matematykaszkolna.pl
nierownosc Alabastrowy kaszkiet: Rozwiaz nierownosc : |−329n+3|<130. Cos zle mi wychodzi... Wyszlo mi n€(−,−17)u (−13, )
10 kwi 22:54
Ajtek: Czy to ma wyglądać tak:
 −32 1 
|

|<

 9n+3 30 
10 kwi 23:00
Metis:
 −32 1 
|

|<

 9n+3 30 
|9n+3|≠0 9n≠−3/:9
 1 
n≠−

 3 
 1 
D=R−{−

}
 3 
 −32 1 
|

|<

 9n+3 30 
|−32| 1 

<

|9n+3| 30 
32 1 

<

|9n+3| 30 
32 1 


<0
|9n+3| 30 
 |9n+3|−960 

<0 /*(−1)
 30|9n+3| 
|9n+3|−960 

>0
30|9n+3| 
10 kwi 23:04
Metis: Teraz pomnóż przez mianownik do kwadratu, uprość dzieląc przez 3.
10 kwi 23:09
PW: Strrrrasznie skomplikowałeś. Dziedzina dobrze, ale dalej
 |−32| 1 

<

.
 |9n+3| 30 
Mnożymy przez dodatni iloczyn mianowników 30·32 < |9n+3|
10 kwi 23:12
Metis: Dzięki PW , mam własnie teraz na lekcjach równania i nierówności wymierne, i podobne przykłady rozwiązujemy w sposób,który pokazałem emotka Oczywiście twój lepszy, szybszy, a mój nauczyciel sposobu który pokazałeś nie przedstawił, a ja sam również na to nie wpadłem i nigdy nie widziałem emotka
10 kwi 23:19
Alabastrowy kaszkiet: Okej , dzieki za pomoc, juz jest okemotka wiem gdzie popelnilem blad. A teraz mam : wykaz ze dla kazdej liczby calkowitej k liczba k(k+1)(k+9)(k2+1) jest podzielna przez 5 . jak sie za to zabrac?
10 kwi 23:20
PW: Metis, ten wasz sposób jest stosowany dość powszechnie w dydaktyce, żeby uniknąć kłopotów z ludźmi, którzy zapominają, że można mnożyć stronami, ale trzeba wiedzieć − czy mnożymy przez coś, co jest zawsze dodatnie, czy jest zawsze ujemne. Ponieważ większa połowa nie jest w stanie tego zapamiętać, a już zapisać po polsku ... wymyślono "przenieś wszystko na jedną stronę" i "mnóż przez kwadrat mianownika". Tobie jednak nie są potrzebne takie regułki dla bezmyślnych. Sposób "szkolny" stosujemy wtedy, gdy mianowniki przyjmują różne wartości w dziedzinie (mogą być ujemne dla niektórych x, a dodatnie dla pozostałych).
10 kwi 23:44
Metis: Zauważam tylko, że (k+1)(k+9)=(k+5)2−16 Załóż nowy post.
10 kwi 23:44
Metis: Rozumiem emotka
10 kwi 23:46
Mila: A jeśli nie zauważy, to co proponujesz Metisku?
10 kwi 23:49
Metis: Dobry wieczór Milu. Niestety nic więcej nie widzęemotka
10 kwi 23:53
PW: Droga przez mąkę, tylko to mi przychodzi do głowy. Droga ma pięć etapów z komentarzami w mowie ojczystej.
10 kwi 23:55
Metis: Czyli rozłożyć umiejętnie na 5 czynników i dodać odpowiedni komentarz emotka
11 kwi 00:00
Alabastrowy kaszkiet: Jeszcze to zad w tym poscie, pozniej zaloze nowegoemotka do kolejnych zadanek
11 kwi 00:05
Alabastrowy kaszkiet: w odp liczą wartości dla k=5l (l liczba calkowita) , dla k=5l+1... Ale sposob uzytkownika Metis znacznie lepszy , ale trzeba zauwazycemotka
11 kwi 00:07
PW: Nie, rozpatrywać osobno liczby postaci 5k 5k+1 5k+2 5k+3 5k+4.
11 kwi 00:07
Mila: No to może Alabastrowy młodzieńcze ... na początek wymnóż to wszystko.
11 kwi 00:09
Alabastrowy kaszkiet: Tak, udalo sie emotka starczy pozniej po obliczeniu wartosci wyciagnac 5 z nawiasu i dalej po kolei podstawiac i wyciagac 5
11 kwi 00:20
Metis: Nie podałem sposobu rozwiązania tego zadania emotka Wskazówek do rozwiązania doszukuj wśród postów PW i Mili.
11 kwi 00:23