matematykaszkolna.pl
liczby wymierne na osi 5-latek:
 k k+1 
Oblicz dlugosc odcinka na osi liczbowej ktorego konce maja wspolrzedne

i

 n n 
czy odcinek ten zawiera jeszce inne punkty wymierne . Jesli tak to wymien kilka z nich .
 k k+1 1 
Dlugosc odcinaka |

,

|= |

|
 n n n 
tutaj dalej nie wiem czy podsatawiac jakies konkretne liczby ? czy moze inaczej to nalezy rozwiazac
13 sty 11:02
asdf: bez liczb,
k+1/4 k+1/3 k+1/2 k+99/100 

,

,

, ...

n n n n 
13 sty 11:23
Janek191:
 1 1 
Jeżeli n ∊ ℕ+ i k ∊ ℂ to I

I =

 n n 
Tak odcinek ten zawiera inne punkty wymierne.
13 sty 11:27
Janek191: Np.
2 k 2 k + 1 2 k + 2 

<

<

2n 2n  2n 
13 sty 11:29
5-latek: Czesc Wamemotka asdf To ze koniec przedzialu chodzi mi o licznik bedzie sie zblizal do 1 to rozumiem tak samo jak moze byc (k+U{999}[1000} chyba moze byc?
 1 
ale nie rozumiem dlaczego napisales liczniku k+

(czy moze dalej w lewo k+1/5 ,k+1/6 itd
 4 
ma byc ?
13 sty 11:37
asdf: obojetnie jakie liczby, byle z przedzialu (0,1).
 
 1 
k+

 2 
 
aha..., np.

to nie jest konkretna liczba..
 n 
13 sty 11:42
Janek191:
  k 
Coś asdf przedobrzył emotka Mamy liczby wymierne zapisane jako ułamki postaci

emotka
 n 
Ułamek można zawsze rozszerzyć − np. ja rozszerzyłem ułamki przez 2.
13 sty 11:45
asdf: co przedobrzylem?
 1 
k+

 2 
 
2k + 1 

2 
 2k+1 

=

=

..to samo
n n 2n 
 1 
k+

 4 
 4k+1 

=

n 4n 
a szczerze to nie wiem, jeszcze spie, moze cos tam jest, juz nie chce mi sie myslec ;
13 sty 11:49
5-latek: Janek To co napisal asdf to rozumiem
 k 
 1 
k+

 2 
 
bo

<

 n n 
Mozesz swoje rozumowanie (tzn o tym rozsezaniu pokazac na konktretnym przykladzie bardzo proszse emotka
13 sty 11:50
Janek191:
 3 4 
Np.

<

 5 5 
więc
3 6  7 8  4 

=

<

<

=

5 10 10 10 5 
 3 4  7 
czyli pomiędzy ułamkami

i

znajduje się ułamek

.
 5 5 10 
 3 4 
Oczywiście takich ułamków między

i

jest nieskończenie wiele emotka
 5 5 
13 sty 11:53
Janek191: A o co chodziło asdf − owi , to nie wiem emotka
13 sty 11:54
5-latek:
 4 
Np 35<

 5 
 3 9 10 11 12 4 
ale np

=

<

<

<

=

 5 15 15 15 15 5 
Bardzo mi pomogles emotka
13 sty 11:59
asdf: a o co chodziło Janek191−owi, to nie wiem emotka
13 sty 11:59
Janek191: To źle emotka
13 sty 12:03
5-latek: O tym to chyba teraz studemci matematyki sie ucza emotka
13 sty 12:06
Janek191: O czym ? emotka
13 sty 12:07
asdf: inaczej: wiem o co Janek Tobie chodzi, ale nie wiem jaki blad widzisz u mnie...
13 sty 12:08
Janek191: Po co te ułamki w liczniku ?
  k 
Liczby wymierne są zapisane w tym zadaniu w postaci:

i pytają
 n 
 k  k + 1 
o odcinki na osi liczbowej o końcach

i

i to wszystko emotka
 n  n 
13 sty 12:14
5-latek: Ze zbior liczb wymiernych jest gesty ale nie wypelnia tez calej osi liczbowej wiec jeszce sa liczby niewymierne (o ktorych bede sie uczyl pozniej Potem mowimy ze zbior licz R jest ciagly . O tym Janek emotka
13 sty 12:17
asdf:
 k 
 k2 
k1+

 n2 
 
oj Janek...jest cos w postaci

, ale tez moze byc w postaci

 n n1 
itd...wszystko sie da skrocic, czasem nie warto szukac bledu u kogos, byle tylko samemu miec racje (coraz czesciej widze takie cos na tym forum...)
13 sty 12:22
Janek191: Koniec dyskusji emotka
13 sty 12:40