorami, typu mamy podane P(A), P(AuB) itd mamy obliczyc inne P, można rozwiązywać poprzez rysowanie tych zbiorów w Ω i poprzez to wyciąganie wniosków? 2. Czy jeśli w jakimś zadaniu przy np. dowodzeniu w wyniku wyjdzie mi tożsamość np. 4=4 to czy dopisek "toższ. więc równanie wyjściowe jest zawsze prawdziwe" zostanie potraktowane jako rozwiązanie zadania? 3. Czy muszę zapisywać prawidłowości które są powszechnie znane? Mam na myśli np. − w zadaniu z trójkątem podane −cosα = ileś, więc od razu oznaczam α przy kącie rozwartym bez dopisku, że α musi być w tutaj ponieważ cos jest na minusie? − zadanie z trapezem wpisanym w okrąg − konieczne jest zapisanie, że trapez jest wpisany, więc musi być równoramienny? − trójkąt wpisany w okrąg z bokiem zawartym w średnicy − muszę pisać całą formułkę, czy mogę po prostu oznaczyć kąt prosty na rysunku? − zadanie z geometrii − czy muszę podawać minusowe rozwiązanie jakiegoś kwadratu (wiadomo że długość odcinka musi być dodatnia) i pisać, że jest to niemożliwe? 4. Czy w zadaniach typu "Oblicz sumę liczb trzycyfrowych które składają się z cyfr ze zbioru {1,2,3,4}" w sytuacjach kiedy nie mam żadnego pomysłu mogę wypisać wszystkie te liczby i poprostu je dodać? Wiadomo, że kiedy liczby będą np. 10 cyfrowe to jest to bez sensu, ale przy mniejszych liczbach? 5. Dziedzina przy zadaniach z pochodną. W którym etapie rozwiązywania należy ją uwzględnić? Przy wyznaczaniu ekstrem funkcji zaznaczyć ją na wykresie pochodnej? Zapisać przedziały monotoniczności fukncji, a następnie zapisać nowe przedziały uwzględniając dziedzine? Czy wyznaczyć ekstremy fukncji, a następnie odrzucić nie należące do niej? Z góry dzięki za pomoc emotka
23 kwi 11:14
PW: 2. Pod warunkiem, że dopiszesz jeszcze: "Kolejne równości (nierówności) są równoważne, zatem pierwsza z nich też jest zdaniem prawdziwym". Nie może to być oczywiście lipa, przekształcenia muszą rzeczywiście być równoważnościowe, np. podnoszenie stronami do kwadratu, gdy nie zbadaliśmy znaków obu stron, już takim przekształceniem nie jest. 4. Każde sensowne rozwiązanie, również polegające na wymienieniu wprost wszystkich obiektów opisanych w zadaniu, powinno być ocenione jako poprawne. 5. W tzw. zadaniach optymalizacyjnych, w których zazwyczaj zmienna ma konkretny fizyczny (geometryczny) sens, od razu na początku uwzględniamy dziedzinę. Skonstruowaną funkcję badamy tylko w dziedzinie wynikającej z sensu zadania, bo gdzie indziej to jest ... bez sensu.
23 kwi 11:42