matematykaszkolna.pl
Zadanie nr 10 /funkcja wlasnosci 5-latek: Zadanie : Sprawdzic czy funkcja x→y=f(x) okreslona wzorem a) f(x)=|x|−1
 1 
b) f(x)=

 2x2+1 
 2x−1 
c)f(x)=

 x+10 
d) f(x)=x+2 jest rosnaca czy malejaca w zbiorze R (z definicji Podpunkt d) zrobie Natomiast w pozostalych mam problem
1 mar 20:48
5-latek: najbardziej ciekawi mnie jak zrobib podpunkt b) bo Df=R i x1,x2 nalezy do R x1<x2 to f(x1)<f(x2) x1−x2<0 to f(x1)−f(x2)<0
1 1 


<0 dalej nie wiem (czy to sprwadzac do wspolnego mianownika
2x12+1 2x22+1 
?
1 mar 20:59
5-latek: Oczywiscie a i c tez
1 mar 21:07
prosta: sprowadzić do wspólnego mianownika, usunąć niewymierność z mianownika i szacować znaki na podstawie założeń
1 mar 21:38
Mila: rysunek a) f(1)=f(−1)=0 funkcja nie jest różnowartościowa, to nie może byc rosnąca w R, ani malejąca w R b)f(−1)=f(1) funkcja nie jest różnowartościowa, to nie może byc rosnąca w R, ani malejąca w R
1 mar 21:38
prosta: a)trzeba dać kontrprzykład: potwierdzenie, że nie jest rosnąca
1 mar 21:39
5-latek: To juz rozumiem . dziekuje emotka
1 mar 21:42
5-latek:
 2x−1 21 
Teraz c)

= 2−

oraz x1−x2<0
 x+10 x+10 
 21 
f(x1)=2−

 x1+10 
 21 
f(x2)= 2−

 x2+10 
f(x1)−f(x2)<0
 21 21 
2−

−(2−

)<0
 x1+10 x2+10 
 21 21 

+

<0
 x1+10 x2+10 
21 21 


<0
x2+10 x1+10 
21(x1+10)−21(x2+10) 

<0
(x2+10)(x1+10) 
dalej nie wiem
1 mar 21:55
Qulka: 5 latek trzeba policzyć znak odejmowania f(x2)−f(x1) przy założeniu że x2−x1 >0
1 mar 21:56
Qulka: na górze zrób porządek i rozpatrz przypadki gdy x<10 i gdy x>10
1 mar 21:57
5-latek: dziekuje emotka Zaraz to pollicze . A to co robilem to jest zle ?
1 mar 21:58
5-latek: Qulka Twoj post 21:57 nie bardzo rozumien . wiec gdybys to rozpisala to bede wdzieczny
1 mar 22:00
Mila: W (c) masz funkcję homograficzną, w x=−10 ma asymptotę pionową, więc nie będzie rosnąca ( malejąca) w R lecz będzie monotoniczna w odpowiednich przedziałach.
1 mar 22:04
5-latek: Milu ta asymtote to rozumiem bo nalezy rozpatrzyc na przedziale (−∞ 10) i (10+∞) Jednak tego co napisala Qulka o porzadku na gorze to juz nie bardzo wiem jaki tam mam zrobic porzadek
1 mar 22:09
5-latek:
 21x1+210−21x2−210 
A moze chodzi o to

=
 (x2+10)(x1+10) 
 21x1−21x2 21(x1−x2 

=

 (x2+10)(x1+10 (x2+10)(x1+10) 
1 mar 22:16
5-latek: Licznik jest <0 bo z zalozenia A jak rozpatrzyc mianownik ?
1 mar 22:20
Qulka: a mianownik właśnie w dwóch przypadkach
1 mar 22:23
Qulka: tak o to chodziło emotka
1 mar 22:23
Qulka: dla x<−10 masz
 

<0
− • − 
dla x>−10
 

<0
+ • + 
1 mar 22:25
5-latek: Bardzo CI dziekujeemotka Oczywiscie ze dla x<−10 i >−10 bo ja odzczytujemy ze zmienionym znakiem (a nie 10
1 mar 22:28
5-latek: Dobranoc Paniom emotka Ja juz ide spac bo jutro rano do pracy
1 mar 22:29