Równanie, wartość bezwględna
Agre: Rozwiąż równanie:
Wyrażenie z prawej strony całe jest w wartości bezwzględnej.
x≠0
x≠2
Jak to rozwiązać?
17 lut 17:24
PW: Dwie liczby mają jednakowe wartości bezwzględne wtedy i tylko wtedy, gdy są równe, albo gdy są
liczbami przeciwnymi.
17 lut 17:51
Agre: Czyli opuszczam wartości bezwzględne w ten sposób:
lub:
?
17 lut 17:57
PW: Ale po co zostawiłaś kreseczki po prawej stronie?
17 lut 18:03
Agre: Przecież nie mogę w tym momencie opuścić wartości bezwzględnej, która jest w mianowniku po
prawej stronie. Na jakiej zasadzie miałaby ona zniknąć?
17 lut 18:11
trapez: Tak jak napsiał PW, wczoraj się także z tym męczyłem . Albo liczby pod wartością bezwzględną są
sobie równe( znika cała wartość bezwzględna ) , albo są przeciwne − tu również znika wartość
bezwzględna z tym ,ze przy drugiej liczbie pojawia się minus
Mam nadzieje, że wytłumaczyłem
tak, jak ja bym chciał żeby mi wytłumaczono
17 lut 18:38
Agre: To całkiem dobrze rozumiem
Dlatego opuszczam te wartości bezwzględne:
I zostaje mi:
Ale w związku z jakim twierdzeniem miałabym opuścić bezwzględną, która jest w mianowniku po
prawej stronie?
Dlatego że w mianowniku zawsze wyjdzie liczba dodatnia? I jedynie x≠2 ?
17 lut 18:45
no wiesz ?: ..., no to dalej i z definicji |x| masz :
... ⇒ |x−2|= 2x
2 v |x−2|= −2x
2 ⇔ x−2= −2x
2 v x−2=2x
2 v x∊∅ ⇒
⇒ 2x
2+x−2=0 v 2x
2−x+2=0 ⇔ 2x
2+x−2=0 v x∊∅ ⇒
⇒ 2x
2+x−2=0 i Δ=17 itd .
17 lut 18:48
PW: To wina postępującej ślepoty, masz rację, Agre. Dobrze widzącemu trudno w to uwierzyć, ale
ja po prostu tych kreseczek w mianowniku nie zobaczyłem. Przepraszam.
17 lut 18:56
Agre: Dziękuję
I tak mam wyniki:
| −1−√17 | | −1+√17 | |
x= |
| v x= |
| |
| 4 | | 4 | |
17 lut 18:56
Agre: Nie szkodzi,
PW, chociaż już przez chwilę zwątpiłam. Ale dziękuję za pomoc na początku
zadania
17 lut 18:58
PW: Tak sobie teraz myślę, że jednak można było "bez kreseczek w mianowniku", gdyby zrobić na
początku to:
| 2x | | |2x| | | |2x| | | 2x | |
| |
| | = |
| = |
| = | |
| |. |
| |x−2| | | ||x−2|| | | |x−2| | | x−2 | |
Przez przypadek podpowiadałem dobrze, ale trudno wymagać od ucznia przeprowadzenia "w rozumie"
takich operacji.
17 lut 19:33