matematykaszkolna.pl
Równanie z pierwiastkiem nata: Jak to obliczyć: x+3 > 9−x
2 kwi 08:24
nata: dziedzina: x >= −3
2 kwi 08:25
nata: wtedy prawa strona do wartości x=9 jest dodatnia i podnoszę obie strony do kwadratu, wyszło mi rozwiązanie x ∊ (6; 9> a co dalej jak x>9 i prawa strona jest ujemna ?
2 kwi 08:30
kix: czyli x∊(6;+) bo x+3 jest funkcją rosnącą a 9−x malejącą. Dla x=6 wykresy przecinają się
2 kwi 09:01
nata: no tak dzięki emotka
2 kwi 11:59
nata: proszę o sprawdzenie: x−2 < 8−x df: x≥2 x−2 < 64−16x+x2 x2−17x+66 > 0 x1=6 x2=11 odp. x ∊ <2;6) a od (11;) już nie bo prawa strona jest zawsze mniejsza w tym przedziale.
2 kwi 12:11
PW: Brakuje mi stwierdzenia, że: 1° dla x > 8 rozwiązań nie ma, bo prawa strona badanej nierówności jest ujemna, a lewa nieujemna 2° wobec powyższego szukamy rozwiązań tylko dla x należących do dziedziny i jednocześnie x ≤ 8, czyli dla x∊<2, 8>; 3° dla takich x badana nierówność jest równoważna nierówności otrzymanej w wyniku podniesienia obu stron do kwadratu: x − 2 < x2 − 16 x + 64, x∊<2, 8>. Rozwiązaniami nierówności x2 − 17x + 66 > 0, x∊<2, 8> są x∊<2, 6>. Zilustrować to wykresem, unikać niejasnych stwierdzeń w rodzaju " a od (11;) już nie bo prawa strona jest zawsze mniejsza w tym przedziale", bo nie wiadomo co o tym sądzić − jaka prawa strona? Nie dostałabyś pełnej liczby punktów za to rozwiązanie. Dopóki nie pojawi się przedział <2, 8>, nie wolno podnosić nierówności stronami do kwadratu − z tej przyczyny, że nie wiemy nic o znaku prawej strony. Podnosić stronami do kwadratu można tylko wtedy, gdy wiemy, że obie strony są nieujemne. W przeciwnym wypadku możemy "wprowadzić obce rozwiązania". Przykład: x2 < −7 − rozwiązań nie ma. Gdy podniesiemy stronami do kwadratu: x4 < 49 − rozwiązania są.
2 kwi 12:39
pigor: ..., x=6 trzeba "wyrzucić" − nie spełnia danej nierówności, która jest ostra x−2 < 8−x, a dla x=6 mamy 6−2 = 8−6 . ...emotka
2 kwi 12:57
PW: Dobrze że czuwasz, chwila nieuwagi i ... bęc. A nata pisała dobrze ten przedział, mogłem skopiować ...
2 kwi 13:04
pigor: ,,, bo sam mam na takie nierówności sposób taki np. : x−2 < 8−x / + x−2 i x−2 ≥0 i 8−x ≥ 0 ⇒ ⇒ (x−2)2+ x−2−6 < 0 i 2≤ x ≤ 8, itd. nierówność kwadr.
2 kwi 13:31
PW: O licho, mądry sposób, można się od Ciebie wiele nauczyć.
2 kwi 14:11
nata: Dzięki emotka teraz lepiej to rozumiem, ale nie jestem jeszcze pewna, czy z każdym przykładem dam sobie radęemotka Pigor nie bardzo wiem co zrobiłeś. mógłbyś to wyjaśnić, please emotka
2 kwi 16:55
pigor: ... , cóż, ja robię często ...emotka "pod tych" co chcą wyjść poza szkolne schematy i myślą poważnie o studiach, gdzie matma wiadomo..., dlatego powiem tak : zrobiłem to co widzisz, nie znaczy, że jest to jakiś ogólny sposób choć akurat tu pierwszy swój przykład możesz analogicznie np. tak : x+3 > 9−x /+x+3 i x+3 ≥0 ⇔ x+3+x+3 >12 i (*) x ≥ −3 ⇒ ⇒ (x+3)2+x+3−12 > 0 i (**) x+3=t ≥0 ⇒ t2+t−12 > 0 ⇔ ⇔ (t+4)(t−3) >0 stad i z (**) ⇔ t−3 > 0 ⇔ t >3 i x+3 >3 ⇒ ⇒ x+3 >9 ⇔ x >6x∊(6 ;+) . ...emotka
2 kwi 17:32
nata: rozumiem że do obu stron nierówności dodałeś x+3 które jest ≥0 ale w jaki sposób z równania x+3+x+3 >12 otrzymałeś (x+3)2+x+3−12 > 0 − tego nie rozumiem emotka
2 kwi 19:29
nata: pytanie do PW: czy w punkcie 2o nie powinno być x<8 czyli x ∊ <2;8) bo dla x=8 x−2 musiałby być <0 a to jest niemożliwe − brak rozwiązania Czy mam rację, bo wcale nie jestem tego pewna
2 kwi 20:06
5-latek: rysunekAby podnieść stronami nierownosc do kwadratu obie strony nierownosci musza być nieujemne czyli wiekszse bądź rowne 0 czyli ≥0 Pierwiastek algebraiczny z 0 istnieje bo 0=0 Pomimo tego ze wyznaczysz dziedzine nierownosci należy sprawdzić rozwiązania Tutaj masz x−2≥0 to x≥2 i 8−x≥0 to −x≥−8 to x≤8
2 kwi 20:30
nata: ok dzięki emotka
2 kwi 20:37