matematykaszkolna.pl
arkusz Nowa Era YushokU: Potrzebne dużo pomocy Witam, normalnie się dzisiaj załamałem. Skopałem maturkę dość prostą w szkole i drugą dzisiaj w domu, a co najgorsze, mimo, że myślę nad zadaniami to ni w ząb nie portafię ich zrobićemotka Zad. 1 ==> do sprawdzenia Wykaż, że układ równań
a+b+c+d+e=20  
abcde=320
z niewiadomymi a,b,c,d,e nie ma rozwiązania w zbiorze liczb całkowitych. ODP:Iloczyn pięciu liczb całkowitych jest równy 320, co wskazuje na to, że wszystkie liczby a,b,c,d,e są potęgami cyfry 3. Suma pięciu liczb nieparzystych nie może być parzysta, więc ten układ na pewno nie ma rozwiązania w zbiorze liczb całkowitych. (nic innego mi do głowy nie przychodzi, a liczeniem się chyba tego za bardzo robic nie da) Zad.2 ==> do sprawdzenia
 4x2−9 
Wyznacz wszystkie wartości parametru p, dla których równanie

+2=4 ma
 4x2−12x+9 
dwa rozwiązania
(2x−3)(2x+3) 

=4−2
|2x−3| 
rozdzielam na dwa przedziały(pominę) i mam:
 3 
−2x−3=4−p2 dla x<

 2 
 3 
2x+3=4−p2 dla x≥

 2 
Teraz sobie to narysowałem: i mam p∊<−2;+) Dobrze? Zad.3 ==> tutaj coś pokombinowałem na kartce, niby coś wyszło, ale bezużyteczne, także chyba nie umiememotka Ustal dla jakich wartości parametru k∊R układ równań
(x+3)2+(y−2)2=8  
(x−y+1)(x+y−k)=0
ma dokładnie dwa rozwiązania. Zad.4 ==> podpunkt a) mam i jest na pewno ok, ale z b nie mogę sobie poradzićemotka Środkowe AK i BL trójkąta ABC przecinają się w punkcie N. Wierzchołek C leży na okręgu przechodzącym przez punkty K,L,N. a)Wykaż, że ∡KAB=∡ACN i ∡ABL=∡BCN b)Oblicz długość środkowej CM, wiedząc że AB=c Zad.5 ==>teoretycznie mam coś do rozwiązania, ale jest to bardzo niewygodne i nie mam innego pomysłu na zadanie W stożek wpisano kulę, której pole powierzchni jest dwa razy mniejsze niż pole powierzchni calkowitej stożka. Oblicz cosinus kąta nachylenia tworzącej stożka do płaszczyzny jego podstawy oraz stosunek objętości stożka do objętości kuli. Zaraz w poście niżej wstawię propozycję do 5, bo przyda się rysunek emotka Wiem, że dużo tu wstawiłem, ale liczę, że pomożecie mi rozwiązać te zadania i je zrozumieć. Z góry wszystkim serdecznie dziękuję za jakąkolwiek pomoc emotka Pozdrawiam.
9 kwi 21:13
YushokU: rysunekZad.5 Ps=πR(R+l)
 πR(R+l) 
Pk=4πr2=

 2 
8r2=R(R+l) h=l2−r2
R 

={r}{l2−r2−r}
l 
r={R l2−r2}{l+R}
 R2(l2−R2) 
8

=R(R+l) − obliczam
 (l+R)2 
9R3+3R2l−5Rl2+l3=0 Czyli otrzymuję coś co teoretycznie ma rozwiązanie, ale jest bardzo ciężkie(przynajmniej w LO i dla mnie) do zrobienia. Dzięki za pomoc jeszcze raz!
9 kwi 21:23
YushokU: W pierwszym oczywiście abcde=320
9 kwi 21:25
YushokU: W drugim błąd mam w poleceniu: powinno być Wyznacz wszystkie wartości parametru p, dla których równanie
 4x2−9 

