matematykaszkolna.pl
FUNKCJA WYMIERNA - PYTANIA 155178: 1)Kiedy możemy pomnożyć równość/nierówność z modułem przez wyrażenie z modułem.
 5 
np.

>1 //*|x|=> 5>|x| ?
 |x| 
Chodzi mi o wszystkie możliwe wypadki kiedy można użyć tego sposobu.
 5 
2)Kiedy moduł na x( w mianowniku) równa się modułowi na całości? Czy

to to samo co
 |x| 
 5 
|

| ?
 x 
3)Kiedy przy rozpisywaniu równości/nierówności z modułem definicyjnie zmieniają się znaki ? np.
 5 5 5 
 

gdy x≥0
 

=

gdy x<0
 
 x |x| −x 
Kiedy przy dodatnik x będzie gdy x<od liczby z modułu, a przy ujemnej wartości modułu gdy x≥liczba z modułu.
11 lis 16:07
155178: 3)Kiedy przy rozpisywaniu równości/nierówności z modułem definicyjnie zmieniają się znaki ?
 5 
np.

można definicyjnie rozpisać na :
 |x| 
5 

dla x≥0
x 
oraz
5 

dla x<0
−x 
Kiedy przy dodatnim x będzie gdy x<od liczby z modułu, a przy ujemnej wartości modułu gdy x≥liczba z modułu.
11 lis 16:09
PW: Nie chce mi się tego wszystkiego czytać, ale wartość bezwzględna jest liczbą nieujemną. Po wykluczeniu tych x, dla których mianownik jest zerem − można mnożyć zarówno równanie jak i nierówność (nie zmieniając jej "zwrotu").
11 lis 16:11
155178: @" Nie chce mi się tego wszystkiego czytać" ... @ODŚWIEŻAM
11 lis 18:23
PW: Ty jednak powinieneś przeczytać odpowiedź, a nie "odświeżać" do znudzenia banalne pytanie. Nie utrudniaj sobie życia, postaraj się zrozumieć co napisałem o 16:11.
11 lis 18:34
155178: To już rozumiem, chodzi o kolejne 2 pytania, których nie chciało Ci się przeczytać emotka
11 lis 18:50
PW: Odpowiedź na 2. pytanie też wynika z faktu, że wartość bezwzględna jest liczbą nieujemną (dla 5 jest liczbą dodatnią, czyli 5 = |5|. Trzecie pytanie jest nieczytelne, dlatego napisałem, że nie chce mi się czytać, musiałbym się domyślać.
11 lis 18:56
155178:
 5 5 
A gdyby było

to już nie jest to samo co |

| ?
 |−x| −x 
11 lis 18:58
PW: Jest to samo, korzystasz z twierdzenia, że
 |a| a 

= |

|
 |b| b 
dla b≠0 − jest to jeden z podstawowych wzorów, które trzeba opanować zanim zacznie się cokolwiek.
11 lis 19:04
155178: Czyli zawsze gdy licznik jest dodatni i mianownik różny od 0 ?
11 lis 19:12
155178: ?
11 lis 19:40
155178: @ODSWIEZAM
11 lis 21:47
Mila: wartość bezwzględna jest nieujemna. Mianownik w każdej sytuacji jest różny od zera. Jeżeli chcesz zrozumieć, problem to rozwiązuj zadania i przedstaw konkretne sytuacje, których nie rozumiesz. |−x|=|x| |5|=5 |−5|=5
5 5 

=

i x≠0
|−x| |x| 
11 lis 21:57
155178:
 5 5 
A jak chce zrobić

to mogę to zapisać jako |

| ? Tak czy owak wyjdzie liczba
 |x| x 
nieujemna, więc chyba to jest to samo tylko inaczej zapisane ? I kiedy mogę pomnożyć nierównosć/równanie przez moduł np.
 5 

>1
 |x| 
to w tym wypadku można to pomnożyć przez moduł z x i wychodzi : 5>|x| więc 5>x −5<x W jakich przypadkach można używać tego sposobu ? Bo nie zawsze można pomnożyć przez moduł, prawda ?
11 lis 22:03
155178: @MAŁPKA
11 lis 22:24
Mila: rysunek
5 

>1 /*|x|⇔
|x| 
5>1*|x|⇔ |x|<5 taki zapis oznacza, że odległość liczb od zera jest mniejsza niż 5 jednostek ⇔x∊(−5,5) |x−2|<3 oznacza , że odległość liczb od 2 na osi liczbowej jest mniejsza niz jednostki, rozwiązujemy tak : −3<x−2<3 /+2 −1<x<5
11 lis 22:26
155178: Wiem jak rozwiązywać takie przykłady, tylko nie wiem kiedy mogę nierówność lub równanie wymierne z modułem w mianowniku pomnożyć przez ten moduł, aby zrobić prostą nierówność/równanie. NP.
4 

>−1
x−1 
to upraszczam sobie przez pomnożenie tego przez moduł z mianownika i powstaje 4>−1|x−1| KIEDY MOGĘ POMNOŻYĆ PRZEZ MODUŁ Z MIANOWNIKA ? Jeśli będzie nierówność
−x+3 

>4
|−x+1| 
to czy tutaj też mogę pomnożyć równanie przez moduł z mianownika, aby powstalo −x+3>4|−x+1| ?
11 lis 22:31