matematykaszkolna.pl
Funkcja logarytmiczna Kejt: Witam, mam problem z narysowaniem tych dwóch funkcji z modułem. Byłabym wdzięczna, gdyby ktoś napisał co trzeba zrobić krok po kroku emotka Chciałabym to zrozumieć, a nie wiem jak dokładnie to narysować. Wykresy mam w odpowiedziach, ale to chyba nie o to chodzi.
 x2−4 
1)log2

 |x|−2 
 x2−4 
2)|og3

|
 |x|+2 
Dziedziny: 1) x∊R − {−2,2} 2) x ∊(−,−2) (2,+) I co teraz ? Bierzemy na przypadki? Jakie translacje wykonujemy najpierw?
4 gru 17:33
PW: 1) Warto na początek zauważyć, że funkcja jest parzysta (dziedzina symetryczna względem 0, f(−x) = f(x)), wystarczy zatem narysować wykres dla x≥0, pozostała część wykresu jest obrazem w symetrii o osi OY. Dla x > 0 i x≠2 mamy
 x2−4 
f(x) = log2

= log2(x+2).
 x−2 
4 gru 17:41
PW: Kliknąłem i w tym momencie uświadomiłem sobie, że źle wyznaczyłaś dziedzinę. Z uwagi na istnienie logarytmu musi być
 x2 − 4 

> 0
 |x| − 2 
− dokończ, i wtedy to co napisałem o 17:41 będzie sensowne (po zmianie dziedziny).
4 gru 17:47
Kejt: No właśnie miałam już tą postać log2(x+2), tylko wychodziło z jednej strony i nie wiedziałam żeby oodbić na drugą emotka Czyli jakoś trzeba się posiłkować tym, że ta dziedzina jest taka i funkcja jest parzysta? Można z tego wywnioskować i zrobić dalej już tak jak Ty napisałeś, wtedy tylko prawą stronę i odbić? Druga będzie tak? |log3(x−2)| i tylko później odbić względem osi OX
4 gru 17:53
Kejt: Nie to żeby coś, ale dziedzina jest okej w 1 emotka Nawet mam tak w odpowiedziach i wynika to z rysunku emotka Ale jak powinnam obliczyć tą dziedzinę skoro mam moduł?
4 gru 17:56
PW: Wykonać symetrię o osi OY. A w sprawie pierwszego zadania muszę się uderzyć w piersi − dobrze wyznaczyłaś dziedzinę (nie liczyłem na papierze, a "w rozumie " ...). Przepraszam.
4 gru 18:04
PW: Jeszcze raz: W pierwszym zadaniu symetria o osi OY. W drugim zadaniu symetria o osi OY "prawego kawałka" a potem symetria o osi OX − tej części wykresu, która była pod osią.
4 gru 18:09
Kejt: Pewnie spojrzałeś na dół, a to podobne i się może pomylić emotka Dzięki za pomoc, już chyba rozumiem emotka Teraz też widzę, że 1 funkcję można rozbić na 2 przypadki emotka Dla x≥0 mamy postać log2(x−2) Dla x<0 mamy postać log2(−x+2) I akurat rysując w dziedzinie też będę miała to samo emotka
4 gru 18:17
PW: Jasne, ale korzystanie z własności funkcji parzystych (nieparzystych) jest dobrze widziane na egzaminie (nie mówiąc o tym, że ułatwia rozwiązanie. emotka
4 gru 18:24
Kejt: Nie byłam po prostu pewna, że od tak można emotka Bo wiesz matura, egzaminy− zależy od sprawdzającego i tych wytycznych emotka
4 gru 18:35