matematykaszkolna.pl
Wykaz, ze trojkat jest prostokatny i oblicz obwod Daniel: Wykaz ze trojkat PQR jest prostokatny i oblicz jego obwod P=(−4,−6) Q=(2,5) R=(−2,4) Niech mi ktos rowiaze te zadanie wraz z tlumaczeniem, a pozniej niech mi ta osoba poda jakies 3 inne punkty i sprobuje to sam obliczyc... Bardzo Prosze emotka
25 mar 09:34
J: to może na początek sam oblicz długości boków
25 mar 09:35
Daniel: Czyli mam policzyc punkty PQ , PR i QR ze wzoru (x2−x1)2 + (y2−y1)2 wszystko pod pierwiastkiem?
25 mar 09:39
J: dokładnie tak
25 mar 09:40
Daniel: PQ= pierwiastek z 157 PR= pierwiastek z 104 QR= pierwiastek z 17 Dobrze?
25 mar 09:41
kix: 104 źle
25 mar 09:47
J: policzone dobrze, ale to nie jest trójkąt prostokątny emotka , sprawdź treść zadania
25 mar 09:49
kix: sorki, dobrze emotka
25 mar 09:51
Daniel: Nie rozumiem o co chodzi
25 mar 09:51
J: ten trójkąt nie jest prostokątny
25 mar 09:53
kix: tak jak J napisał, policzyłeś dobrze długości boków, lecz nie jest to Δ prostokątny emotka
25 mar 09:54
Daniel: Czyli to koniec zadania czy jak? Po prostu mam napisac, to nie jest trojkat prostokatny i tyle? Czy jeszcze cos z obwodem trzeba zrobic?
25 mar 09:55
J: policz obwód i dopisz,że ten trójkąt nie jest prostokątny ( jesli dobrze przepisałeś treść zadania )
25 mar 09:56
kix: dokładnie tak możesz napisać, ale masz jeszcze obliczyć jego obwód
25 mar 09:56
Daniel: Tresc na pewno dobrze przepisana ObwΔ= pierwiastek z 157 + pierwiastek z 104 + pierwiastek z 17 = pierwiastek z 278 Trojkat nie jest prostokatny i to jest koniec zadania tak?
25 mar 10:00
J: Katastrofa ! a + b + ca+b+c !
25 mar 10:02
kix: liczby podpierwiastkowe nie sumuj pod jednym pierwiastkiem
25 mar 10:03
Daniel: hmmmm?
25 mar 10:04
Daniel: Przeciez nie sumuje ;s 157 + 104 + 17 = 278 ?
25 mar 10:06
kix: obwód będzie sumą poszczególnych pierwiastków emotka
25 mar 10:06
kix: trzy posty wyżej J napisał przecież że takie działanie jest zabronione
25 mar 10:07
Daniel: Czyli jak dokladnie ma to wygladac?
25 mar 10:10
kix: Ob = 157 + 104 + 17
25 mar 10:11
Daniel: i tak ma zostac, nie sumowac tego tak?
25 mar 10:15
J: możesz jeszcze: 104 = 4*26 = 226
25 mar 10:16
kix: zostaw tak jak jest, będzie GUT
25 mar 10:16
Daniel: Ale to chyba lepiej napisac tak jak napisal kix, co nie ? Przeciez tak tez moze chyba byc Mam jeszcze kilka zadan, pomoglibyscie rozwiazac?
25 mar 10:18
kix: zapis zaproponowany przez J jest z matematycznego punktu widzenia bardziej elegantisze emotka
25 mar 10:19
Daniel: Mam jutro poprawe sprawdzianu i chcialbym go zdac :s A sam nie dam rady tego ogarnac, w sumie mam rozwiazane po troszku te zadania i chcialbym sie was zapytac czy to dobrze jest
25 mar 10:20
kix: pisz, jak ktoś będzie miał czas to z pewnością pomoże emotka
25 mar 10:21
Daniel: Okej, to po kolei. Sprawdz czy punkty PML leza na jednej prostej [czy sa wspoliniowe] P=(2,0 M=(0,−1) L=(4,2) i ja to zrobilem tak, wzialem punkty PM i obliczylem prosta ze wzoru (x2−x1)(y−y1)=(y2−y1)(x−x1) Prosta mi wyszla y=1/2x−1 nastepnie podstawilem z punktu L 4 za x i mi wyszlo. y=1/2*4−1=2−1=1≠2 prostej MP /// i napisalem ,ze nie sa wspoliniowe dobrze, jest to zrobione?
25 mar 10:24
J: za dużo roboty ... wystarczy sprawdzić same współczynniki kierunkowe prostych
 0−2 
PM: a =

