matematykaszkolna.pl
Zabawa 5-latek: Do tegorocznych maturzystów W związku z tym ze kochana matura zbliza się wiekimi krokami to może będziecie sami dla siebie pisać przydatne wzory które sa lub nie ma w tablicach matruralnych . Może ja zaczne np. z trygonometrii 1. sin2x+cos2x=1
 sinx 
2. tgx=

ale czy dla wszystkich katow ?
 cosx 
 cosx 
3. ctgx=

to samo pytanie
 sinx 
4. tgx* ctgx=1 (dla jakich kątow ?
 1 
a z etgo tgx=

 ctgx 
 1 
5. 1+tg2x}=

a ztego
 cos2x 
 1 
cos2x=

 1+tg2x 
 1 
6. 1+ctg2x=

a z tego
 sin2x 
 1 
sin2x=

Na razie tyle bo muszse jechać do pracy .
 1+ctg2x 
Potem jeszcze wpiszse pare wzorow . Wiec się bawcie emotka
26 mar 14:04
Saizou : a worki 5 i 6 pochodzą z wzorów na cos(2x) cos(2x)=cos2x−sin2x=
 2cos2x−1 2cos2x−1 
cos2−(1−cos2x)=2cos2x−1=

=

=
 1 sin2x+cos2x 
 1 
cos2x(2−

)
 cos2x 
 
 1 
2−

 cos2x 
 

=

 sin2x 
cos2x(

+1)
 cos2x 
 tg2x+1 
zatem
 
 1 
2−

 cos2x 
 
2cos2x−1=

 tg2x+1 
 
 1 
2−

 cos2x 
 
tg2x+1=

=
 2cos2x−1 
2cos2x−1 

cos2x 
 2cos2x−1 1 1 

=

*

=

2cos2x−1 cos2x 2cos2x−1 cos2x 
 1 
ostatecznie więc tg2x+1=

 cos2x 
a jak już to znamy to pokazanie wzoru 6 jest proste
26 mar 15:54
jakubs: Ja polecam zapoznać się z http://pl.wikipedia.org/wiki/Twierdzenie_Ptolemeusza Czasami przydatne twierdzonko emotka
26 mar 16:01
Saizou : jakubs a jakie twierdzenia w matematyce nie są przydatne ?
26 mar 16:07
pigor: ..., a nie lepiej z jedynki trygonometrycznej np. tak : sin2x+cos2x =1 / : cos2x≠0 (albo przez sin2x≠0) ⇒
 1 1 
⇒ tg2+1 =

albo 1+ctg2x =

i koniec kropka .emotka
 cos2x cos2x 
26 mar 16:11
Saizou : też można, jest nawet łatwiej no ale maturzystą trening "obliczeniowy" nie zaszkodzi
26 mar 16:24
Saizou : *grryyy... maturzystom
26 mar 16:24
jakubs: Saizou miałem na myśli pod maturkę, przecież nikt nie będzie się uczył np. tw Bolzano−Weierstrassa na maturę.
26 mar 16:28
Saizou : no niby tak, ale jest to bardzo uzyteczne tw. w matematyce xd
26 mar 16:33
kleszcz: A z podstawy zrobicie? .
26 mar 16:36
Saizou : kleszczu co masz na myśli ?
26 mar 16:37
kyrtap: Moje dwa wzorki nie wiem czy używane: prosta przechodząca przez punkty A = (x1,y1) , B =(x2,y2) ma postać:
 y2 − y1 
y−y1 =

(x − x1)
 x2−x1 
Środek okręgu S = (a,b) o postaci ogólnej x2+y2+Ax+By+C=0 i jego promień można wyznaczyć w taki sposób: S :
 −2A = a  
−2B = b
r = a2 + b2 − C
26 mar 16:40
kleszcz: A wzory, których nie ma w tablicach na przykład na liczbę przekątnych n−kąta.
26 mar 16:40
kyrtap:
 n(n−3) 
d =

 2 
gdzie d − liczba przekątnych n − liczba kątów
26 mar 16:42
kleszcz: Kurde kyrtap nie wiedziałem, że z postaci ogólnej można obliczyć środek okręgu i promień. Ten wzór na prostą przechodzącą przez dwa punkty jest na karcie wzorów, tylko w jakiejś udziwnionej wersji(ale się już przyzwyczaiłem do tej udziwnionej ).
26 mar 16:43
kleszcz: Ciekawe, czemu te wzory pominęli na karcie wzorów zapomnieli o nich, na przykład na tej karcie wzorów na ma w ogóle zależności w figurach opisanych i wpisanych na okręgu(przykładowo trójkąt równoboczny opisany na okręgu).
26 mar 16:45
kyrtap: aha i jeszcze taka uwaga do tej postaci prostej przechodzącej przez dwa punkty jeśli przykładowo punkty będą miały współrzędne A = (1,5) , B = (1,3) to prosta ta przechodząca przez punkty A i B będzie miała postać x = 1 , analogicznie jeśli A = (0,5) , B = (−2, 5) prosta : y = 5
26 mar 16:46
Saizou : rysunek wzór na ilość przekątnych można zapamiętać tak że mamy n wierzchołków przekątne na 100% nie "idą" z wierzchołka 2 do wierzchołków 1,2,3, czyli do trzech wierzchołków, dlatego mamy (n−3), takich sytuacji mamy n, bo jest n wierzchołków, wiec n(n−3) jeszcze sprawa dlaczego dzielimy przez dwa, a no dlatego że przekątne 1−4 to to samy co 4−1,
 n(n−3) 
wiec została zliczona 2 razy, zatem d=

 2 
26 mar 16:50
kyrtap: Saizou wiadomo takie wzorki tylko wyprowadzać, nie warto i wklepywać na dysk jeśli się wie jak wyznaczyć emotka
26 mar 16:52
Saizou : Lepiej napisać dla kogoś kto nie wiem
26 mar 16:53
Saizou : *wie
26 mar 16:53
kyrtap: jeśli jakiś uczeń skorzysta z tego co zapisaliśmy teraz na maturze to jest już sukces dla nas emotka
26 mar 16:54
kleszcz: A jak to było z trójkątem równobocznym wpisanym i opisanym w okrąg − coś tam pamiętam, że była taka zależność, że w którymś R=23h, a w innym było r=13h. Tylko teraz co było w czym? . To mi się myli zawsze.
26 mar 17:03
Saizou : co jest dłuższe: promień okręgu wpisanego czy opisanego ?
 2 1 
oraz co jest dłuższe

h czy

h
 3 3 
26 mar 17:04
kleszcz: Aha, chyba w taki razie Promień okręgu opisanego w trójkąt równoboczny R=23h Promień okręgu wpisanego w trójkąt równoboczny r=13h Dobrze piszę?
26 mar 17:09
kyrtap: tak emotka
26 mar 17:11
kyrtap: "Promień okręgu opisanego na trójkącie równobocznym"
26 mar 17:12
Saizou : to było w domyśle emotka
26 mar 17:13
kleszcz: no tak, rzeczywiście dziwnie to napisałem .
26 mar 17:13
kleszcz: A jak był okrąg opisany na kwadracie to promień to była połowa przekątnej kwadratu?. W ogóle coś jeszcze jest ważnego do zapamiętania z tych figur płaskich opisanych i wpisanych, co często i rzadziej zdarza się w zadaniach?.
26 mar 17:15
kleszcz:
26 mar 17:35
26 mar 23:11