matematykaszkolna.pl
funkcje Help!: 1.Podaj dziedzinę funkcji: a) g(x,y)=4x−y2 b) h(x,y)=ln(xy) c) i(x,y)=ln(x)−ln(sin(y)) d) j(x,y)=xsin(y) 2.Znajdź kierunek najszybszego wzrostu funkcji: a)f(x,y)=ln(x2+y2) w punkcie (1,0) B)g(x,y,z)=ysinz−xcosz w punkcie (0,0,0) 3.Sprawdź czy funkcja ma granicę
 1 
f(x,y)=

 x−y 
w punkcie (a,a) a należy do zbioru liczb rzeczywistych
17 gru 10:34
Gray: Ad.1) Dziedziny wyznacza się przecież w szkole podstawowej. Na wyższym poziomie nic się nie zmienia, te same zasady obowiązują: nie dzielimy przez zero, pod pierwiastkiem kwadratowym liczby nieujemne (funkcje zmiennej rzeczywistej), itp...
 y2 
ad. a) 4x−y2≥0. W układzie Oxy to x≥

, czyli obszar nad parabolą.
 4 
ad. b) xy>0, czyli pierwsza lub trzecia ćwiartka. Pozostałe analogicznie. Ad. 2) Ten wektor to gradient: graf f(x0,y0)= (f'x(x0,y0),f'y(x0,y0)). Dla funkcji trzech zmiennych analogicznie. Ad. 3) Była definicja Heinego granicy funkcji w punkcie? Musiała być. No to szukamy dwóch ciągów zbieżnych do (a,a), dla których ciąg wartości będzie miał dwie różne granice. Jeden przykład podam ja:
 1 1 1 n 
(xn,yn) = (a+

, a−

) → (a,a) oraz f(xn,yn) =

=

→+
 n n 2/n 2 
17 gru 10:48