matematykaszkolna.pl
Rachunek Praw bezendu: 1. 50 studentów wchodzi do sali z 51 krzesłami. Na ile sposobów mogą usiąść? czy to jest 51!−1 ?
5 mar 10:12
J:
 
nawias
51
nawias
nawias
50
nawias
 
nie ... =
*51!
  
5 mar 10:15
Tadeusz: ... nieskończenie wiele ... nigdzie nie napisałeś, że usiąść na krzesłach (może koleżanki wolą na kolanach?)
5 mar 10:17
J:
 
nawias
51
nawias
nawias
50
nawias
 
mała korekta...=
*50! ( bo studentów jest 50 − ciu )
  
5 mar 10:20
bezendu: Prowadzący tak podał Usiądą na pewno ale na tyłku @J możesz wytłumaczyć bo już sporo zapomniałem z tego działuemotka
5 mar 10:20
J: zakładamy, bo nie ma tego tego w treści,że krzesła stoją w jednym rzędzie
 
nawias
51
nawias
nawias
50
nawias
 
wybierasz 50 krzeseł z 51 na
sposobów i permutujesz 50 studentów
  
5 mar 10:22
J: przelicz na piechotę: 3 krzesła i 2 studentów emotka
5 mar 10:23
bezendu: Myślałem, że tutaj reguła mnożenia pierwszy student na 50 drugi na 49 itp
5 mar 10:24
J: Wybierasz kombinację 50 krzeseł z 51 i na każdej kombinacji masz 50! ustawień
5 mar 10:27
bezendu: rysunek
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
*2
 
Czyli z 3 krzeseł wybieram dwa i razy liczba ''gadów''
5 mar 10:28
Jacek: w sumie do tego się sprowadzi, tylko, że 51*50*...*3*2 //koniec liczenia jakby było 10 studentów to:
nawias
51
nawias
nawias
10
nawias
 
*10! = 51*50*..*43*42 //koniec liczenia
 
5 mar 10:30
J: dokładnie tak i wynik: 6 ustawień , przy 51 i 50 mechanizm jest ten sam emotka
5 mar 10:31
Jacek: A mogę przy tym zadaniu pokombinować z treścią....bo czasem jednak mam problem jak zadanie jest ujęte w "nietypowy" sposób. (sporadycznie mam problem co z czego jest losowane) Jest w sali 51 krzeseł. 50 uczniów wchodzi i nie ma usiąść, ale się ustawić za krzesłami, przy czym nie ma ograniczenia co do ilości osób, które mogą się ustawić za danym krzesłem. Na ile sposobów mogą się ustawić za tymi krzesłami. 5150 ? Szukam analogicznych zadań do tego z windą (zadania załączonego jako przykład do wariacji z powtórzeniami na tej stronie).
5 mar 10:44
bezendu: J masz jeszcze chwilkę ?
5 mar 10:51
J: to 50 pasazerów i 51 pięter .... wariacje z powtórzeniami : 5051
5 mar 10:54
Jacek: No tak, ale wchodzi jeden i ma 51 krzeseł za którymi może się ustawić, wchodzi drugi i ma znów 51 krzeseł...etc... 51*51*...*51 //i tak 50 razy czasem sam nie jestem pewien, ale w tym przypadku chyba mam rację.
5 mar 10:59
bezendu: ) 50 studentów wchodzi do sali z 60 krzesłami. Na ile sposobów mogą usiąść?
nawias
60
nawias
nawias
50
nawias
 
*50
 
5 mar 11:03
Jacek:
nawias
60
nawias
nawias
50
nawias
 
*50! // silnia bo to jest ilość permutacji, w sumie to liczymy to jako wariacje bez
 
powtórzeń, czyli n!/(n−k)!
5 mar 11:05
bezendu: Czyli tamto z 3 krzesłami i dwoma studentami też z silnia
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
*2!
 
dzięki
5 mar 11:12
Jacek: Z dwumianem rozpisanym to wygląda tak:
n! 

