matematykaszkolna.pl
działania na ułamkach Adrian: Witam mam dwa zadania, których nie mogę zrozumieć: 1. Skoro jeden kombajn skosił pole przez 15,6h, więc można oczekiwać, że 3 kombajny skoszą takie pole przez ... ? Rozwiązałem to dzieląc ten czas na trzy kombajny co daje 5,2h. Nie wiem czy dobrze zrobiłem. 2. Skoro dwie osoby zasadziły kwiaty przez 35h, więc można oczekiwać że trzy osoby zasadzą tyle samo kwiatów przez ? Nie mam koncepcji jak się za to zabrać, czy podzielić ten czas przez 3, czy przez 2 i odjąć od tych 35 ?
14 lut 22:20
pigor: ..., 2). masz tu dwie wielkości odwrotnie proporcjonalne: liczbę osób i ich czas pracy , czyli ich iloczyn stały : 2 *35 = 3* x / :3 ⇒ x= 25 [h] . ...emotka
14 lut 22:47
Adrian: Nie rozumiem dlaczego 2*35 ? Dlaczego jest tam znak mnożenia ? Przecież to nie oznacza że każda z tych 2 osób wykona tą pracę w 35h.
14 lut 23:06
pigor: ..., cóż, ja rozumiem (widzę) to tak : jest stała (taka sama) robota do wykonania, a maleje lub rośnie liczba osób milcząco zakładając, że pracują z taką samą wydajnością), to zmienia się odpowiednio czas roboty no i tyle .. .. emotka
14 lut 23:34
Qulka: Praca=liczba osób *wydajność/osobę*czas Jeśli wydajność jest stała to się skraca wydajność to praca /czas i najpierw skracasz osoby potem czas i wychodzi praca emotka
15 lut 08:43