matematykaszkolna.pl
Zbiory, równoliczność Piotr: Witam, mam do rozwiązania zadanie ze zbiorów. 1. Masz zbiór L oraz zbiór T. L = { z, a, k , q, w, e ,r, t, y, i } T = { ł, k, a, z, f, v} Rozszerz zbiór T przez dołożenie dowolnych liter tak, aby po rozszerzeniu oba zbiory były równoliczne i wykaż ich równoliczność
16 kwi 10:08
J: a wiesz co to są zbiory równoliczne ?
16 kwi 10:48
Piotr: Wiem. dobra może zacząłem te zadanie ze złej strony, gdzie wychodzi, że nic nie umiem. Zrobię je i ewentualnie je sprawdźcie. W tym zadaniu miałem problem jedynie z przypisaniem tych samych elementów jakie występuję mi w zbiorze L i T. Wracając do zadania : aby zbiory były równoliczne muszą mieć tyle samo elementów, także do zbioru T muszę dodać 4 elementy. Załóżmy , że będą to : M, N , B , X Z= Z A = A K = K Q = Ł W = F E = V R = M T = N Y = B I = X Zastanawia mnie tylko, czy poprawne są przypisane te elementy : Z, A, K , mogą równać się takim samym elementom ze zbioru Y ?
16 kwi 11:01
PW: Ale nie zapisuj przyporządkowania za pomocą równości, takie napisy jak T = N nie mają sensu (nie odzwierciedlają faktu przyporządkowania literze T innej litery N). Strzałeczki do tego służą, albo napisy w rodzaju f(T) = N. f jest funkcją , która "pokazuje równoliczność" − musi być różnowartościowa. Wątpliwość, czy f(Z) = Z jest dopuszczalne, jest zbędna − niczego takiego nie ma w definicji funkcji różnowartościowej. Różnym elementom jednego zbioru mają być przyporządkowane różne elementy drugiego zbioru. Marudzę (?), ale wykazujesz pełną niefrasobliwość w oznaczeniach − w treści zadania są małe litery, Ty w rozwiązaniu posługujesz się wielkimi, a to przecież do licha są różne obiekty, można złośliwie skomentować, że wypowiadasz nie "nie na temat".
16 kwi 11:31