matematykaszkolna.pl
kombinatoryka Daansa: Mam ustawić ośmioro dzieci parami, obliczyć na ile sposobów mogę to zrobić.
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
* 4!
    
To jest dobre?
22 lut 16:21
Janek191:: Wydaje mi się,że bez tego 4 !
22 lut 16:23
PW: Dobre, jeżeli "parę" traktujesz jako dwuelementowy zbiór. Jeżeli jednak ważne, czy Jaś stoi z lewej strony w parze, a Małgosia z prawej, czy odwrotnie − to nie.
22 lut 16:25
Daansa: no, ale każde z nich może stanąć na 4 różnych miejscach, ale nie jestem pewienemotka
22 lut 16:25
Daansa: PW to jakby to było w tamtym przypadku?
22 lut 16:26
Daansa: Mam rozumieć, że wtedy N1*2! * N2*2!* N3*2!*N4*2!*4! tak?
22 lut 16:26
Saris: No to jak jest ustawiona para względem innych par rozpatrzyłeś, PW chodzi o to czy ważna jest kolejność (x,y) czy bez różnicy. Jeśli jest ważna to jeszcze * 24
22 lut 16:29
Saris: chyba
22 lut 16:29
Daansa: No to tak jak tutaj napisalem tak? N1*2! * N2*2!* N3*2!*N4*2!*4!
22 lut 16:30
Janek191:: 1. C D 2. C D 3. C D 4. C D
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
Przy takim ustawieniu będzie
*
*
par.
    
22 lut 16:32
Daansa: Co? Każdy kto tu wchodzi mówi co innego
22 lut 16:34
PW: Bo to ci trudne jest ...; Mam jeszcze jedną koncepcję. Ustawiamy dzieci w rządku na wszystkie możliwe sposoby. Potem polecamy im wziąć się za rączki − niech każdy weźmie za rączkę swojego poprzednika (oprócz pierwszego dziecka, które poprzednika nie ma). W ten sposób powstają pary. Mamy pytania: − czy w ten sposób powstaną wszystkie możliwe pary? − czy będą powtarzające się ustawienia tych ośmiorga dzieci w pary (mówię o ustawieniu całej grupy)?
22 lut 16:51
PW: Dla uściślenia: niech każdy weźmie prawą rączką lewą rączkę swojego poprzednika.
22 lut 16:54
Daansa: 1. nie 2.chyba tak
22 lut 16:54
Daansa: Moje przyklady byly zle?
22 lut 16:59
PW: No pomyśl: ustawiamy osiem liczb w rządku (tworzymy permutację), np. (7,1,6,8,3,5,4,2). po wykonaniu tej operacji "dwójki w prawo zwrot" opisanej o 16:61 dopiskiem z 16:54 uzyskujemy następujące ustawienie w pary: (1,7) (8,6) (5,3) (2,4). Jeszcze raz odpowiedz sobie na postawione pytania.
22 lut 17:05
Prosiak:
22 lut 17:05
Daansa: Powstana wszystkie mozliwe nikt sie nie powtarza
22 lut 17:08
PW: Odpowiedź: Ustawień w pary jest tyle ile permutacji zbioru 8−elementowego, czyli 8!.
22 lut 17:15
Prosiak: jeszcze razy 7
22 lut 17:18
PW: Prosiak, nie załamuj mnie, dlaczego? Bo przedszkole czynne od siódmej?
22 lut 17:22
Prosiak: 8*7 to poprawna odpowiedz
22 lut 17:25
Daansa: Kurczaki, a mój sposob z kombinacjami jest zly? Latwiej mi sie go rozumie
22 lut 17:26
Prosiak: nie zauważyłem tej silni i dlatego ..
22 lut 17:28
Saris: explain.
22 lut 17:31
PW: Dansa, policz twoim sposobem z pierwszego wpisu z uwagą, że wynik trzeba pomnożyć przez 24 (dzieci zamieniają się miejscami w parach na tyle sposobów), a zobaczysz jak proste zagadnienie rozwiązać skomplikowanym sposobem.
22 lut 17:35
Prosiak: na pierwszym miejscu w parze możesz ustawić na 8 sposobów a na drugim na 7 sposobów
22 lut 17:35
Daansa: No to mam 8 dzieciaków i chce ich ustawić w pary no to
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
* 2! pierwsza para
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
*2! druga
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
*2! trzecia
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
*2! czwarta
 
