matematykaszkolna.pl
Pare zadań z rachunku Sins23: 1Wiadomo że P(AnB')=P(BnA'), P(AUB)=34 P(AnB)=14. Oblicz P(B), P(A\B) 2Grupa składająca się z 6 osób siada w sposób losowy wokół okrągłego stołu. Oblicz prawdopodobieństwo że dwie z góry ustalone osoby a) wsiądą obok siebie b) nie będą sasiadować ze sobą 3 W dzudziestosobowej klasie, w której jest 6 dziewczyn, rozlosowano 5 biletów do teatru. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wśród posiadaczy biletów znajdą się dokładnie dwie dziewczyny
1 gru 18:02
Sins23: Pomoże ktośemotka ? w 2 a) jest 'usiądą'
2 gru 00:35
Gustlik: rysunekZ rysunku: Niech P(AnB')=P(BnA')=x, P(AUB)=34 P(AnB)=14. Oblicz P(B), P(A\B)
 1 3 
2x+

=

/*4
 4 4 
8x+1=3 8x=2 /:8
 1 
x=

 4 
 1 1 1 
P(B)=

+

=

 4 4 2 
 1 
P(A\B)=

 4 
2 gru 00:54
Gustlik: rysunek3 W dzudziestosobowej klasie, w której jest 6 dziewczyn, rozlosowano 5 biletów do teatru. Jakie jest prawdopodobieństwo, że wśród posiadaczy biletów znajdą się dokładnie dwie dziewczyny Metoda "przegródkowa" − patrz rysunek
 
nawias
20
nawias
nawias
5
nawias
 
|Ω|=
=...
  
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
14
nawias
nawias
3
nawias
 
|A|=
*
=...
   
 |A| 
P(A)=

=...
 |Ω| 
2 gru 01:01
Gustlik: 2Grupa składająca się z 6 osób siada w sposób losowy wokół okrągłego stołu. Oblicz prawdopodobieństwo że dwie z góry ustalone osoby a) wsiądą obok siebie b) nie będą sasiadować ze sobą |Ω|=6! ad a) Możliwe ustawienia: ABxxxx xABxxx xxABxx xxxABx xxxxAB BxxxxA (bo to okrągły stół i ostatnie miejsce jest obok pierwszego) Ponieważ osoby A i B mogą usiąść w odwrotnej kolejności (czyli BA) będzie tyle samo ustawień dla kolejności BA, zatem mamy: |A| = 6*2*4!=... (4! to ustawienia pozostałych osób oznaczonych jako x) P(A)=... ad b) Zdarzenie B=A', zatem |B|=|Ω|−|A|.
2 gru 01:07
kyrtap: P(AnB')=P(BnA') ⇒ P(AnB')=P(BnA') = P(A\B) = P(B\A) Skorzystam teraz z aksjomatów prawdopodobieństwa : (A\B) ∪ (B\A) ∪ (A∩B) = A∪B (A\B),(B\A),(A∩B) − parami rozłączne P(A\B) + P(B\A)+ P(A∩B) = P(A∪B) P(B\A) + P(B\A) + P(A∩B) = P(AUB) 2P(B\A) = P(AUB) − P(A∩B)
 3 1 1 
2P(B\A) =


=

 4 4 2 
 1 
P(B\A) =

 4 
2 gru 01:11
Gustlik: kyrtap, dobra metoda, ale ta z rysunku jest czytelniejsza, nie trzeba znać wzorów, liczysz graficznie i widzisz, co robisz. Uczniowie ją lubią, bo jest przejrzysta. Poza tym te aksjomaty wzięły się właśnie z takich rysunków.
2 gru 01:21
kyrtap: po prostu ja się lubię aksjomatami posługiwać w takich zadankach
2 gru 13:03
Gustlik: kyrtap No i ok, niech uczniowie znają kilka sposobów. Ja lubię metody obrazowe, wzrokowe, sam jestem wzrokowcem i wiem, że obraz często lepiej przemawia do ucznia niż wzorki. A ta "moja" metoda niestety w ogóle nie jest pokazywana w szkołach, dlatego ją prezentuję. Pozdrawiam.
5 gru 01:09