zadanko
Blue: Mógłby ktoś wytłumaczyć to zadanie
bo nie ogarniam: Zbiór A ma tę własność, że poprzez
usuwanie z niego jednego lub dwóch elementów można utworzyć 190 różnych zbiorów. Ile elementów
ma zbiór A ?
22 mar 20:30
22 mar 20:34
Mila:
19 ?
22 mar 20:38
22 mar 21:22
Mila:
Jeżeli usuwasz 1 element ze zbioru A to zostają pozostałe elementy i to jest nowy zbiór,
| | |
Jeden element można wybrac ze zbioru n− elementowego na | sposobów. |
| |
Jeżeli usuwasz dwa elementy ze zbioru A to zostają pozostałe elementy i to jest nowy zbiór.
| | |
Dwa elementy można wybrać na | sposoby. |
| |
Ponieważ w treści jest spójnik "lub" to łączymy ilości tych zbiorów:
2n+n*(n−1)=380
n(2+n−1)=380
n*(n+1)=380 w zbiorze N
+ mamy iloczyn kolejnych liczb naturalnych, zatem zgaduję :
19*20=380
n=19
===
po usunięciu jednego elementu ( na wszystkie sposoby) otrzymamy 19 zbiorów o 18 elementach
po usunięciu 2elementów ( na wszystkie sposoby)otrzymamy
| | 1 | |
= |
| *19*18=19*9=171 różnych podzbiorów o 16 elementach |
| 2 | |
171+19=190.
22 mar 21:38
Jacek: Niestety, moim zdaniem, zadanie ma nieprecyzyjną treść. Bo chodzi o jednokrotne usunięcie
jednego lub dwóch elementów ze zbioru i 190 oznacza liczbę różnych zbiorów powstałych z
takiego jednokrotnego aczkolwiek alternatywnego działania.
W powyższym rozwiązaniu przyjęto trochę inne rozumowanie, ale na jedno wychodzące, czyli na ile
sposobów można wybrać różne zbiory o 1 mniej liczne od n ze zbioru n−elementowego, no i
podobnie z n−2.
Osobiście napisałbym:
, ale na to samo wychodzi.
22 mar 21:39
YushokU: Ahaaaaa.
Dziękuję
Milu .
Totalnie źle zrozumiałem polecenie.
Myślałem, że chodzi o to, że przypuścmy mamy zbiór {A,B,C,D} i usuwając z niego 1 element
(np.D) możemy mieć z niego zbiory {A},{B},{C},{A,B},{A,C},{B,C},{A,B,C}
No i nie miałem pojęcia jak się za to zabrać.
Ale teraz po twoim rozwiązaniu dokładnie rozumiem treść polecenia i widzę swój błąd rozumowania
22 mar 21:44
Mila:
22 mar 21:48
Blue: Nadal średnio to ogarniam..
22 mar 23:35
Blue: Ogólnie matura dobrze poszła, z wyjątkiem tego zadania i tego trapezu, z tym że rozwiązanie
trapezu rozumiem, a tego nie...
22 mar 23:36
Blue: otrzymamy 19 zbiorów o 18 elementach
171 różnych podzbiorów o 16 elementach
skąd się to wzięło?
22 mar 23:40
Blue: ej, już chyba ogarniam, ale czy tam nie powinno być 171 różnych podzbiorów o 17 elementach
22 mar 23:43
Jacek: tak, masz rację, 171 razy 17 elementowe zbiory
22 mar 23:45
Janek191:
n = 19 − mamy zbiór o 19 elementach
Wybieramy z niego podzbiory 18 − elementowe i 17 − elementowe.
Jest ich
| | | | 19 ! | | 18*19 | |
+ | = 19 + |
| = 19 + |
| = |
| | 2 * 17 ! | | 2 | |
= 19 + 9*19 = 19 + 171 = 190
22 mar 23:45
Mila:
Zrób symulację na zbiorze Z={A,B,C,D}
Wyjmujesz jeden element:
A zostają {B,C,D}
albo
B zostają {A,C,D}
albo
C zostają {A,B,D}
albo
D zostają {A,B,C}
Masz 4 nowe zbiory , każdy ma 3 elementy ze zbioru Z.
22 mar 23:46
Blue: To dobrze
W każdym razie dzięki wielkie Mila za wytłumaczenie
Ale zadanko bardzo nietypowe
jak na maturę.
22 mar 23:47
Mila:
No źle odjęłam 19−2=17.
22 mar 23:48
Mila:
Tak , a z trapezem jakie było?
22 mar 23:49
22 mar 23:52
22 mar 23:53
kyrtap: jeszcze nie śpicie Królewny ?
22 mar 23:56
Blue: Ja jak zwykle się nie wyśpię
A Ty królewiczu?
23 mar 00:03
Blue: Na Googlach jest jakaś matematyczka dziś, tak nawiasem mówiąc
23 mar 00:05
kyrtap: za wczesna pora dla studenta
23 mar 00:05
Janek191:
x
2 = 25
2 − 20
2 = 625 − 400 = 225
x = 15
Pole
P
Δ = 0,5*20*15 = 150
P
Δ = 0,5*25*h = 12,5 h = 150 ⇒ h = 12
y
2 = r
2 − h
2 = 12,5
2 − 12
2 = 156,25 − 144= 12,25
y = 3,5
b = 2 y = 5
Pole trapezu
P = 0,5 *( 25 + 5)*12 = 15*12 = 180
===========================
23 mar 00:11
YushokU: No to
Blue widzę, że podobne problemy mamy
Swoją drogą to maturki z zadania.info z tygodnia na tydzień są co raz fajniejsze.
23 mar 00:16
YushokU: @Janek191
Zrobiłeś 14, a nie 17'ste
I odpowiedź nieco inna niż prawidłowa(192)
23 mar 00:18
Blue: Janek, to zadanie akurat umiałam
Chodziło o inny trapez
i wyszło 192, a nie 180
23 mar 00:20
Qulka: a to po prostu były trójkąty 3x:4x:5x i po co się męczyć z pitagorasem
b=7
23 mar 00:21
Blue: Dobrze, że zadania.info robią te maturki, można się sprawdzić
Bo jednak materiałów do nowej
matury nie ma aż tak dużo
23 mar 00:22
Blue: Ja jak to liczyłam, to wykorzystałam trójkąt prostokątny
i potem z pola trójkąta h i z
Pitagorasa znowu
23 mar 00:23
Eta:
|BC|=
√625−400=15
| 20*15 | | a+b | |
h= |
| = 12 i |AE|= |
| =√400−144=16 |
| 25 | | 2 | |
P=16*12=
192
23 mar 00:25
Qulka: 99% zadań z trójkątem prostokątnym to ten 3:4:5
można się nie męczyć
23 mar 00:26
Janek191:
Bo pomyłka − powinno być
b = 2*3,5 = 7
P = 0,5*( 25 + 7)*12 = 6*32 = 192
========================
23 mar 00:26
Eta:
Żadna "męka"
23 mar 00:26