Proszę o sprawdzenie
Bartu: Na ile sposobów można rozdzielić dziewięć różnych ksiażek pomiędzy trzech uczniów tak, aby
liczby ksiażek otrzymanych przez poszczególne osoby tworzyły ciag arytmetyczny i każdy uczeń
otrzymał przynajmniej jedna ksiażkę?
a+c=2b i a+b+c=9
a+c=9−b
9−b=2b ⇒ b=3
a+c=6
6=1+5
6=2+4
6=3+3
6=4+2
6=5+1
Zatem ksiazki można rozdzielić na 5 sposobów.
Czy to rozwiazanie jest dobre?
2 kwi 13:53
Qulka:
dla 135 6 sposobów
dla 234 6 sposobów
dla 333 1 sposób
więc na 13 możliwości gdyby książki były takie same.. a teraz jeszcze że są różne
2 kwi 13:57
Bartu: Słuszna uwaga, dziekuje serdecznie
2 kwi 13:59
Qulka: czyli książkom trzeba przypisać ucznia
| 9! | |
dla 135 |
| = 7•8•9 = 504 |
| 3!5! | |
| 9! | |
dla 234 |
| = 4•5•7•9 = 1260 |
| 2!3!4! | |
| 9! | |
dla 333 |
| = 7•8•9 = 1680 |
| 3!3!3! | |
zatem 504•6+1260•6+1680
2 kwi 14:04
Bartu: Teraz wyszlo CI cos za duzo, ten wczesniejszy sposob byl dobry, na 6 sposobow, co można
policzyc z Newtona, mianowicie 3 nad 1
czyli dla 135 byłoby
1,3,5
1,5,3
3,1,5
3,5,1
5,1,3
2 kwi 14:08
Qulka: ale to nie to samo czy uczeń A dostanie książkę o tytule t1 czy t2 czy t3 czy .....
myśmy tym sposobem podzielili tylko liczbę książek pomiędzy uczniów (ile książek dostanie) a
teraz wypadałoby policzyć jaki tytuł książki będzie miał ten co dostanie 1
2 kwi 14:15
Qulka: skoro napisali dziewięć RÓŻNYCH książek
2 kwi 14:18
Bartu: Racja
2 kwi 14:24
Bartu: Raz napisałeś/aś że 7*8*9 to 504 a drugim razem że to 1680
2 kwi 14:27
Qulka: kopiowałam ułamki i zapomniałam skasować
2 kwi 14:30
Qulka: edycja wzorków jest czasochłonna
2 kwi 14:30
Qulka: tam zostaje 4•5•7•4•3
2 kwi 14:31
Bartu: Ok, spoko, dzieki za pomoc
2 kwi 14:32