= 2
 −1 − 0 
 4−2 
PL: a =

= 2
 2−0 
PLM są współliniowe
25 mar 10:28
Daniel: To ja tez cos zle zrobilem ,bo mi wyszly, ze nie sa wspoliniowe a Tobie ze sa ;s... a mozesz podac wzor na to jak Ty to obliczyles?
25 mar 10:36
J: wspólczynnik kierunkowy prostej przechodzącej przez punkty A i B :
 yB − yA 
a =

 xB − xA 
25 mar 10:40
J: rysunek jeśli proste: PL i PM mają taki sam wspólczynnik kierunkowy, to PLM są współliniowe
25 mar 10:42
kix: współczynniki kierunkowe mogą się zgadzać, lecz mogą się różnić o wyraz wolny i wtedy nie będą się proste pokrywały
25 mar 10:47
Daniel: I to jest koniec zadania?
25 mar 10:48
kix: nie, napisałem to w kontekście tego co kolega J podał o współczynnikach kierunkowych, a twoje punkty nie są współliniowe − w prosty sposób możesz sprawdzić swoje obliczenia nanosząc współrzędne tych punktów na wykres emotka
25 mar 10:51
kix: czyli zrobiłeś dobrze
25 mar 10:51
Daniel: Czyli co teraz musze zrobic?
25 mar 10:53
kix: w odpowiedzi napiszesz, że nie są współliniowe
25 mar 10:54
J: @kix .. zastanów się, co napisałeś i popatrz na rysunek , jesli proste PL i PM maja taki sam współczynnik kierunkowy i obie przechodzą przez punkt P to muszą się pokrywać
25 mar 10:55
J: nie ściemniaj , bo są wspólniniowe
25 mar 10:56
Daniel: Kurcze juz sie potracilem w tym
25 mar 10:57
kix: @J wszystko byłoby OK gdyby punk L leżał pomiędzy M i P , a tak nie jest
25 mar 10:59
J: teraz to ja ściemniłem ... sorry emotka
25 mar 11:00
kix: @Daniel, pomyłki się zdarzają, dobrze zrobiłeś i nie załamuj się emotka, dawaj dalej
25 mar 11:01
kix: @J taki urok pracy na kilku frontach emotka
25 mar 11:02
J: racja , myślami jestem przy innym zadaniu emotka
25 mar 11:03
5-latek : rysunekDaniel przeciez w innym poscie (troche czasu temu Mila Ci pokazala jak to sprawdzic emotka
25 mar 11:07
Daniel: Czyli te moje obliczenia sa dobre tak? Ok... A odp to punkty PML nie sa wspoliniowe teraz 2 zadanie Wiedzac, ze punkt M jest srodkiem odcinka AB wyznacz wspolrzedne punktu B A=(3,4) M=(1,7) zrobilem to tak xa+xb/2 ya+yb/2=S(a,b) 3+xb/2 4+yb/2=(1,7) 3+xb/2=1/*2 4+yb/2=7/*2 3+xb=2 4+yb=14 xb=2−3 yb=14−4 xb=−1 yb=10 i odpowiedz B=(−1,10) dobrze?
25 mar 11:10
5-latek : rysunek Poniwaz jest to zadnie z geometrii analitycznej robimy to tak Rysujemy odcinek AB i na min zaznaczamy punkt M Teraz juz widzimy co mamay robic
 xA+xB 
xM=

to 2xM= xA+xB to xB= 2xM−xA
 2 
To samo yM= .....
25 mar 11:18
Daniel: a nie moge zrobic tak jak ja zrobilem?
25 mar 11:19
kix: wynik masz dobry, a klasyczną metodę podał 5−latek
25 mar 11:21
J: zrobiłeś tak samo i dobrze policzyłeś emotka
25 mar 11:21
Daniel: Dobra, czyli 3 zadania mam z glowy W sumie ostatnie teraz. Okresl wzajemne polozenie dwoch okregow o rownaniach (x+2)2 + (y−2)2=64 i x2+y2−4x+2y−4=0 Tu nie mam pojecia co zrobic;c
25 mar 11:27
5-latek : Wiesz mnie kiedys uczona ze nawet do najprostszsego zadania z geometrii analitycznej nalezy zrobic rysunek (chyba ze to wyraznie zaznaczono ze bez rysunku emotka
25 mar 11:28
kix: drugie równanie okręgu zapisz w takiej postaci jak jest zapisane pierwsze
25 mar 11:30
J: Policz promienie tych okręgów
25 mar 11:30
5-latek : 1. Odczytaj srodek i promien okregu z 1 rownania i narysuj go w ukladzie wspolrzednych 2 Rownanie nr 2 doprowadz do postaci kanonicznej i odczytaj z niego srodek i promien i tak samo narysuj go w ukladzie wspolrzednych
25 mar 11:33
Daniel: S=(−2,+2) r=8 z tego pierwszego rownania a co dalej? ;s
25 mar 11:34
kix: a teraz drugie równanie okręgu sprowadź do takiej samej postaci jak równanie pierwszego
25 mar 11:38
5-latek : Otoz tez jesli masz rownanie okregu w postaci ogolnej (zredukowanej czyli x2+y2+Ax+By+C=0 to z tej postaci rowniez mozesz odczytac srodek okregu i promien
 A B A2+B2−4C 
xsr= −

