matematykaszkolna.pl
Równanie, wartość bezwględna Agre: Rozwiąż równanie:
 1 2x 
|

|=|

|
 x |x−2| 
Wyrażenie z prawej strony całe jest w wartości bezwzględnej. x≠0 x≠2 Jak to rozwiązać?
17 lut 17:24
PW: Dwie liczby mają jednakowe wartości bezwzględne wtedy i tylko wtedy, gdy są równe, albo gdy są liczbami przeciwnymi.
17 lut 17:51
Agre: Czyli opuszczam wartości bezwzględne w ten sposób:
1 2x 

=

x |x−2| 
lub:
1 2x 

= −

x |x−2| 
?
17 lut 17:57
PW: Ale po co zostawiłaś kreseczki po prawej stronie?
17 lut 18:03
Agre: Przecież nie mogę w tym momencie opuścić wartości bezwzględnej, która jest w mianowniku po prawej stronie. Na jakiej zasadzie miałaby ona zniknąć?
17 lut 18:11
trapez: Tak jak napsiał PW, wczoraj się także z tym męczyłem . Albo liczby pod wartością bezwzględną są sobie równe( znika cała wartość bezwzględna ) , albo są przeciwne − tu również znika wartość bezwzględna z tym ,ze przy drugiej liczbie pojawia się minus emotka Mam nadzieje, że wytłumaczyłem tak, jak ja bym chciał żeby mi wytłumaczono
17 lut 18:38
Agre: To całkiem dobrze rozumiem Dlatego opuszczam te wartości bezwzględne: I zostaje mi:
1 2x 

=

x |x−2| 
1 2x 

= −

x |x−2| 
Ale w związku z jakim twierdzeniem miałabym opuścić bezwzględną, która jest w mianowniku po prawej stronie? Dlatego że w mianowniku zawsze wyjdzie liczba dodatnia? I jedynie x≠2 ?
17 lut 18:45
no wiesz ?: ..., no to dalej i z definicji |x| masz : ... ⇒ |x−2|= 2x2 v |x−2|= −2x2 ⇔ x−2= −2x2 v x−2=2x2 v x∊∅ ⇒ ⇒ 2x2+x−2=0 v 2x2−x+2=0 ⇔ 2x2+x−2=0 v x∊∅ ⇒ ⇒ 2x2+x−2=0 i Δ=17 itd . emotka
17 lut 18:48
PW: To wina postępującej ślepoty, masz rację, Agre. Dobrze widzącemu trudno w to uwierzyć, ale ja po prostu tych kreseczek w mianowniku nie zobaczyłem. Przepraszam.
17 lut 18:56
Agre: Dziękuję I tak mam wyniki:
 −1−17 −1+17 
x=

v x=

 4 4 
17 lut 18:56
Agre: Nie szkodzi, PW, chociaż już przez chwilę zwątpiłam. Ale dziękuję za pomoc na początku zadania emotka
17 lut 18:58
PW: Tak sobie teraz myślę, że jednak można było "bez kreseczek w mianowniku", gdyby zrobić na początku to:
 2x |2x| |2x| 2x 
|

| =

=

= |

|.
 |x−2| ||x−2|| |x−2| x−2 
Przez przypadek podpowiadałem dobrze, ale trudno wymagać od ucznia przeprowadzenia "w rozumie" takich operacji.
17 lut 19:33