kombinatoryka
5-latek: Suma dwóch liczb naturalnych wynosi 999 do napisana obu liczb uzyto tylko 2 cyfr . Ile jest
takich par liczb (permutacje
17 kwi 20:41
5-latek: proszse o proste wyjaśnienie
17 kwi 20:43
5-latek: może być np. 900+99
17 kwi 20:46
Jacek: Nie wiem czy to będzie legalnie ale:
dla zbioru {5,4} mamy liczbę par wariacji spełniających kryterium zadania
dla {6,3}
dla {7,2}
dla {8,1}
dla {9,0}
, ale tu mam największy problem, bo są tam wariacje:
000 jako odpowiednik 0
090 jako odpowiednik 90
099 jako odpowiednik 99
009 jako odpowiednik 9
i nie wiem czy to oficjalnie by przeszło.
17 kwi 21:39
5-latek: W odpowiedzi Jacku mam ze można takich par utworzyć 19
18 kwi 14:42
Jacek: Może to kwestia tego, czy 0 uznać za naturalną....
18 kwi 17:15
Mila:
Zero jest liczba naturalną.
18 kwi 18:19
Marek: A na maturze mam traktować 0 jak naturalną?
18 kwi 18:25
5-latek: Witaj
Milu pozdrawiam
Czesc Jacek
Może je wypisac po kolei ?
np. 900+99=999
901+98=909
902+97= 909
903+96= 909
904+95=909
905+94= 909
906+93=909
907+92=909
908+91=909
909+90=909 ale to chyba był zly pomsl
18 kwi 18:35
Benny: 5−latku, nawet jeśli, to wypisujesz źle. 901+98, tutaj masz użycie 4 cyfr (0;1;8;9)
18 kwi 18:40
5-latek: Widzisz a ja myslalem ze do napisania jednej cyfry mozna uzyc dwóch cyfr i do drugiej tez
dwóch i te cyfry mogą być rozne (bo nie napisali w zadaniu
Wobec tego będę szukal innych par . dzięki za podpowiedz
18 kwi 18:43
Mila:
Ja zrozumiałam, że w parze obie liczby dwiema cyframi, w obu liczbach te same cyfry.
(818,181),(118,881),(811,188),
(772),(227), (727, 272), (722,277)
(636,363), (663,336),(633,366)
Szukaj dalej
18 kwi 18:50
5-latek: (554,445) (455,544) (545,454)
teraz mam problem bo dla 4 ,3 2 i 1 będą takie same pary co dla 5, 6 7 i 8
Probowalem tez wypisac dla 9 ale nie mogę nic wymyslec
No chyba ze(909.90)
18 kwi 21:27
52: Ciekawe zadanko...
Ja wypisałem takie:
818,181 881,118 811,188
554,445 545,454 544,455
772,227 727,272 722,277
636,363 663,336 633,366
900,99 990,9 909,90
Jest ich 15... jeszcze brakuje 4
18 kwi 21:42
52: To co kolejne
111,888
222,777
333,666
444,555
Nic innego nie mogę wymyślić, ale to by się zgadzało w sumie było by ich 19
18 kwi 21:47
5-latek: Czesc
Otoz nie będą takie same pary (pewnie się pomyliłem
Zaraz będę szukac
znalazłem takie (455 545) bo tam na pierszym miejscu stoi 5 a tu 4
(366,636)
(227. 722)
(181 ,811)
ja znalazłem 16 bez tej 9
18 kwi 21:57
5-latek: Kamil maja być takie same cyfry ( w 1 i 2 liczbie (nie rozne
18 kwi 21:58
5-latek: Poczekamy na opinie
Mili
18 kwi 21:59
Mila:
Zostawić. Idź dalej.
18 kwi 22:25
Jacek: W poście z 17 kwietnia napisałem, jakie zbiory i ile dają par, wyszło razem 20 par wariacji,
ale jak chcecie wszystkie literalnie, proszę bardzo:
(555,444) , (545,454) , (455,544) , (554,445)
(666,333) , (636,363) , (663,336) , (633,366)
(888,111) , (818,181) , (188,811) , (881,118)
(777,222) , (727,272) , (722,277) , (772,227)
(999,000) , (909,090) , (900,099) , (990,009)
Razem 20 par wariacji, przy czym dalej nie wiem czy formalnie jest OK, jeśli dla {9,0} zapiszę,
iż liczba par wariacji jest równa:
18 kwi 23:26
Jacek: No i pozostaje kwestia czemu w odpowiedziach napisali 19...
18 kwi 23:28
5-latek: Bo mysle Jacku ze (999,000) należy odrzucić
18 kwi 23:31
Jacek: No tak, ale czemu, skoro w wielu interpretacjach 0 jest liczbą naturalną.
18 kwi 23:35
5-latek: ja mysle ze dlatego bo nie uzyto do zapisu obu liczb dwóch jednakowych cyfr
(może tez nieformalnie ale 000 to nie jest wedlg mnie liczba
18 kwi 23:39
Jacek: No dobra, ale 090 ani 009 też nie są liczbą, co do użycia dwóch jednakowych cyfr, to para 666
333 jest taką samą parą jak 999 000
18 kwi 23:43
5-latek: Wobec tego musza się wypowiedzieć w tej kwestii nauczyciele .
Może ktorys z nich zajrzy .
Ja nie potrafie rozwiazac tego problemu (to dla mnie za trudne .
dzięki za udział
19 kwi 00:01
5-latek: Podbije
19 kwi 02:13
Jacek: To może za pare godzin opłaci się podbić
19 kwi 02:29
5-latek: No to podbijam teraz .
19 kwi 09:35
b.: Nie było mowy, że mają być trzycyfrowe, więc 999+0 jest jak najbardziej OK (przynajmniej jeśli
uważamy 0 za liczbę naturalną, a taka konwencja zdaje się obowiązuje w szkole).
19 kwi 09:46
5-latek: OK
19 kwi 10:05
52: Witaj
5−latek
Ogólnie wg mnie to takie zadanie trochę na siłę jest.
Bardziej to wygląda na takie wprowadzające do typu:
Rzucamy dwa razy kostką (nie rozróżniamy kolejności rzutów). Ile jest par takich liczb, że ich
suma da przynajmniej 6.
b) to samo tylko że rozróżniamy kolejność rzutów.
To właśnie tego typu zadanie, tylko że tutaj wiesz co jest czym
19 kwi 12:48
5-latek: Czesc
Dostalem inna ksiazke może znajde w niej podobne zadanie i wytłumaczenie
19 kwi 13:00