Kombinatoryka
5-latek: Z tych trudnych .
Wstawie w tym watku 3 zadania gdyż do zadania nr 3 będzie trzeba wykorzystać wnioski z 2
pierwszych zadań.Ale wstawiam po kolei
Zadanie nr 1 Dla jakiej najwiekszej wartości n jest 2n dzielnikiem 1000!
Wskazowka > przedstaw 1000! jako iloczyn dwóch iloczynow liczb parzystych i liczb
nieparzystych .
Iloczyn liczb parzystych przedstaw w postaci 2k*500! . Przeksztalc podobnie 500!
16 kwi 18:31
5-latek: Zapomnialem dopisać itd. na końcu
16 kwi 18:33
Frost: ja sprawdziłbym ile jest dwójek w liczbie 1000!
16 kwi 18:37
5-latek: To sa tez zadania z permutacji i chchcialbym to zrobić tak jak jest w zdaniu .
Wiesz gdzies na googl e widziałem jak się sprawdza ilość dwojek i piatek jeśli mamy silnie
A iloczyn liczb nieparzystych to zapiszsemy tak ? 2k+1*500!?
16 kwi 18:43
5-latek: Podbije (może ktoś cos podpowie
16 kwi 20:46
5-latek: No to jeszcze raz
16 kwi 21:37
Mila:
| 1000 | |
[ |
| ]=500 gdzie [...] część całkowita liczby |
| 2 | |
Sumujemy:
500+250+125+62+31+15+7+3+1=994 Po rozkładzie na czynniki pierwsze tyle jest dwójek
w iloczynie 1*2*3*4*5..*999*1000
1000!=2
994*m, gdzie m jest liczbą nieparzystą.
16 kwi 21:43
Mila:
Dalsze wyjaśnienie.
1) jeżeli podzielimy przez 2 to nie zliczymy wszystkich dwójek , pojawią się po dwie dwójki w
liczbach:
4,8, 12,16, itd. , jedną dwójkę już zabraliśmy to należy teraz podzielic przez 4 ( druga
linijka) i td.
aż do momentu gdy podzielimy 1000 przez potęgę liczby 2 i otrzymamy część całkowitą równą 0
16 kwi 21:49
5-latek: Dziekuje Milu
A możesz sprobowac zgodnie z ta wskazowka.
gdyż potem będzie takie zadanie
Zadanie nr 2 .
Dla jakiej najwiekszsej wartości p jest 5p dzielnikiem 1000!
Wskazowka . Przedstaw 1000! jako iloczyn dwóch iloczynow liczb niepodzielnych przez 5 i liczb
podzielnych przez 5 . ten ostatni przedstaw jako iloczyn którego jedynym czynnikiem jest 200!
itd.
I potem zadanie nr 3
Ile zer końcowych ma liczba 1000!
Wskazowka . Skorzystaj z wynikow poprzednich dwóch zadań .
Milu może już to jutro gdyż TY jesteś zmeczona i ja tez
16 kwi 21:56
Mila:
Nigdy nie jestem zmęczona , gdy na forum mogę coś zrobić.
Teraz wskazówka , tak samo tylko w mianowniku kolejne potęgi liczby 5.
Rozwiązuj.
16 kwi 22:00
bezendu:
Mila rozumiesz równania ruchu może ?
16 kwi 22:05
Mila:
Raczej udaj się do Qulki albo Darasa.
16 kwi 22:07
5-latek: [1000/5]=200
[1000/25]= 40
[1000/125]=8
[1000/625] =1
[1000/3125]=0
Po rozkładzie na czynniki pierwsze mamy 200+40+8+1= 249 piątek w iloczynie 1*2*3*4*
......1000
wiec 1000!=5249 * (co? bo tam mielismy liczby nieparzyste atu kazali nam zrobić
iloczyn licz niepodzielnych przez 5
16 kwi 22:08
5-latek: czy tez razy nieparzyste ?
16 kwi 22:14
Mila:
1000!=5249*k, gdzie k − liczba naturalna ( parzysta) niepodzielna przez 5.
16 kwi 22:17
5-latek: Dobrze
Z tymi zerami poproszs Cie jednak jutro gdyż jutro o 5 muszse wstać do pracy
Dobranoc i milych snow
16 kwi 22:19
Mila:
Zer tyle, ile piątek.
16 kwi 23:57
Mila:
Dobranoc
16 kwi 23:58
5-latek: Witaj
Milu
A mozesz mi powiedzieć dlaczego tylko piatki bierzemy pod uwagę ?
17 kwi 15:53
5-latek:
17 kwi 18:44
/_/_/\_\/_/\_\/_/\_\_\: Przyłączam się.
17 kwi 19:20
Mila:
2*5=10
Będzie tyle zer, ile takich par.
Co druga liczba jest parzysta, co piąta podzielna przez 5, zatem piątek jest mniej, to z tego
wynika, ze iloczynów (2*5) będzie tyle co piątek , nie więcej.
Rozważ to dla zrozumienia problemu na przykładzie:
20!
17 kwi 19:26
5-latek: Już wiem .
Przeczytalem w internecie ze ilość zer bierzez się z iloczynu 2 i 5 ale ze 5 jest mniej niż
dwojek to zer jest tyle ile jest piątek .
17 kwi 19:37
Benny: Dziś tak samo robiliśmy na lekcji dowód (z podstawy). Trzeba było wykazać, że 30! ma 7 zer.
17 kwi 19:38
5-latek: [20/2]=10
[20/4]=5
[20/8]=2
[20/16]=1
20/32]=0 czyli mamy 18 dwojek
[20/5]=4
[20/25]=0 wiec mamy 4 piatki
czyli liczba 20! ma 4 zera na końcu
Sprawdzilem na kalkulatorze i tak jest .
Milu w jakich zadaniach to jest potrzebne ?
17 kwi 19:46