matematykaszkolna.pl
zadanko Blue: Mógłby ktoś wytłumaczyć to zadaniebo nie ogarniam: Zbiór A ma tę własność, że poprzez usuwanie z niego jednego lub dwóch elementów można utworzyć 190 różnych zbiorów. Ile elementów ma zbiór A ? emotka
22 mar 20:30
Janek191: Może tak :
nawias
n
nawias
nawias
n −1
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
n − 2
nawias
 
+
= 190
  
22 mar 20:34
Mila: 19 ?
22 mar 20:38
YushokU: Dołączam się do prośby emotka To jest rozwiązanie, ale trochę go nie rozumiem. http://oi59.tinypic.com/1zzsug1.jpg @Blue Jak poszła maturka? emotka
22 mar 21:22
Mila: Jeżeli usuwasz 1 element ze zbioru A to zostają pozostałe elementy i to jest nowy zbiór,
 
nawias
n
nawias
nawias
1
nawias
 
Jeden element można wybrac ze zbioru n− elementowego na
sposobów.
  
Jeżeli usuwasz dwa elementy ze zbioru A to zostają pozostałe elementy i to jest nowy zbiór.
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
Dwa elementy można wybrać na
sposoby.
  
Ponieważ w treści jest spójnik "lub" to łączymy ilości tych zbiorów:
nawias
n
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
+
=190
  
 1 
n+

*n*(n−1)=190
 2 
2n+n*(n−1)=380 n(2+n−1)=380 n*(n+1)=380 w zbiorze N+ mamy iloczyn kolejnych liczb naturalnych, zatem zgaduję : 19*20=380 n=19 === po usunięciu jednego elementu ( na wszystkie sposoby) otrzymamy 19 zbiorów o 18 elementach po usunięciu 2elementów ( na wszystkie sposoby)otrzymamy
nawias
19
nawias
nawias
2
nawias
 1 
=

*19*18=19*9=171 różnych podzbiorów o 16 elementach
 2 
171+19=190.
22 mar 21:38
Jacek: Niestety, moim zdaniem, zadanie ma nieprecyzyjną treść. Bo chodzi o jednokrotne usunięcie jednego lub dwóch elementów ze zbioru i 190 oznacza liczbę różnych zbiorów powstałych z takiego jednokrotnego aczkolwiek alternatywnego działania. W powyższym rozwiązaniu przyjęto trochę inne rozumowanie, ale na jedno wychodzące, czyli na ile sposobów można wybrać różne zbiory o 1 mniej liczne od n ze zbioru n−elementowego, no i podobnie z n−2. Osobiście napisałbym:
nawias
n
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
n−1
nawias
nawias
n−1
nawias
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
n−2
nawias
nawias
n−2
nawias
 
*
+
*
    
, ale na to samo wychodzi.
22 mar 21:39
YushokU: Ahaaaaa. Dziękuję Milu emotka. Totalnie źle zrozumiałem polecenie. Myślałem, że chodzi o to, że przypuścmy mamy zbiór {A,B,C,D} i usuwając z niego 1 element (np.D) możemy mieć z niego zbiory {A},{B},{C},{A,B},{A,C},{B,C},{A,B,C} No i nie miałem pojęcia jak się za to zabrać. Ale teraz po twoim rozwiązaniu dokładnie rozumiem treść polecenia i widzę swój błąd rozumowania emotka
22 mar 21:44
Mila: emotka
22 mar 21:48
Blue: Nadal średnio to ogarniam..
22 mar 23:35
Blue: Ogólnie matura dobrze poszła, z wyjątkiem tego zadania i tego trapezu, z tym że rozwiązanie trapezu rozumiem, a tego nie... emotka
22 mar 23:36
Blue: otrzymamy 19 zbiorów o 18 elementach 171 różnych podzbiorów o 16 elementach skąd się to wzięło?
22 mar 23:40
Blue: ej, już chyba ogarniam, ale czy tam nie powinno być 171 różnych podzbiorów o 17 elementach
22 mar 23:43
Jacek: tak, masz rację, 171 razy 17 elementowe zbiory
22 mar 23:45
Janek191: n = 19 − mamy zbiór o 19 elementach Wybieramy z niego podzbiory 18 − elementowe i 17 − elementowe. Jest ich
nawias
19
nawias
nawias
18
nawias
 
