matematykaszkolna.pl
wartosci bezwzgledne (rownania ) 5-latek: Rozwiaz rownania a) |x|=−x to x<0 b) |x+1|=x+1 to x ≥−1 c) 4−4x+x2=x−2 to |2−x|= x−2 to 2−x≤0 to −x≤−2 to x≥2 d) 9+6x+x2= x+3 to |3+x|=x+3 i tu mam problem z okresleniem czy czy wartosc bezwzgledna z liczby 3+x jest liczba przeciwna do x+3
11 sty 13:39
5-latek: |3+x|= 3+x dla x≥0 |3+x|= −(3+x)= −3−x (czyli nie jest do nie liczba przeciwna bo nie dostalismy x+3 Glupieje juz
11 sty 13:50
asdf: rysunekdobrze jest przedstawic takie proste przyklady graficznie. Zobacz, ze wartosc bezwzgledna to inaczej odleglosc, a takie wartosci nie moga byc ujemnie, czyli: |f(x)| >0 ∀x∊D, D = R, np. f(x) = 3x, D = (−,) |f(x)| = |3x| = 3|x| jakby sobie narysowac prostą: y = 3x to masz czerwoną prostą (wykres) bylo napisane wyzej, ze wartosci nie moga byc ujemne, czyli trzeba rozdzielić tą funkcje na zbior funkcji:
f(x), x > 0  
−f(x), x ≤ 0
=
 3x, x > 0  
−3x, x ≤ 0
wiem, ze dla x≤ 0 funkcja jest ujemna bo wystarczy policzyc: 3x ≤ 0, x≤0 itd...jak bedziesz miec funkcje: 3x+3, to tez liczysz te wartosci, zmieniasz znaki itd, prosta sprawa.
11 sty 14:03
asdf: |x+1| = x+1 jest tylko prawdziwe jesli x≥1, bo jak sobie te dwie proste narysujesz to tylko w przedziale: x ≥ 1 funkcja: |x+1| pokrywa sie z x+1
11 sty 14:05
asdf: sorry, x≥−1
11 sty 14:06
5-latek: Dziekuje za wyjasnienie emotka
11 sty 14:09
J: Cześć małolat ...: nic nie trzba rysować ...emotka z definicji ...IaI = a , gdy a ≥ 0 Ix+1I = x + 1 , gdy x + 1 ≥ 0...emotka
11 sty 14:12
5-latek: czesc J emotka Ten przyklad wlasnie zrobilem z definicji Nie mialem klopotu z przykladem c) gdyz wartosc bezwzgledna liczby |2−x| jest liczba przeciwna do x−2 Natomiast mialem duzy klopot z przykladem d)
11 sty 14:19
asdf: jasne, nic nie trzeba rysowac, wyjasniac, bo po co? od razu mozna robic! Na codzien uzywam matematyki, ale raczej w pisaniu programow, a nie zeby cos policzyc, dlatego inaczej do tego podchodze, sorry. Mam inne podejscie do matematyki Sama definicja to nic...chyba lepiej jest widziec zastosowanie.
11 sty 14:23
asdf: |3+x| = 3 + x, dla x ...Narysuj i zobacz Jesli cos to pytaj
11 sty 14:25
J: I3+xI = Ix+3I ... i jasne...emotka
11 sty 14:26
J: ..co więcej ... zauważ, że prawa strona musi być nieujemna ...emotka
11 sty 14:28
5-latek: rysunekdla x≥0 ten zielony Natomiast dla x<0 |3+x|= −(3+x)= −3−x jest ten czerwony
11 sty 14:32
5-latek: czyli |x+3|=x+3 to x≥−3
11 sty 14:36
5-latek: Rozwiazania na osi liczbowej to sobie zrobie juz sam w zeszycie .
11 sty 14:38
asdf: rysunek z definicji: |f(x)| = |3+x| = |3 + x| f(x) = 3+x , x >= −3 −(3+x), x<3 masz znalezc te same punkty (=) z funkcja: x+3, od razu widac 3+x, geometrycznie: czerwony: −(3+x) zielony: 3+x niebieski: 3+x nie trzeba sobie tego wszystkiego rysowac, ale na sam start warto wiedziec jak to sie ma. Pozniej mozna to olac jak sie zalapie o co w tym chodzi
11 sty 14:41
asdf: zobacz, ze zaznaczylem niebieską półprostą w przedziale (−3,), bo wlasnie w tym przedziale miesci sie zielona, troche to zle rozrysowane, ale pewnie zalapiesz.
11 sty 14:43
5-latek: Dziekuje CI. Teraz zalapalem dokladnie z tymi rysunkami emotka Caly czas piszse dla x>=0 lub x<0 ze zamiast pisac dla x gdzie zeruje sie modul piszse x>=0 i x<0 emotka
11 sty 14:48
asdf: wartosc bezwzgledna tak jakby ograniczenie zbioru danej funkcji, musisz tak pokombinowac ze znakiem, zeby nie byl ujemny, czyli tam gdzie wartosci funkcji sa ujemne, musisz zmienic znak, np. y = |x2 − 3| jak sobie policzysz (albo i najlepiej narysujesz) to zobaczysz, ze w −3,3 są wartości ujemne, czyli trzeba zmienic znak funkcji, dać: −y. a wiec funkcja bedzie taka:
 y, x>3 i x<−3 
|y| = −y, x w przedziale wyzej napisanym
11 sty 15:04