+p2=4 ma dwa rozwiązania.
 4x2−12x+9 
W obliczeniach uwzględniłem, tylko w poleceniu nie dałememotka
9 kwi 21:29
PW: Zadanie 1. Prawie dobrze, ale pominąłeś sytuację, gdy pewne z tych liczb są równe −1 lub 1. O ile 1 się wybroni jako potęga trójki (bo to 30), to już (−1) nie bardzo.
9 kwi 21:31
Mila: 1) To Twoja odpowiedź? Jeśli tak to rozumowanie prawidłowe.
9 kwi 21:36
YushokU: To mogę w takim razie po prostu tak?: "Iloczyn pięciu liczb całkowitych jest równy 320, co wskazuje na to, że wszystkie liczby a,b,c,d,e są nieparzyste"
9 kwi 21:37
YushokU: tak, moja.
9 kwi 21:38
YushokU: Czy może to nieparzyste to zbyt ogólnie? emotka
9 kwi 21:43
YushokU: up!
9 kwi 22:12
YushokU: Zadanie 5 udało mi się zrobić. Nie zauważylem, że coś może mi się jeszcze tam skrócić emotka (l2−R2)=(l−R)(l+R)
9 kwi 22:20
Mila: Zaraz. Podawaj odpowiedzi, jeśli są. To które, teraz zadanie wyjaśniać, pierwsze na razie zostawiamy. Przypomnij, ze trzeba dokończyc.
9 kwi 22:30
YushokU: Zad.1==>(chyba już skończone, chociaż czekam na odpowiedź czy jest okej) Zad.2 ==> p∊(−,−2> Zad.3 ==> k∊{−5,−1,3}
 3 
Zad.4 ==> |CM|=c

 2 
 1 2 
Zad.5 zrobiłem, wychodzi pięknie cosα=

i stosunek równy

 3 1 
9 kwi 22:37
Mila: w(2) nie widzę w pierwszej linijce parametru p. Rozwiązuję (3)
9 kwi 22:50
Mila: 3 (x−y+1)(x+y−k)=0 ⇔ x−y+1=0 lub x+y−k=0⇔ y=x+1 lub y=k−x Podstawiasz do I równania: Dla y=x+1 istnieje jedno rozwiązanie niezależnie od wyboru k Dla y=k−x dajesz warunek Δ=0 wychodzi.
9 kwi 23:07
YushokU: aaaa, to o to tu chodziło... Dziękuję, już się za to biorę. W poście 21:29 dodałem poprawkę do zadania nr 2
9 kwi 23:11
Mila: rysunek
4x2−9 3 

=4−2*p, x≠

(2x−3)2 2 
(2x−3)*(2x+3) 

