matematykaszkolna.pl
Liczby zespolone majkel: Sprawdź, czy liczba z=(3−i)/(1−3)5 należy do zbioru |2+i−z|>=|z−1| Odpowiedź uzasadnij. Proszę o pomoc, brakuje mi pomysłówemotka
15 sty 23:55
Draghan: A jak podstawisz z do nierówności...?
15 sty 23:56
majkel: Tzn.? Ten pierwiastek 5 stopnia mnie trochę demotywuje. Ciężko idą mi te zespolone, oj ciężko...
15 sty 23:58
Draghan: Hmm... Ja bym się tam nie przejmował tym ułamkiem. Rozszerzyłbym wszystkie liczby z nierówności do ułamka o mianowniku (1−3)5. emotka Chyba że tak nie można. Ale przynajmniej spróbuj. emotka Zespolone nie są trudne. emotka Najwięcej problemów z wyznaczaniem kąta, na resztę są wzory. emotka
16 sty 00:07
majkel: no własnie przeszkadza mi ten pierwiastek przy liczeniu modułu
16 sty 00:14
Draghan: To rozpisz z dwumianu Newtona. emotka
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 
(x + y)n = ∑nk=0
xn−kyk
  
16 sty 00:22
Draghan: Ale jak patrzę na polecenie, to wydaje mi się, że można jakoś prościej... Tylko trzeba na to wpaść. Ktoś inny ma jakiś pomysł? emotka
16 sty 00:28
majkel: o matko, z dwumianem to chyba jeszcze większa komplikacja... kurcze, głupi jestem, naprawdę
16 sty 00:30
Draghan: Komplikacja, komplikacją − ale rozwiązanie będziesz miał. A może wystarczy oszacować?
16 sty 00:31
majkel: Hmmm z szacowaniem raczej ciężko. Po prostu jest coś, czego nie potrafię dostrzecemotka
16 sty 00:39
Draghan: Poczekaj, może nie trzeba liczyć tego pierwiastka. Daj mi chwilę, rozpiszę sobie tę nierówność. emotka
16 sty 00:45
majkel: OK, rano spojrzę jaki efekt. Dziękuje bardzo
16 sty 00:48
Draghan:
 3−i 3 −1 
z =

= a + bi, gdzie a =

, b =

 (1−3)5 (1−3)5 (1−3)5 
Może dla ułatwienia, oznaczmy (1−3)5 jako stałą x (x < 0). Teraz rozpiszę dwa moduły z nierówności, a wnioski spróbuj wyciągnąć samodzielnie. emotka |2 + i − z| = |2 + i − (a + bi)| = |2 − a + i − bi| = (2 − a)2 + (1 − b)2 = (...)
 10 10 
(...) = (5 −

+

)12 //zmieniłem pierwiastek na potęgę, bo w zapisie
 x x2 
na stronce coś nie działało...
 7 9 
|z − 1| = |a − 1 + bi| = (...) = (1 −

+

)12
 x x2 
Teraz można jako−tako oszacować, pamiętając że x < 0 (ważne przy x2 emotka ).
16 sty 01:11
Gray:
 3−i 
Na 99,(9)% w mianowniku kolego zapomniał i, tzn. powinno być

, lub coś
 (1−i3)5 
podobnego (może (i−3)5). Wtedy do prawej strony należałoby wypalić z armaty de Moivre'a. Zadanie w takiej postaci jak jest (tj. bez i) nie ma "tego czegoś", co powinno być w każdym szanującym się zadaniu.
16 sty 10:09
majkel: Nie ma i w mianowniku.
16 sty 15:49
majkel: Na pewno nie popełniłem tutaj błędu, przepisałem przykład dobrze.
16 sty 15:50
MQ: rysunekNierówność |2+i−z|>=|z−1| oznacza półpłaszczyznę rozdzieloną symetralną odcinka między punktami z1=2+i oraz z2=1, w której leży punkt z2. Trzeba tylko sprawdzić,czy w tej półpłaszczyźnie leży rzeczona liczba. 3−i, jak widać (czerwony punkt), leży na tej symetralnej, ale mamy jeszcze dzielenie przez (1−3)5.
 1 
Ponieważ 1−3<1, więc (1−3)5<1, czyli

>1, a zatem odległość badanej
 (1−3)5 
liczby od środka płaszczyzny zespolonej (p. 0) jest większa niż liczby 3−i. Stąd wniosek (patrząc na rysunek i niebieską linię), że badana liczba leży poza obszarem czerwonym, więc nie spełnia nierówności.
16 sty 16:17