ysr= −

i promien r=

 2 2 2 
Patrzysz na rownanie i jesli A2+B2−4C>0 to to jest rownanie okregu
25 mar 11:42
5-latek : Warto jest znac 2 metody emotka
25 mar 11:44
Daniel: Chyba sobie odpuszcze to zadanie, bo ciezko je kumam Dziekuje za pomoc mi w zadaniach
25 mar 11:55
kix: lepiej niech się nauczy sprowadzać równanie to klasycznej postaci (x−a)2+(y−b)2=R2
25 mar 11:56
kix: x2+y2−4x+2y−4 = (x−2)2+(y+1)2=9
25 mar 11:58
5-latek : Jeszce bede chwile to sprobujemy to zrobic Masz takie rownanie okregu x2+y2−4x+2y−4=0 KOrzystamy z e wzorow skroconego mnozenia \(a+b)2= a2+2ab+b2 lub (a−b)2= a2+2ab+b2 Teraz popatrz Mamy x2−4x wiec skorzystamy z e wzoru (a−b)2=a2−2ab+b2 zobacz (x−2)2= x2−4x+16 Tak? ale my musimy mie tylko x2−4x x2−4x= (x−2)2−16 (musimy ta 16 odjac zeby dostac to samo Teraz mamy y2+2y (korzystamy z ewzoru (a+b)2= a2+2ab+b2 Poatrz (y+1)2= y2+2y+2 ale my mamy miec y2+2y wiec od (y+1)2 odejmujemy 2 i dostajemy y2+2y bo y2+2y=(y+1)2−2 Mamy to rownanie (zapisze jes troche inaczej zeby bylo lepiej widac x2−4x+y2+2y−4=0 Teraz do tego rownania za x2−4x wstawiamy (x−2)2−4 a za y2+2y wstawiamy (y+1)2−2 (x−2)2−4+(y+1)2−2−4=0 postac kanoniczna jest taka ( (x−xs)2+(y−ys)2=r2 Wiec nasza postac zielona zapiszsemy tak (x−2)2+(y+1)2= 4+2+4 (x−2)2+(y+1)2=10 Odczytaj z niego srodek i promien i mozesz sobie tez porownac wyniki (zrob sobie obliczenia z postu 11:42
25 mar 12:17
kix: wstawiamy (y+1)2−1 a nie (y+1)2−2
25 mar 12:20
5-latek : Nie wiem o czym mysle ale przeciez (y+1)2= y2+2y+1 ( a nie +2 Popraw to sobie i wszedzie tam gdzie jest odjac 2 popraw na odjac 1 Rownanie bedzie takie jak napisal kolega post 11:58 czyli (x−2)2+(y+1)2=9 Dobrze ze kolego napisales (a ja takiego babola strzelilememotka
25 mar 12:23
Daniel: Okej, zaraz to sobie przeloze na swoje emotka Dzieki
25 mar 12:26
5-latek : I sprobuj soebie zrobic tak samo takie rownanie x2+y2−6x+2y+6=0
25 mar 12:32
Daniel: Hmm, ciezkie to troszke
25 mar 12:58
kix: wszystko jest trudne zanim stanie się łatwe emotka
25 mar 13:02
5-latek : Zadne to nie jest ciezkie np mamy ten wzor (x−b)2= x2 2xb +b2 patrz na to czerowne Mamy teraz tak (x− no wlasnie ile ?)2 zeby dostac x2−6x Zobacz ze w tym wzorze 2xb= 6x teraz przez ile nalezy popnozyc 2 zeby dostac 6? i to jest nasze b
25 mar 13:09