`
asd: x2+y2+6x+5=0
proszę o wytłumaczenie jak zamienić na postać kanoniczną .. Nie rozumiem tego ; /
8 lut 20:40
zombi: x2 + y2 + 6x + 5 = (x+3)2 + y2 − 4
8 lut 21:12
asd: Dobrze teraz powiedz mi jak to krok po kroku zrobiłes/aś bo ja nie potrafię sobie tego
wyobrazić
8 lut 21:57
Metis: Musisz kombinować
x
2+y
2+6x+5=0
x
2+6x+5+y
2
x
2+6x+9−4+y
2
Zwijasz wzorem skróconego mnożenia (x
2+6x+9)
(x+3)2 +y2 −4
8 lut 22:01
Arlan: popatrz x2+6x+9=(x+3)2
Wziąłeś 9 więc trzeba tyle odjąć i masz tam 5−9=−4
I stąd wzięła się postać od zombi
8 lut 22:03
asd: No ok, a jak mam taką sytuacje
x2+y2−4y=0
8 lut 23:34
Janek191:
x2 + y2 − 4 y = 0
( x − 0)2 + ( y − 2)2 − 4 = 0
( x − 0)2 + ( y − 2)2 = 22
S = ( 0; 2) r = 2
9 lut 06:13
zombi: Ogólnie metoda usunięcia zmiennych liniowych polega na podstawieniu
x:=x' − g
y:=y' − h
d −stała występująca w postaci kanonicznej
Widzimy, że w podanym przez ciebie równaniu (x2 + y2 − 4y = 0) nie ma nic z iksem, dlatego od
razu przyjmujemy, że g=0. Pozostaje podstawienie za y:=y' − h
(x')2 + (y−h')2 + d = 0
⇔ (x')2 + (y')2 − 2h(y') + h2 + d = 0 i przyrównujemy to do
x2 + y2 − 4y = 0
Czyli −2h = −4 i h2 + d = 0 ⇒ h = 2 i d = −4
Czyli postać kanoniczna x2 + (y − 2)2 − 4 = 0
9 lut 07:31
zombi: Te metoda nie zawsze działa, chociażby w przypadku niektórych funkcjonałów kwadratowych, ale to
nie pora na wymysły
9 lut 07:32