=4−2*p
|2x−3| 
 4x2−9 
f(x)=

 (2x−3)2 
 (2x−3)*(2x+3) 
f(x)=

 |2x−3| 
y=4−2*p
 3 
1) x>

 2 
f(x)=2x+3 2)
 3 
x<

 2 
f(x)=−(2x+3)=−2x−3 Dwa rozwiązania dla 4−2*p>6⇔ −2*p>2 /*(−2) 2p<−22 p<−2 =========
9 kwi 23:42
YushokU: OK. Zad.1 − mam Zad.2 − mam Zad.3 − mam Zad.4 − nie mam Zad.5 − mam Także jakby ktoś chciał jeszcze mi dać wskazówkę jak sie zabrać za 4'te b, to będę bardzo wdzięczny emotka A do Ciebie Mila to nie mam słów. Normalnie na zakończenie roku to będę Ci chyba musiał jakieś kwiatki, albo czekoladki podesłać emotka Dziękuję ślicznie emotka
10 kwi 00:01
YushokU: Odświeżam emotka
10 kwi 12:34
Jacek: Yushoku na pewno wyszło Ci dla 3) zadania k = −5 lub k=−1 lub k=3, bo mi same −5 lub 3 ?
10 kwi 14:23
YushokU: Tak, musisz uwzględnić jeszcze ze proste przecinają się w punkcie leżącym na okręgu emotka
10 kwi 14:59
Jacek: Tak szczerze to nie rozumiem chyba w ogóle tego 3), bo nawet bym się nie zgodził z zapisem Mili, że dla y=k−x Δ=0. Przy tym założeniu policzyłem k (tzn. podstawiłem do równania okręgu za y, właśnie k−x, ale teraz to wydaje mi się, że skoro w zadaniu proszą by były dokładnie dwa rozwiązania, a samo y=x+1 generuje moim zdaniem dokładnie dwa rozwiązania. No więc chyba należałoby zapisać, że dla y=k−x Δ<0 , a wtedy wychodzi, o ile dobrze liczę: k∊(−,−5)∪(3,+)
10 kwi 15:38
Jacek: YushokU rozumiem, że z do 4) masz punkt b) a brakuje Ci a), czy odwrotnie?
10 kwi 15:41
YushokU: Punkt a to mam, za to b jest coś nie tak. Jeszcze wieczorem spróbuje go zrobić, może wczoraj sie zablokowalem. Bo mam pewna koncepcje. 1.laczymy środkowe i mamy dwa trójkąty podobne w skali 2 2. Liczymy przy użyciu chyba tylko pitagorasa i bazujemy na podobieństwie oraz tym ze środkowa dzieli sie w stosunku 2:1 Na razie mam chwile przerwy, spróbuje jeszcze wieczorkiem ale gdyby ktoś rozwiązał to proszę sie podzielić emotka
10 kwi 16:13
YushokU: Y=z+1 jest styczna do okręgu wiedz ma jedno stałe rozwiazanie niezależnie od drugiej prostej. Wiec druga prosta musi być styczna lub przecinać sie w wpólnym punkcie z prosta y=x+1 Narysowales sobie to ?
10 kwi 16:16
Jacek: Faktycznie, miałem błąd w obliczeniach, jest jedno rozwiązanie przy y=x+1. Czyli pozostaje odnaleźć przy jakich k po podstawieniu za y wyrażeniem k−x do równania okręgu, będziemy mieli punkt styczności pomiędzy okręgiem a prostą z rodziny prostych k−x. I to spełnione jest przy k=−5 lub k=3. Chyba że znów się mylę.emotka
10 kwi 16:37
YushokU: Nie, jest dobrze
10 kwi 16:47
Jacek: Jak rysuję, to prosta y=−x−1 przecina okrąg w dwóch miejscach, a więc jest chyba źle dla k=−1
10 kwi 16:53
Mila: rysunek 1) (x+3)2+(y−2)2=8 y=x+1 A(−1,0) lub (x+3)2+(y−2)2=8 y=k−x k=3 y=3−x B=(−1,4) ============== są dwa rozwiązania sprawdzamy jaką wartość ma k gdy prosta y=k−x przecina okrąg w tym samym punkcie co prosta y=x+1 0=k−(−1)⇔0=k+1⇔k=−1, rozwiązanie układu (x+3)2+(y−2)2=8 y=−1−x (−1,0) (−5,4) Są dwa rozwiązania.
10 kwi 16:55
pigor: ..., a ja rozwiążę sobie analitycznie zadanie 2) Wyznacz wszystkie wartości parametru p,
 4x2−9 
dla których równanie

+ p2 = 4 ma dwa rozwiązania.
 4x2−12x+9 
a widzę to tak : −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 (2x−3)(2x+3) 
dane równanie ... ⇒

