matematykaszkolna.pl
a Hugo: Postać kwadratowa −> Kanoniczna x1x2 −x1x3 −2x23 w E3 sprowadź formę do postaci kanonicznej z kwadratowej ktos by umial?
11 lut 18:06
Eve: jestem blisko: x1(x2−x3)−2x2x3=[x1=x2+x3]=(x2+x3)(x2−x3)−2x2x3= x22−x32−2x2x3=?
11 lut 18:51
Eve: =(x2−x3)2−2x32=[x2−x3=x1', x3=x2']=x1'2−2x2'2
11 lut 18:54
Krzysiek: metodą Lagrange'a nowe zmienne: x1=y1+y2 x2=y1−y2 x3=y3 x1x2−x1x3−2(x3)2=(y1)2−(y2)2−y1y3−y2y3−2(y3)2=
 y3 y3 
=(y1

)2−(

)2−(y2)2−y2y3−2(y3)2=
 2 2 
 y3 y3 
=(y1

)2−(y2+

)2−2(y3)2=(z1)2−(z2)2−2(z3)2
 2 2 
11 lut 19:07
Eve: aha, bo tam jest x32? a ja to wzęłam jako x2x3
11 lut 19:11
Krzysiek: A jak tam jest x2x3 to i tak początek taki sam.
11 lut 19:14
Hugo: Dzięki juz analizuje, to samo sie zastanawialem x2x3
11 lut 19:15
Hugo: @Krzysiek; czy nie ma prostrzej metody emotka? x1x2 − x1x3 − 2x32 (y1+y2)(y1−y2)(y1+y2)(y3) −2(y3)2 i to rozumiem ze jest równe emotka x1x2x1x3 + 2x32 Czy dla innych zadań tego typu również podstawiać te wartości xn = y....
11 lut 19:27
Hugo: @Krzysiek Czyli celem jest wyrzucenie wyniku w forie sumy kwadratów emotka tam potem podstawiasz zmienną zet emotka czy sę cofamy do IKSA (x) jakoś bo przechodzilismy z zmiennymi: x −> potem −> y −> potem na koncu nowa zmienna −> z to z 'zetami' to ostateczny wynik ? : ))
11 lut 19:33
Krzysiek: Tak celem jest doprowadzenie do sumy kwadratów i oczywiści możesz na końcu wrócić do 'x'. podstawienie y→z to tylko tak by 'ładniej' wyglądało. A ważne jest zamiana zmiennych 'x' w 'y' Ponieważ aby wrócić do zmiennych 'x' należy wyliczyć 'y' . mając równanie X=AY ⇒Y=A−1X zatem macierz A musi byc nieosobliwa w tym przypadku A={{1,1,0},{1,−1,0},{0,0,1}} detA=−2≠0
11 lut 19:45
Krzysiek: A czy nie ma łatwiejszej metody? poszukaj. jest wiele metod. Wpisz sprowadzanie formy kwadratowej do postaci kanoniczej to na pewno coś wyskoczy.
11 lut 19:48
Hugo: Dziękuję ci Krzysiek , wole sie trzymać jednej metody twoja jest zrozumiałą : ))
11 lut 20:26
Hugo: czy moglbym prosic o wiecej zadan z rozwiązaniami z tego : )?
11 lut 21:15