*k!
((n−k)!*k!) 
Zasadniczo dwumianem liczymy ilość kombinacji bez powtórzeń, i tę ilość mnożymy przez ilość permutacji otrzymanej kombinacji Wracając do przykład 3 krzesła (krzesło a, krzesło b, krzesło c), dwóch studentów (student A, student B)
nawias
3
nawias
nawias
2
nawias
 
, daje zbiór na jakie kombinacje studenci usiedli na krzesłach
 
,bez znaczenia który na którym {ab, ac, bc} a po mnożeniu przez przez permutacje mamy aAbB, bAaB, aAcB, cAaB, bAcB, cAbB
5 mar 11:17
bezendu: Pięciu studentów powtarzających pierwszy rok studiów wybiera jedną z 10 grup z Rachunku Prawdopodobieństwa. (a) Na ile sposobów mogą to zrobić?
nawias
10
nawias
nawias
5
nawias
 
*5! ?
 
5 mar 11:17
Jacek: Przynajmniej tak to rozumiem.
5 mar 11:18
Jacek: Ale każdy może wybrać dowolną, mogą wybrać wszyscy tę samą?
5 mar 11:19
Jacek: Jeżeli mogą wybrać tę samą to: 105 Chyba.
5 mar 11:21
Jacek: Jeżeli muszą wybrać, ale nie mogą znaleźć się w tej samej (we dwóch, trzech, czterech, czy nawet pięciu) to wtedy
nawias
10
nawias
nawias
5
nawias
 
*5!
 
5 mar 11:25
J: tak, 105 wariacje z powtórzeniami
5 mar 11:25
J: (1,1,1,1,1) , (1,2,1,3,10) .... wariacje 5−cio elementowe z powtórzeniami zbioru n 10 −cio elementowego: nk
5 mar 11:27
Jacek: Ja czasem mam problem, jak nie mogę wprost określić co jest zbiorem z którego wybieramy, Np. Jest pięciu studentów powtarzających pierwszy rok studiów z Rachunku Prawdopodobieństwa. Przewodniczący każdej z 10 grup na I roku po kolei wybierają spośród tych pięciu powtarzających jednego studenta albo wcale. Jednak nie może odmówić, gdy już wie pozostający ciągle do wyboru studenci nie zmieściliby się po jednym w grupach, które jeszcze nie dokonały wyboru. I tu mimo, że dokonuje wyboru przewodniczący danej grupy to rozwiązaniem jest chyba nadal:
nawias
10
nawias
nawias
5
nawias
 
*5!
 
?
5 mar 11:37
bezendu: @J będziesz potem bo mam jeszcze kilka zadań ale nie chcę wstawiać na forum treści bo to są zadania do opracowani i nie chcę żeby ktoś wpisał i miał rozwiązanie emotka
5 mar 11:42
Mila: 50 studentów wchodzi do sali z 51 krzesłami. Na ile sposobów mogą usiąść? Wiadomo, że na jednym krześle siada jedena osoba. Wybierasz 50 miejsc z 51 i dochodzą wszystkie możliwe przestawienia siedzących −permutacje.
nawias
51
nawias
nawias
50
nawias
 
*50!=51*50!
 
Inaczej to wariacje 50−elementowe bez powtórzeń ze zbioru 51 −elementowego
 51! 
V5150=

=51!
 (51−50)! 
( w szkole nazywaliście to regułą mnożenia, Twój pomysł 10:24 dobry.)
5 mar 16:46
bezendu: Dziękuję, Mila masz czas żeby trochę posprawdzać zadań i dać wskazówki ?
5 mar 17:21
Mila: Właśnie nie wiem, czy będę miała czas, czekam na kogoś, ale spóźnia się . Wpisz jedno. Po 21 będę miała czas. O ile potrafię, to pomogę, zależy od stopnia udziwnienia. Mam nadzieję, że Pw dołączy.
5 mar 17:25
Mila: To po 21, mam studenta.
5 mar 17:36
Mila: Zadania zapisałam.
5 mar 17:36
bezendu: Dobrze wstawię swoje obliczenia po 21. emotka
5 mar 17:41