matematykaszkolna.pl
Pomocy Bale: 1. Na ile sposobów przedszkolanka może rozdzielić 8 róznuch zabawek międzzy Jacka i Agatkę , jeżeli każde z nich dostanie tyle samo zabawek ? 2. Suma miejsc zerowych funkcji kwadratowej y = 2x2 − 22 jest liczbą ? Dodatnia , ujemna , zero czy niewymierna ?
10 kwi 21:19
marek: 1. Każdej zabawace przypisujesz albo agatę, albo jacka 28
10 kwi 23:11
PW: Źle, w treści zadania jest "każde z nich dostanie tyle samo zabawek", a więc modelem matematycznym nie są funkcje f: {1,2,3,4,5,6,7,8}→{J, A}
10 kwi 23:16
Jacek:
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
1.
*14*
*14=
    
10 kwi 23:19
PW: Jacku, po co straszysz nadmierną liczbą symboli? Widziałem w niektórych podręcznikach odpowiedzi formułowane w tym stylu, ale z pełną odpowiedzialnością stwierdzam, że jest to i śmieszne, i szkodliwe. Wolałbym w to miejsce wytłumaczenie słowne − co jest zdarzeniem elementarnym (na czym polega każde rozdanie zabawek opisane w zadaniu) i prostą odpowiedź:
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
.
  
10 kwi 23:27
Qulka: zad. 2 suma =0
10 kwi 23:30
Jacek: PW masz rację, że to w sumie jest śmieszne, ale nie chcę zapisem wprowadzać w przekonanie, że zdarzeniami losowymi są kombinacje a nie 8−mio elementowe wariacje. Oczywiście można słownie to opisać, ale osobiście jeśli miałbym tak robić opisując dokładnie, w miarę możliwości, co i jak, za każdym razem, to zrezygnowałbym z odpowiadania, przynajmniej z istotnej części zadań. Od czasu do czasu, jak ktoś jest zainteresowany albo zadanie jest dla mnie ciekawe to tak.
11 kwi 00:04
PW: No widzisz, a ja jestem przekonany, że zdarzeniami są kombinacje. Przecież nie rozdaje tych zabawek nadając im kolejność i rozróżniając, czy Jacek np. dostał (samochodzik, klocki, traktor, kredki), czy też ww innej kolejności, np. (traktor, kredki, klocki, samochodzik).
11 kwi 00:14
Jacek: U mnie wariacja wygląda np. (Jacek1, Agata2, Jacek3, ...,Jacek8), gdzie indeks oznacza
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
kolejną z zabawek, a
oznacza ilość sposobów na wybór "indeksów"pod dany element zbioru
  
"wartości", czyli pod np. Jacka. Może mam nadzbyt ograniczone myślenie i jeszcze nie wiem czy mogę zaakceptować Twoje rozwiązanie w postaci kombinacji. Wiem, że masz rację, iż dobrą praktyką byłoby opisywanie modelu, ale mówiąc szczerze, oznaczałoby dla mnie kolejne minuty, a nawet nie wiem czy ktoś po prostu potrzebuje tak dokładnej odpowiedzi, czy też wystarczy mu aby zasugerował się samym zapisem symbolicznym.
11 kwi 00:56
Jacek: A to nie jest tak, że mamy jedynie do wyboru rozważanie czy f: {1,2,3,4,5,6,7,8}→{J, A} albo f: {J, A}→{1,2,3,4,5,6,7,8}? Czy przypisanie do np. Jacka kombinacji 4−elementowej jest pewnego rodzaju obejściem tak postawionej przed nami alternatywy, bo wtedy rzeczywiście jednemu elementowi dziedziny przypisany jest jeden element zbioru wartości, ale zmodyfikowanego, bo zbiorem wartości są 4−elementowe kombinacje ze zbioru {1,2,..,8}?
12 kwi 00:27