matematykaszkolna.pl
znajdź postać trygonometryczną plumplum: znając postać wykładniczą, znajdź postać trygonometryczną: e(πi) [liczby zespolone]
24 lis 21:05
plumplum: eπi
24 lis 21:05
Gray: Dla x∊R: eix = cosx + isinx. W szczególności e = −1, co zapisane tak: e+1=0 daje wzór, który wielu doprowadza do szczytu rozkoszy emotka W cudownie zwięzłej formie łączy pięć najważniejszych stałych w matematyce: e, π, i, 1 (tj. element neutralny mnożenia), 0 (tj. element neutralny dodawania).
24 lis 21:15
plumplum: @Gray czyli ostateczną formą jest eiπ+1=0? bo nie rozumiememotka
24 lis 21:21
Gray: Tak.
24 lis 21:22
Mila: e=1*(cosπ+i sinπ)
24 lis 21:24
plumplum: A jeśli zamiast π, mamy π/2 to wtedy obliczamy normalnie cos i sinπ/2
24 lis 21:26
Gray: cosπ/2 + isinπ/2
24 lis 21:28
plumplum: czyli całe zadanie sprowadza się do 1 linijki dobra, dzięki!
24 lis 21:30
Gray: Chwila, jakie dokładnie masz zadanie? I co studiujesz?
24 lis 21:57
plumplum: treść zadania jest dokładnie taka jak podana wyżej emotka z przedmiotu algebra i geometria analityczna
24 lis 22:09
Gray: Znajdź postać trygonometryczną znając postać wykładniczą? Nie wiem, nie wiem. Ja bym się pokusił jednak o inne rozwiązanie tego zadania. Takie oto: eix=cosx+isinx oraz e−ix = cosx−isinx. Dodając stronami i dzieląc przez 2 mamy;
 eix+e−ix 
cosx =

 2 
Odejmując stronami i dzieląc przez 2 mamy:
 eix − e−ix 
sinx=

.
 2i 
Stąd:
 eix+e−ix eix−e−ix 
cosx + isinx =

+ i

=
 2 2 
 
 1 
eix+

 eix 
 
 1 
eix

 eix 
 
=

+ i

 2 2 
Teraz widać, że znając postać wykładniczą mogę bez trudu wyliczyć trygonometryczną. Wybierz sobie co Ci bardziej pasuje emotka
24 lis 22:16
plumplum: Oczywiście, że 1 wersja bardziej pasuje ! Aczkolwiek na zajęciach nie robiliśmy takiego rozpisywania jak było coś z e (jednak stricte takiego przykładu tak czy inaczej nie było, więc trudno mi powiedzieć, która wersja będzie zaakceptowana przez profesora)
24 lis 22:23