Metody numeryczne
CR7: Napisać macierz odwzorowania , która odwzorowuje wektor x w wektor obrócony o −60 stopni w
przestrzeni dwu wymiarowej.
29 sty 21:21
Maslanek: To co robimy mając wektor [x,y].
Sprowadzamy wektor do początku układu współrzędnych − tj. odejmujemy x
Obracamy wynik o −60o
Dodajemy x do otrzymanego wyniku
29 sty 21:26
Gray: A może tak? Wektor (x,y) możemy utożsamiać z liczbą zespoloną (x,y) = x+iy. Obrót o kąt −60
o
to przemnożenie tej liczby przez liczbę cos(−60
o)+isin(−60
o), zatem mamy odwzorowanie:
| 1 | | √3 | | x | | y√3 | |
f(x,y)=(x+iy)(cos(−60o)+isin(−60o) = (x+iy)( |
| − i |
| ) = |
| + |
| + |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
| y | | x√3 | | x | | y√3 | | y | | x√3 | |
i( |
| − |
| ) = ( |
| + |
| , |
| − |
| ). |
| 2 | | 2 | | 2 | | 2 | | 2 | | 2 | |
Koniec.
29 sty 21:38
Maslanek: Zastanawiałbym się. Jeżeli chodzi o wektor swobodny − na pewno tak.
Jeżeli o wektor zaczepiony, to Twoja propozycja, Gray prowadzi do innego wyniku (o ile tylko
x≠(0,0))
29 sty 21:49
CR7: a moglibyscie napisac, jak wyglada macierz?
29 sty 22:06
Gray: Ja nie mam wątpliwości. Macierz
1/2 √3/2
−√3/2 1/2
29 sty 22:09