22 lut 17:37
Daansa: i razy 4! bo każda z par może stać na 4 różnych miejscach, potem trzech potem dwóch _ n1 n2 n3 n4 n2 n1 n3 n4 itd
22 lut 17:37
PW: ⬠⬠↑ ⬠⬠ ⬠⬠ ⬠⬠ Maszeruje ustawiona w pary grupa przedszkolaków. Jest do obsadzenia 8 okienek, dzieci jest 8. Na ile sposobów można to zrobić? Na 8! (ten ostatni wykrzyknik to nie wyraz samozadowolenia, jeno symbol silni) emotka
22 lut 17:40
Daansa: Aaaa no tak
22 lut 17:41
Daansa: To moim sposobem co ja liczyłem?
22 lut 17:41
Mila: 1) Jeśli mam ustawić ośmioro dzieci w pary i: ♦ nie jest istotna kolejność par ♦ nie jest istotne z której strony stoi Jaś, z której Małgosia to:
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
*
*
*
    
 

4! 
2) Jeśli mam ustawić w pary i: ♦ jest istotna kolejność par ♦ nie jest istotne z której strony stoi Jaś, z której Małgosia to
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
*
*
*
    
dalsze rozważania patrz PW
22 lut 17:43
Prosiak: to rozumowanie jest błędne moje poprawne 8*7 to odpowiedz do tego zadania.
22 lut 17:43
Daansa: A jeżeli jest istotne z Jasiem i Małgosią to PW tak?
22 lut 17:44
Mila: O którym rozumowaniu piszesz (przepraszam) Prosiak?
22 lut 17:45
Saris: Twoje rozwiązanie jest po prawne kiedy 2 dzieci z 8 zdąży się ustawić, a następnie 6 umrze w niewiadomych okolicznościach (albo zniknie), w każdym razie już się nie ustawi.
22 lut 17:47
Prosiak: emotka
22 lut 17:50
Daansa: A co kiedy jasiu i malgosia musza stac np jas na prawo malgosia na lewo?
22 lut 17:50
Prosiak: Milu nie ładnie tak prosiak lepiej prosiaczku albo świnko emotka
22 lut 17:52
Mila: Miłej zabawy we własnym gronie Panowie.
22 lut 17:54
Daansa: Dziękuje Ci mila emotka
22 lut 17:55
PW: Daansa, już wszystko jest wyjaśnione. W zadaniu w ogóle nie mówi się o płci dzieci, pisałem o Jasiu i Małgosi dla ocieplenia, powinienem napisać "dziecko nr k i dziecko nr n". Czytaj co napisała Mila na temat niejednoznaczności rozumienia treści zadania. Myślę, że w tym zadaniu możesz Jej wersję 1) pominąć, bo mówi się o "ustawieniu w pary", a nie o "podziale na pary".
22 lut 18:00
Daansa: PW ja zdaje sobie sprawe co mówi zadanie, po prostu chciałbym się nauczyć też rozwiązywać inne wersje tego typu zadania emotka
22 lut 18:09
Daansa: dlatego też pytam jak obliczyć gdyby maciuś miał stać po lewej
22 lut 18:09
Daansa: to by było coś takiego? Każdy mezczyzna moze stanac na 4!*4! miejsc dla kobiet tak?
22 lut 18:10
Daansa: C D | | | | | | | |
22 lut 18:11
Bzikula: Myślę, że to jest po prostu 28... z reguły mnożenia: pary (D,CH) lub (CH,D) =4*4 +4*4 = też 256
22 lut 18:15
Daansa: A mój sposób? 4!*4! ?
22 lut 18:16
PW: Tak, gdyby grupa składała się z 4 mężczyzn i 4 kobiet, to z każdym ustawieniem mężczyzn na pierwszych miejscach w parach (jest ich 4!) istnieje 4! ustawień kobiet na drugich miejscach w parach. Wszystkich ustawień tej grupy osób w pary (mężczyzna, kobieta) jest więc 4!·4!.
22 lut 18:18
Daansa: Dziękuje Ci i Mili serdecznie
22 lut 18:21
Bzikula: Daansa, chyba myślisz o permutacji, tu jest wariacja z powtórzeniami, gdzie n − para dzieciaków różnej płci, a k − liczba wszystkich dzieciaków, czyli W=nk. Przynajmniej nic nie piszą, że zieciaki w parach nie mogą się powtarzać...
22 lut 18:26
Mila: Tak, powinnam to inaczej zapisać ( komentarz) , aby było prawdą . Myślałam o podziale 8 osób na pary. Natomiast Dansa ustawia dzieci. Dziękuję PW za sprostowanie.
22 lut 18:27
PW: Bzikula, po pierwsze nie bredzić. Ani o 18:15, ani o 18:26 nie piszesz na temat − to jest jakies strzelanie: po prostu 28, wariacja z powtórzeniami, ..., a może podzielić, ... a może pomnożyć ...
22 lut 18:30
PW: Ależ Milu, Twoja analiza tego typu zadań była dobra, jak tylko chciałem mu oszczędzić myślenia nad jeszcze jedną wersją emotka
22 lut 18:33