matematykaszkolna.pl
1 Adam: całka podwójna: ∫∫xeydxdy ogr. krzywymi y=0 y=x, y=2−x jaka krzywa ogranicza z góry, a która z dołu ? emotka
20 lut 20:44
Gray: rysuneky=x ← różowe y=2−x ← zielone y=0 ← niebieskie Wnioski nasuwają się same.
20 lut 20:46
Gray: Zamień na całkę iterowaną: ∫[0,1][y,2−y]xey dxdy
20 lut 20:48
Adam: ok, tylko nie będzie tutaj obszarów D1 i D2 gdzie D1 jest od [0,1] i [x,2−y] i D2 [0,3] i [0,x]
20 lut 20:57
Adam: up
20 lut 21:07
Gray: Nie.
20 lut 21:11
Adam: No dobra, to mógłbyś mi wytłumaczyć dlaczego w tym przykładzie mamy podzielony obszar na dwa http://i.imgur.com/wgYEkwF.jpg
20 lut 21:26
Gray: Ten przykład z linku też można rozwiązać bez dzielenie na dwa. To powyższe z kolei też możesz podzielić na dwa (ale nie tak jak napisałeś). Ja pokazałem jak policzyć bez dzielenia. Mniej liczenia. Masz wybór.
20 lut 21:31
Gray: Chcąc liczyć na dwie całki, musisz zrobić tak: I1= ∫[0,1][0,x]xeydydx I2=∫[1,2][0,2−x]xeydydx Twoja całka to I1+I2.
20 lut 21:34
Adam: A jakby było z podzieleniem na dwa obszary ? emotka Bo nie rozumiem tego twojego zapisu ∫[y,2−y] ∫[0,1] to wiem, że to przedział x
20 lut 21:35
Adam: Rozumiem, ale nadal nie czaje tego zapisu ∫[y,2−y]
20 lut 21:38
Gray: Zwróć uwagę na zamianę kolejności całkowania dxdy i dydx. W tym moim pierwszym wpisie, najpierw ustaliłem jak zmienia się y: od 0 do 1, potem, dla ustalonego y, jak zmienia się x: od y do 2−y. Stąd te przedziały. Obróć głowę o 90o, aby to zobaczyć.
20 lut 21:44
Adam: Ciężko mi to złapać, szkoda bo szybciej się liczy emotka
20 lut 21:49
Gray: Czego dokładnie nie możesz złapać? Jak zmienia się y w obrębie całego trójkąta? Patrzysz na poziome proste przecinające trójkąt. Od 0 do 1, tak?
20 lut 22:28