matematykaszkolna.pl
` asd: x2+y2+6x+5=0 proszę o wytłumaczenie jak zamienić na postać kanoniczną .. Nie rozumiem tego ; /
8 lut 20:40
zombi: x2 + y2 + 6x + 5 = (x+3)2 + y2 − 4
8 lut 21:12
asd: Dobrze teraz powiedz mi jak to krok po kroku zrobiłes/aś bo ja nie potrafię sobie tego wyobrazić
8 lut 21:57
Metis: Musisz kombinować emotka x2+y2+6x+5=0 x2+6x+5+y2 x2+6x+9−4+y2 Zwijasz wzorem skróconego mnożenia (x2+6x+9) (x+3)2 +y2 −4
8 lut 22:01
Arlan: popatrz x2+6x+9=(x+3)2 Wziąłeś 9 więc trzeba tyle odjąć i masz tam 5−9=−4 I stąd wzięła się postać od zombi
8 lut 22:03
asd: No ok, a jak mam taką sytuacje x2+y2−4y=0
8 lut 23:34
Janek191: x2 + y2 − 4 y = 0 ( x − 0)2 + ( y − 2)2 − 4 = 0 ( x − 0)2 + ( y − 2)2 = 22 S = ( 0; 2) r = 2
9 lut 06:13
zombi: Ogólnie metoda usunięcia zmiennych liniowych polega na podstawieniu x:=x' − g y:=y' − h d −stała występująca w postaci kanonicznej Widzimy, że w podanym przez ciebie równaniu (x2 + y2 − 4y = 0) nie ma nic z iksem, dlatego od razu przyjmujemy, że g=0. Pozostaje podstawienie za y:=y' − h (x')2 + (y−h')2 + d = 0 ⇔ (x')2 + (y')2 − 2h(y') + h2 + d = 0 i przyrównujemy to do x2 + y2 − 4y = 0 Czyli −2h = −4 i h2 + d = 0 ⇒ h = 2 i d = −4 Czyli postać kanoniczna x2 + (y − 2)2 − 4 = 0
9 lut 07:31
zombi: Te metoda nie zawsze działa, chociażby w przypadku niektórych funkcjonałów kwadratowych, ale to nie pora na wymysły
9 lut 07:32