Kombinacje
5-latek: Cwiczenie nr 3 :
a) Iloma sposobami możesz zbudować zbior {a b c} biorac najpierw dwa jego elementy a potem
dolaczajac trzeci
b) Iloma sposobami otrzymasz zbior {a b c d} biorac najpierw zbior 3− elementowy i dolaczajac
do niego 4 element
Wezmy a)
i elementy {ab} −dolaczamy c to mamy {abc}
wezmy elementy {ac} dolaczamy b {acb}
wezmy elemnty {bc} dolaczamy a i mamy {bca}
To czyli wychodzi ze w a) będzie na 3 sposoby bo zbior {abc} jest taki sam jak {acb} i taki
sam jak {bac}
jeśli to będzie dobrze to potem sobie wypiszse b)
22 kwi 09:17
J:
przyznam,że nie rozumiem treści tego zadania
, co znaczy zbudować zbiór z elementów :a,b,c ?
22 kwi 09:50
5-latek: taka jest tresc tego podpunktu
Ale to będzie tak jak napisałem ?
22 kwi 10:55
Jacek: Straszne te treści...w sumie to napisałbym do autora w podręczniku: BEŁKOT
a) Przyjmując jednak, że może chodziło o to że po utworzeniu podzbioru dwuelementowego ze
zbioru {a,b,c}, mamy utworzyć nową kategorię zbiorów, gdzie podzbiór dwuelementowy wcześniej
wybrany jest traktowany jako jeden element, drugim elementem takiego nowo powstałego zbioru
jest trzeci nie wykorzystany element z pierwotnego zbioru.
Coś takiego chyba wyglądałoby np. tak:
{{a,b},c}
22 kwi 11:05
Jacek: A nie ma odpowiedzi do tych zadań?
22 kwi 11:12
5-latek: To sa ćwiczenia wiec nie ma odpowiedzi
Zapytam Mile jak wroce z pracy.
22 kwi 11:38
5-latek: Mam teraz wyjaśnione tak :
Niech będzie dany zbior {a b c d } (cwiczenie 1 b )
tworzymy z jego elementow kombinacje po 2 elementy
Ponieważ kolejność występowania elementowe w kombinacji nie odgrywa roli zapisujemy elementy w
porzeadku alfabetycznym . Otrzymujemy
{ab} {bc} cd} {ac{ bd} ad} wiec C 2 po 4 =6
z tych samych 4 elementow tworzymy kombinacje po 3 elementy
Przede wszystkim do każdej z istniejących kombinacji dwu elementow dolaczamy element który do
niej nie malezy Zawsze takich elementow jest 4−2(cwiczenie 2
https://matematykaszkolna.pl/forum/290570.html . Otrzymujemy wiec C2 po
4 *(4−2) trojelemntowych podzbiorów zbioru Z
Widzimy jednak ze sa wśród nich podzbiory identyczne dolaczajac c do {ab} dostaliśmy ten sam
podzbior co dolaczajac b do {ac} i ten sam co dolaczajac a do {bc} .
każdy podzbior powtarza się 3 razy zatem roznych podzbiorów trojelemntowych otrzymaliśmy U
C{2}{4}*(4−2) | | 6*2 | |
| = |
| =4 |
3 | | 3 | |
Zatem C3 po 4 =4 (cwiczenie nr 3 .
tak samo rozumujemy przy dowodzie twierdzenia ogolnego
22 kwi 11:57
Mila:
Tu naprawdę nie wiadomo o co chodzi.
Może rozwiązuj zadania, to pomożemy.
Zostaw te dywagacje ćwiczeniowe.
{a,b,c,d}
Podzbiory dwuelementowe: ja tak tworzę
{a,b},{ac},{ad}, do pierwszego elementu dołączam kolejno pozostałe (po jednym)
{b,c}, {b,d}, teraz do drugiego
{c,d} na koniec do trzeciego i to już jest wszystko
Zrób tak dla zbioru:
{a,b,c,d,e}
22 kwi 23:56
5-latek: Szukalem książek te które polecal Bogdan i dlatego piszse teraz
dla zbioru {ab c d e }
dwuelemtowe będą takie
{ab} {ac} {ad} {ae}
{bc}{ {bd} {be}
{cd} {ce}
{de} czyli 10 podzbiorów dwuelemtowych
23 kwi 00:41
5-latek: Podzbiory 3 elementowe to będą takie
{abc} {abd} {abe}
{bcd} {bce}
{cde}
23 kwi 00:50
5-latek: ale cos do trójelementowych nie chce mi wyjść
| 1*2*3*4*5 | |
C35=U{5!}{3!(5−3)!= |
| = 10 (cos wyszlo za dużo |
| 1*2*3*2 | |
23 kwi 00:55
5-latek: bo nie zapisałem jeszcze podzbioru
{acd} {ace} {bde} i jeszcze jednego mi brakuje
23 kwi 01:00
5-latek: Dobranoc [N[Milu]
23 kwi 01:04
Godzio: {a d e}
Wypisuj zawsze w ten sposób:
{a,b} i wszystkie inne:
{a,b,c}
{a,b,d}
{a,b,e}
3
{a,c} i wszystkie inne bez powtórek
{a,c,d}
{a,c,e}
2
{a,d} i wszystkie inne bez powtórek:
{a,d,e}
1
{b,c} i powtórka z rozrywki
{b,c,d}
{b,c,e}
2
{b,d}
{b,d,e}
1
{c,d} i znów to samo
{c,d,e}
1
Odp:
10, trzeba przyjąć jakąś sensowną metodę wypisywania, żeby się nie pogubić
23 kwi 05:22
5-latek: dziekuje
Godzio
Zaraz sobie to przepiszse
23 kwi 08:32