matematykaszkolna.pl
:)) Blue: zad.1 Dany jest sześcian ABCDA1B1C1D1. Wyznacz cosinus kąta między prostymi DM i BD1.
11 sty 20:51
Mila: Co to M?
11 sty 21:14
Eta: M?
11 sty 21:18
Blue: Przepraszam, jakaś rozkojarzona jestem emotka M to środek krawędzi AA1 emotka
11 sty 22:05
Mila: Tw. Pitagorasa , potem tw. cosinusów. |BD1|=a3
11 sty 22:47
Blue: Mila, ale ja nie rozumiem, o jaki kąt chodzi...
11 sty 23:04
Mila: Te proste są skośne, źle wcześniej przeczytałam.Przeczytałam BM. Myślę, że możesz sobie darować to zadanie. A jaka jest odpowiedź?
11 sty 23:17
Blue:
 15 

 15 
11 sty 23:26
Mila: Jak przemyślę dobrze, to napiszę jutro. Może wcześniej narysuje Bogdan albo Tadeusz.
11 sty 23:30
11 sty 23:34
Bogdan: rysunek Proponuję skorzystać z narzędzi geometrii analitycznej w przestrzeni (takie ujęcie nie znajduje się w programie nauczania szkoły średniej, a szkoda). Przyjmuję długość krawędzi sześcianu 2a. B = (0, 0, 0), A = (0, 2a, o), M = (0, 2a, a), D = (2a. 2a, 0), D1 = (2a, 2a, 2a) Wyznaczam współrzędne wektorów: → → BD1 = [2a, 2a, 2a], DM = [−2a, 0, a] Iloczyn skalarny tych wektorów (pomijam znak →) BD1◯DM = |BD1|*|DM|*cosα = 4a2+4a2+4a2*4a2 + 0 + a2*cosα = 2a215 cosα oraz BD1◯DM = 2a*(−2a) + 2a*0 + 2a*a = −2a2
 1 15 
2a215 cosα = −2a2 ⇒ cosα = −

= −

 15 15 
12 sty 00:25
Kacper: Bardzo fajne zadanie, tylko ciekawe jakie rozwiązanie proponuje autor zadania. Ja osobiście mam pewien pomysł ale potrzebuje czasu na wykonanie rysunku emotka
12 sty 08:44
Mila: rysunek Pierwsza myśl u mnie też taka. W LO jednak nie ma geometrii analitycznej w R3. Kąt między prostymi skośnymi to kąt między ich wektorami równoległymi ( informacja dla Blue) W moim rozwiązaniu wychodzi mi dodatnia wartość cosinusa. Spójrzcie Panowie. DM||D1M1
 15 
cos(∡M1D1B)=

 15 
12 sty 15:16
Kacper: Zerknę w piątek emotka
12 sty 16:24
Blue: Chyba odpuszczę sobie to zdanie emotka
12 sty 18:30
Mila: Jeden raz widziałam na maturze odległość między skośnymi przekątnymi sześcianu. Jednak z mojego rysunku łatwo obliczysz cos kąta. MD został przesunięty równolegle do punktu D1.
12 sty 18:34
Blue: Mila, a jaka to była matura?emotka
12 sty 21:55
Eta: maj 2015 emotka
12 sty 21:59
Blue: Jasne emotka Apropo maturki, mam wyniki z rozszerzenia, za wiele się nie pomyliłam − 68% emotka
12 sty 22:01
Mila: 1994 rok .
12 sty 22:03
Mila: To bardzo ładny wynik, gratuluję. emotka
12 sty 22:03
Eta: emotka w maju ma być 100% ( to dostaniesz więcej jabłek)
12 sty 22:05
Blue: taa 100% chyba z podstawy ^^ (chociaż w sumie w to też wątpię) emotka Mila, tak dawno, nawet na świecie mnie nie było emotka
12 sty 22:06
franco: Mila: Mamy trójkąt BM1D1. Po wyliczeniu niestety cos tego kąta jest dodatni. Może Milo zobacz
14 mar 07:00
Kacper:
 15 
Tak sobie pomyślałem, że a∊(0,90) i cosα=

.
 15 
Teraz kąt 180−α jest kątem rozwartym między tymi prostymi − a wiadomo, że cos(180−α)=−cosα,
 15 
czyli cos(180−α)=

 15 
Zatem, w zależności od uznawanej przez nas definicji kąta między prostymi oba wyniki są ok emotka Mnie zawsze uczyli, że wybieramy nie większy z nich emotka
14 mar 12:41
franco: Myślenie ma przyszłość. Dzięki za wyjaśnienie
15 mar 05:49