= 4−p2 i 2x≠3ma rozwiązanie
 |2x−3| 
⇔ (2x+3= 4−p2 i 2x >3) v (−2x−3= 4−p2 i 2x< 3) ⇔ ⇔ (2x=1−p2 i 2x >3) v (2x=p2−7 i 2x< 3) ⇔ 1−p2 >3 v p2−7< 3 ⇔ ⇔ p2< −2 v p2< 10 ⇔ 2p< −22 v 2p< 102 ⇔ ⇔ p< −2 v p< 52 , a więc dokładnie 2 rozwiązania ma ⇔ ⇔ p< −2 p< 52p< −2p∊(− ; −2) . ...emotka
10 kwi 17:10
Jacek: Mila, dla k=−5 chyba też jest OK? W sumie to zgodziłbym się z tym k=−1 o ile można przyjąć, że skoro wychodzi, iż dwa z trzech rozwiązań się pokrywają (−1,0) to w zasadzie mówimy o dwóch rozwiązaniach.
10 kwi 17:20
Mila: rysunek (x+3)2+(y−2)2=8 y=x+1 lub y=−5−x
10 kwi 17:37
YushokU: Odświeżam, próbowałem robić to 4'te, ale nie wychodzi. To do czego doszedłem umieszczę pózniej, bo teraz jestem w sKole na telefonie. Jakby ktoś miał pomysł to proszę o pomoc emotka
14 kwi 08:30
Kacper: rysunek Zadanie 4 Środkowe AK i BL trójkąta ABC przecinają się w punkcie N. Wierzchołek C leży na okręgu przechodzącym przez punkty K,L,N. a)Wykaż, że ∡KAB=∡ACN i ∡ABL=∡BCN b)Oblicz długość środkowej CM, wiedząc że AB=c Wystarczy uzasadnić, że trójkąt ABC musi być równoboczny, aby spełnione były założenia zadania emotka
14 kwi 09:33
Kacper: Edit. To co napisałem, to bzdura emotka Wcale nic nie musi
14 kwi 09:39
YushokU: Nawet nie jest. Ja przez dorysowanie równoległego do podstawy odcinka lk wyznaczyłem poszczególne podobieństwa miedzy trojkatami. Ale jak związać c z środkowa to nie wiem emotka
14 kwi 09:44
Kacper: Jak jest równoboczny, to oczywiście spełnione są wszystkie założenia.
14 kwi 10:39
Jacek: YushokU jeśli możesz to napisz proszę jak podejść do wykazania tych równości między tymi kątami w zadaniu 4 a).
14 kwi 11:49
YushokU: Musisz zauyważyć żę kąty ∡ABL=∡NLK−kąty odpowiadające−widać jak dorysujesz odcinek LK no i ∡NLK=∡NCB, bo są oparte na tym samym łuku emotka I analogicznie druga częśc.
14 kwi 12:43
lol:
14 kwi 12:44
Jacek: Czyli tak, mamy LK ∥ AB i stąd ∡ABL=∡NLK to kąty odpowiadające, ale nie widzę, aby ∡NLK był oparty na tym samym łuku co ∡NCB. ∡NCB oraz ∡NLK są "oparte" o NK, ale nie te same łuki. No chyba, że czegoś nie widzę.
14 kwi 13:27
Kacper: |∡AKL|=|∡KAB| − kąty naprzemianległe a kąty AKL i LCN to kąty wpisane oparte na tym samym łuku.
14 kwi 13:37
Jacek: Jakoś nie mogę tego zaakceptować, że się opierają na tym samym łuku. Dla mnie długość łuku dla ∡AKL jest mniejsza niż łuku dla ∡LCN. Oba te kąty "opierają" się o odcinek LN, ale nie te same łuki.
14 kwi 13:43
Jacek: A nie, macie rację, zapomniałem o treści i skupiłem się na nie do końca poprawnym rysunku.
14 kwi 14:10
Qlka: rysunek−23x⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒⇒∊
14 kwi 14:34
daras: @YoushokU wspieram Cię mentalnieemotka
14 kwi 15:26
YushokU: @daras, a z jakiego to powodu? Ofc miały być naprzemianległe, napisałem odpowiadające. @qlka To jest jakieś wyjaśnienie do zadania? Bo ja tu widzę zażenowanego trójkąta
14 kwi 16:27
Kacper: Dobrze, to ja w takim razie podam rozwiązanie podpunktu b) Łatwo pokazać, że punkt P, będący punktem przecięcia odcinka LK i środkowej CM jest środkiem odcinka CM.
 x 
Jeśli szukaną długość środkowej oznaczę jako x, to |NP|=

.
 6 
Ostatnim krokiem jest skorzystanie z twierdzenia o cięciwach w naszym okręgu. |PL|*|PK|=|PN|*|PC|
c c x x 

*

=

*

4 4 6 2 
c2 x2 

=

16 12 
 c3 
x=

 2 
14 kwi 18:02
YushokU: rysuneko, właśnie wszedłem bo znalazłem rozwiązanie. już myślałem, że nie ma szans żeby to rozwiązać Okazało się, że nie bez przyczyny był ten punkt a) w zadaniu Ja mam tak: s=CM LE=x ΔLKC ≈ ΔABC(k,k,k) w skali k=2
 1 s 
|CE|=

CM=

 2 2 
 2s 
|CN|=

 3 
 s 
|MN|=

 3 
 s 
|EN|=|CM|−|CE|−|MN|=

 6 
I teraz korzystamy z podpunktu a) ΔLEN≈ΔCEK(k,k,k)
x 
s 

2 
 

=

s 

6 
 x 
12x2=h2 h=23x
 1 c c 
ale wiemy że x=

*

=

 2 2 4 
 23 
czyli h=

 4 
ufff... Niby proste teraz jak patrze, ale tak to już jest z planimetrią. Użycie wiedzy z gimnazjum w LO i jeszcze są z tym problemy, chyba trzeba na to więcej czasu poświęcić.
14 kwi 19:13
YushokU: I dziękuję Kacper za nieco inne podejście, przy okazji poznam nowe twierdzenie
14 kwi 19:15
Kacper: Twierdzenie przydatne emotka
15 kwi 11:52
YushokU: w ogóle nie wiem skąd mi się to h w rozwiązaniu znalazło, tam gdzie jest h powinno być s
15 kwi 13:55