procenty
Lukasz: hej mam zapisac liczbe o 200% wieksza od k czy moge to tak zrobic:
200%k
Czyli liczbe o dwa razy wieksza od k wiec mnoze 2•k
4 mar 09:34
J:
nie ... k = k + 200%k = k + 2k = 3k
4 mar 09:38
Lukasz: a dla czego nie rozumiem tego
4 mar 09:40
J:
sformułowanie "o x% większą" oznacza,że do liczby k musimy dodać x%liczby k
4 mar 09:42
Lukasz: bo mam przeciez zapisac liczbe o dwa razy wieksza od k czyli pisze 2•k
4 mar 09:43
Lukasz: aha czyli zapis 2k tyczy sie takiego stwierdenia:zapisz 200% liczby k
4 mar 09:46
Qulka: tak
4 mar 09:47
J:
| 200 | |
tak ..200%k = |
| *k = 2k |
| 100 | |
4 mar 09:48
Lukasz: aha okej draze temat dalej dzieki
4 mar 09:50
Lukasz: okej a jezeli mam liczbe o 25% mniejsza od k to zapisuje to tak:k−25%k
Albo liczba o 45% mniejsza od d to d−45%d
4 mar 10:16
Qulka: tak dokładnie
4 mar 10:18
J:
można też inaczej ... liczba o 25% mniejsza od k , to 75% liczby k , czyli: 75%k
4 mar 10:22
Qulka: to potem sobie odejmie
niech zrozumie zasadę i różnicę między
O ileś mniej lub więcej
a ileś
RAZY mniej lub więcej
4 mar 10:26
Lukasz: dobra czyli o 30% wiecej to bedzie np. H+30%H
Draze temat dale dzieki
4 mar 10:38
J:
Spróbuj taki przykład ... Cena produktu wzrosła o 10% , a następnie o 5% ... ile wynosi obecnie
?
4 mar 10:40
Lukasz: hej to robimy takie zadanie:
Cena prodduktu−1250zl
1250+ 0,10•1250=1375 cena po podwyzce o 10%
1375+0,05•1375=1437,50 cena po podwyzce o 5%
dobrze?
11 mar 11:17
Lukasz: zna ktos moze strone z takimi zadaniami
11 mar 11:19
dero2005:
Zły wynik
X = (x*1,1)*1,05 = 1,155x = 1,155*1250 = 1443,75
11 mar 11:39
dero2005:
Cenę 4000 zł podwyższono o 20% a potem obniżono o 10%. Jaka jest cena końcowa?
11 mar 11:43
J:
tok rozumowania miałeś dobry , tylko musisz mieć bład w obliczeniach, bo wynik to: 1443,75
policz jeszcze raz
11 mar 11:44
dero2005:
Cena TV z podatkiem VAT 23% wynosi 3500 zł. Jaka jest cena bez podatku?
11 mar 11:49
dero2005:
Samochód kosztował 20000 zł. Dealer podwyższył cenę o 10 % a następnie obniżył o 10%. Jaka jest
teraz cena?
11 mar 11:56
11 mar 11:58
Lukasz: dzieki
11 mar 12:07
Lukasz: hej czy to zadanie z podatkiem bedzie wygladalo tak:
123%•x=3500
14 mar 11:04
Janek191:
1,23 x = 3 500
x = 3 500 : 1,23
x = 2 846
−−−−−−−−−
14 mar 11:07
Lukasz: dzieki
14 mar 11:10
Lukasz: moze mi jeszcze ktos podrzucic link do wiekszej ilosci tego typu zadan.dzieki pozdrawiam
14 mar 11:11
Lukasz: a to zadanie z samochodem:
20000•1,1=22000
22000•0,9=19980
14 mar 11:17
5-latek: tak .
14 mar 11:19
dero2005:
Sprzedawca podniósł cenę towaru o 20%. O ile procent powinien obniżyć cenę tego towaru, żeby
wynosiła tyle ile przed podwyżką?
14 mar 11:25
Lukasz: o to jest dobre zadanie prosze o wiecej takich.
15 mar 13:06
Lukasz: czyli tak:
x+ 0,2x=1,2x a dalej nie pamietam jak to zrobic
15 mar 13:18
Lukasz: moze ktos to rozwiazac i podac kilka przykladow takich zadan
15 mar 13:19
Qulka: 1,2x−p•1,2x=x
15 mar 13:21
Lukasz: a to tak myslalem dzieki
15 mar 13:54
Lukasz: jezeli ma ktos link do tego typu zadan to prosze
pozdrawiam
i zycze smacznego niedzielnego obiadu
15 mar 13:57
Lukasz: hej mam takie zadanie:
W szkole uczyło się 300 uczniów. W pierwszym półroczu przybyło do szkoły 20% uczniów, a w
drugim 15%. Ilu uczniów obecnie uczy się w szkole?
Ktos to zrobil tak:
20% z 300=60
15%z 300=45
dodal to i wyszlo mu ze obecnie w szkole jest 405 uczniow co wydaje mi sie bledem bo powinno to
byc tak rozwiazane.
300•1,2•1,15=414
Dobrze mysle?
17 mar 08:42
dero2005:
Dobrze myślisz
17 mar 09:23
17 mar 09:50
17 mar 09:52
17 mar 09:55
Lukasz: dzieki
18 mar 14:41
Lukasz: dobre zadanka dzieki
19 mar 11:52
Lukasz: hej mam takie zadankoszukam roznych sposobow rozwiazania go:
Cenę towaru obniżono o 20%. O ile procent należy podwyższyć nową cenę, aby była równa cenie
początkowej?