nawias
19
nawias
nawias
17
nawias
  19 ! 18*19 
+
= 19 +

= 19 +

=
   2 * 17 ! 2 
= 19 + 9*19 = 19 + 171 = 190
22 mar 23:45
Mila: Zrób symulację na zbiorze Z={A,B,C,D} Wyjmujesz jeden element: A zostają {B,C,D} albo B zostają {A,C,D} albo C zostają {A,B,D} albo D zostają {A,B,C} Masz 4 nowe zbiory , każdy ma 3 elementy ze zbioru Z.
22 mar 23:46
Blue: To dobrze W każdym razie dzięki wielkie Mila za wytłumaczenieemotka Ale zadanko bardzo nietypowe jak na maturę.
22 mar 23:47
Mila: No źle odjęłam 19−2=17.
22 mar 23:48
Mila: Tak , a z trapezem jakie było?
22 mar 23:49
22 mar 23:52
Blue: http://www.zadania.info/d1631/82527 hahah, nie ten link skopiowałam
22 mar 23:53
kyrtap: jeszcze nie śpicie Królewny ?
22 mar 23:56
Blue: Ja jak zwykle się nie wyśpię A Ty królewiczu?
23 mar 00:03
Blue: Na Googlach jest jakaś matematyczka dziś, tak nawiasem mówiąc emotka
23 mar 00:05
kyrtap: za wczesna pora dla studenta
23 mar 00:05
Janek191: rysunek x2 = 252 − 202 = 625 − 400 = 225 x = 15 Pole PΔ = 0,5*20*15 = 150 PΔ = 0,5*25*h = 12,5 h = 150 ⇒ h = 12 y2 = r2 − h2 = 12,52 − 122 = 156,25 − 144= 12,25 y = 3,5 b = 2 y = 5 Pole trapezu P = 0,5 *( 25 + 5)*12 = 15*12 = 180 ===========================
23 mar 00:11
YushokU: No to Blue widzę, że podobne problemy mamy emotka Swoją drogą to maturki z zadania.info z tygodnia na tydzień są co raz fajniejsze.
23 mar 00:16
YushokU: @Janek191 Zrobiłeś 14, a nie 17'ste emotka I odpowiedź nieco inna niż prawidłowa(192)
23 mar 00:18
Blue: Janek, to zadanie akurat umiałam emotka Chodziło o inny trapez emotka i wyszło 192, a nie 180
23 mar 00:20
Qulka: a to po prostu były trójkąty 3x:4x:5x i po co się męczyć z pitagorasem emotka b=7
23 mar 00:21
Blue: Dobrze, że zadania.info robią te maturki, można się sprawdzić emotka Bo jednak materiałów do nowej matury nie ma aż tak dużo emotka
23 mar 00:22
Blue: Ja jak to liczyłam, to wykorzystałam trójkąt prostokątny emotka i potem z pola trójkąta h i z Pitagorasa znowu emotka
23 mar 00:23
Eta: rysunek |BC|= 625−400=15
 20*15 a+b 
h=

= 12 i |AE|=

=400−144=16
 25 2 
P=16*12=192
23 mar 00:25
Qulka: 99% zadań z trójkątem prostokątnym to ten 3:4:5 można się nie męczyć
23 mar 00:26
Janek191: Bo pomyłka − powinno być b = 2*3,5 = 7 P = 0,5*( 25 + 7)*12 = 6*32 = 192 ========================
23 mar 00:26
Eta: Żadna "męka"
23 mar 00:26