20 mar 08:37
dero2005:
p
1 − procent obniżający
p
2 − procent podwyższający
20 mar 10:21
daras: @
Lukasz a skumałeś coś z nich 17.03
po twoim ostatnim pytaniu widzę, że nie bardzo:(
20 mar 13:13
Lukasz: Zasadził dziadek rzepki w ogrodzie, chodził te rzepki podlewać co dzień. 58rzepek wyrosło
krzepkich, z czego 3% to wielkie rzepki. Jaką część plantacji rzepki zajmują dziadkowe rzepki
wielkie i krzepkie?
Dobre mam wyniki?
0,610−rzepki krzepkie
0,015−rzepki wielkie
21 mar 10:04
Lukasz: Coraz wiecej rozumiem caly czas rozwiazuje te zadanka ktore mi podales.
21 mar 10:06
Lukasz: Spoko juz rozumiem to zadanie.
Pozdro
21 mar 10:10
Lukasz: hej nie rozumiem takiego zadania:
Pani przyniosla na lekcje origami 13 duzych kwadratow z czego kilka podielila na 4 male i w
sumie ma teraz 34 kwadraty.Ile duzych kwadratow jej zostalo?Ile duzych kwadratow podzielila na
male?
Zadanie z 3 klasy szkoly podstawowej.
23 mar 15:44
dero2005:
4x+13−x= 34
x = 7
Podzieliła 7
Zostało jej 6
23 mar 15:57
Lukasz: okej dzieki ale jak to przelozyc na rozumowanie 3 klasisty i mu to wytlumaczyc?
23 mar 16:20
Lukasz: Mam takie zadanie:Kiedy obniżono cenę biletu wstępu do muzeum, to ilość zwiedzających
zwiększyła się o 50%. Jednocześnie wpływy ze sprzedaży biletów zwiększyły się o 20%. O ile
procent obniżono cenę biletu wstępu?
Czy ze wzgledu na 20% zwiekszenie sie wplywow ze sprzedazy biletow mozna wnioskowac ze obnizka
ceny jednego biletu wynosila 20%?
23 mar 16:49
dero2005:
A − cena biletu
Y − ilośc zwiedzających
A*B*1,2 = A(1−x)*B*1,5
1,2 = 1,5(1−x)
1−x = 0,8
x = 0,2. = 20%
23 mar 19:23
dero2005:
A − cena biletu
Y − ilośc zwiedzających
A*B*1,2 = A(1−x)*B*1,5
1,2 = 1,5(1−x)
1−x = 0,8
x = 0,2. = 20%
23 mar 19:23
dero2005:
Oczywiście B − iość zwiedzających
23 mar 19:35
Lukasz: hej pytanie aktualne.
24 mar 11:32
Lukasz: dzieki
24 mar 11:36
Qulka: Gdyby zmiana liczby zwiedzających była inna niż 50% to zmiana ceny biletu też byłaby inna mimo
20% wzrostu wpływów
24 mar 11:38
J:
Suma wpływów jest funkcją ceny biletu i ilości zwiedzających, a więc taki wniosek jest
nieprawidłowy
24 mar 11:42
J:
a jednak ... tak
x*A = B
0,8x*1,5A = 1,2B
obnizka o 20% ceny i wzrost o 50% frekwencji , daje 20% wzrostu obrotów
24 mar 11:51
Qulka: ale nie można wnioskować tego tylko na podstawie tego że wpływy wzrosły o 20% bo gdyby wzrost
zwiedzających był inny obniżka wyniosła by inny procent
24 mar 12:06
J:
jasne,że tak ...
, ale dla tych konkretnych zmian , to jest prawda
24 mar 12:09
Qulka: nie jest prawdą... bo brakuje zapisu o 50%, co sugeruje że to nie ma wpływu, a ma znaczący
24 mar 12:22
J:
..jeśli to jedno zadanaie, to jest mowa , tylko autor zadania nie powtórzył
24 mar 12:45
Lukasz: okej dzieki powoli zaczynam rozumiec tylko musze to jeszcze przeanalizowac.
A tym czasem mam takie zadanko i szukam roznych sposobow rozwiazania go:
Świeże grzyby zawierają 90% wody. W wyniku suszenia masa grzybów zmniejsza się
dziewięciokrotnie. Ile procent wody zawierają suszone grzyby?
26 mar 00:01
Qulka: 10%
26 mar 00:06
Lukasz: okej ale jak to rozwiazac
30 mar 09:05
dero2005:
Sucha masa grzybów nie zmniejsza się tylko masa wody
30 mar 10:10
Lukasz: okej dzieki
30 mar 19:37
Lukasz: okej dzieki
30 mar 19:37
Lukasz: A mam takie zadanie i nie za bardzo je rozumiem moze mi je ktoś wytłumaczyć:
W głosowaniu bralo udzial 435 poslow.Wniosek przeszedl wiekszoscia 39 glosow.Nikt nie wstrzymal
sie od glosu.Ilu poslow glosowalo za?
Zeby wniosek przeszedl potrzeba wiecej niz polowy glosow za.Prawda?
30 mar 19:43
Lukasz: Czyli wystarczy podzielic 435:2 zeby dowiedziec sie ile to polowa i dodac do niej 39.
217+39=256
Czyli za glosowalo 256 poslow
30 mar 19:49
kix: w tym przypadku "połowa" to 218
30 mar 19:51
Lukasz: A dla czego i co robie?Dobrze mowie ze trzeba dodac 39?
30 mar 19:54
Lukasz: pytanie aktualne
30 mar 21:43
Martiminiano: 435−39=396
396:2=198
198+39=237
Głosy rozłożyły się 237 za i 198 przeciw.
31 mar 01:07
Lukasz: okej dzieki rozumiem
31 mar 13:00